نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در جامعه ضروری است

امروز در کشور به‌شدت نیازمند اصلاح و تغییرنگرش و نگاه به مساله محیط ‌زیست ومنابع طبیعی، تغییر در رفتار فردی و اجتماعی مردم، آموزش، توسعه و ترویج قواعد اخلاقی و نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی و زیست‌محیطی در جامعه هستیم و در شرایط کنونی باید برای حفاظت از طبیعت و محیط‌ زیست جهادگونه وارد کارزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به مناسبت هفته محیط زیست یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

"در آموزه‌های دینی، سیره نبوی ودستورات بزرگان دین اسلام به حفاظت و حراست از محیط زیست ومنابع طبیعی به عنوان انفال تأکید زیادی شده است؛ هرگونه تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست و طبیعت، آلوده کردن آب، خاک و هوا، بیابان زائی، بهره برداری غیر اصولی وسوء استفاده از این منابع از بزرگترین منکرات محسوب می‌شود.

منابع طبیعی و محیط زیست از تنوع و گستردگی زیادی در جهان برخوردارند. این منابع عظیم در صورتی می‌توانند در کنار هم به عنوان یک عامل مهم توسعه اقتصادی به شمار روند که استفاده وبهره برداری بهینه، مناسب و اصولی از منابع فوق بعمل آید.

در صورت نبود بهره برداری بهینه و کارآ این امکان وجود دارد که بخش انرژی به عنوان یک بخش نامتعادل و ناسازگار با سایر بخشهای اقتصادی در آید و موجب رشد سرطانی برخی بخش‌ها و در نهایت باعث نبود تعادل اقتصادی شود.

آنچه اهمیت بسیار دارد، ضرورت صیانت و بهره برداری دقیق وهمگام با توسعه‌ی پایدار از این مواهب وانفال خدادادی است.

مقوله‌ی محیط زیست ومنابع طبیعی و اهمیت آن در زندگی امروز بشر، امری است که نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد؛ لزوم فرهنگ سازی وتبدیل آن به معارف عمومی در این مقوله وظیفه‌ای جدی است که نه تنها بارها مقام معظم رهبری به آن تاکید فرموده‌اند بلکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز موضوع حفاظت، حراست، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی ومنطقی از محیط زیست ومنابع طبیعی مورد تاکید قرار گرفته است.

تغییر کاربری اراضی جنگلی ومرتعی، بهره برداری بی رویه از ذخایر این مناطق، تجاوز به حریم جنگل‌ها ومراتع، ساخت وسازهای غیر مجاز، تصرفات عدوانی، جاده سازی، آتش سوزی در جنگل‌ها ومراتع و قاچاق چوب از مهمترین عوامل تخریب و نابودی جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌رود.

همچنین ادامه‌ی روند خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کنار آلودگی هوا و وجود ریزگردها ‏و مسأله‌ی آلودگی آب و سفره‌های آب زیر زمینی و موضوع پسماندها به طور مستقیم بر کیفیت زندگی مردم و سلامت شأن وحتی بر اقتصاد جامعه اثرات مخرب زیست محیطی خواهد داشت.

امروز در کشور به‌شدت نیازمند اصلاح و تغییرنگرش و نگاه به مساله محیط زیست ومنابع طبیعی، تغییر در رفتار فردی و اجتماعی مردم، آموزش، توسعه و ترویج قواعد اخلاقی و نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی و زیست‌محیطی در جامعه هستیم و در شرایط کنونی باید برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست که امانت فرزندان ماست، جهاد گونه وارد کارزار شویم.

در استان اصفهان نیز محیط زیست و منابع طبیعی گستره بسیار وسیعی دارد که برای حفظ و نگهداری آن نه تنها به مشارکت مردم بلکه به مشارکت، مساعدت وهمدلی سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد، از این رو آموزش و افزایش آگاهی و حساسیت مردمی نسبت به مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی راهکاری مناسب درجهت تغییر الگوی رفتاری و ترویج فرهنگ غنی زیست محیطی ومنابع طبیعی خواهد بود و در شرایطی که فشار زیادی بر طبیعت وارد می‌شود و مساله آلودگی به مرز بحران رسیده است می‌توان با بهره گیر ی از نیروهای داوطلب، فعال و علاقمند، همکاری تشکلهای زیست محیطی وسازمانهای مردم نهاد و ایجاد همکاری و مشارکت در مردم از بسیاری از اثرات سو و مخرب که باعث ایجاد لطمات جبران ناپذیر به محیط زیست ومنابع طبیعی می‌شود جلوگیری کرد.

اینجانب بر خود لازم می‌دانم ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای محیط زیست ومنابع طبیعی، وتبریک هفته محیط زیست، از تمامی تلاش‌ها و مجاهدت‌های فعالان، مدیران، کارشناسان، انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد وکلیه دست اندرکاران حوزه محیط زیست استان اصفهان تشکر و قدردانی کرده و بر ضرورت تداوم همکاری و تعامل دو دستگاه اداره کل محیط زیست استان و اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان تاکید کنم."

کد خبر 427456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.