خبری از مسافر نیست

نائب رییس انجمن دفاتر خدمات سفر اصفهان گفت: تورهای گردشگری داخلی به برخی مقاصد به صورت بسیار محدود و تنها از راه هوا برگزار می‌شود؛ اما در شرایطی که مردم از ایمنی برای سلامت و بهداشت خود اطمینان ندارند خبری از مسافر نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شیوع ویروس کرونا در اسفندماه، دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری اولین مشاغلی بودند که کرکره‌های خود را پایین کشیدند و فعالیت آن‌ها همچنان پس از گذشت بیش از سه ماه از تعطیلی از سر گرفته نشده است. در این مدت این دفاتر که مرکز ثقل صنعت گردشگری هستند و ارتباط تنگاتنگی با دیگر اجزای این صنعت مانند هتلداران و راهنمایان تور دارند؛ ضررهای بسیاری متحمل شدند. البته در روزهای اخیر اجازه از سرگیری تورهای گردشگری همچنین بازگشایی تأسیسات گردشگری صادر شد، اما همچنان اعتماد عمومی برای سفر وجود ندارد.

محمدحسن ظریفی، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، گفت: در حال حاضر در مورد وضع سفرهای داخلی نگرانی وجود دارد و مسافران بسیار کمی برای شرکت در تورهای گردشگری به دفاتر خدمات سفر مراجعه می‌کنند. پروتکل بهداشتی برای تورهای گردشگری تهیه نشده، اما انجمن صنفی با کمک وزرات بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قرار است برای تدوین پروتکل‌های بهداشتی سفر که شامل اقدامات قبل و بعد از سفر است  جلساتی برگزار کند.

وی درباره تورهای خارجی توضیح داد: در سفرهای خارج از کشور تا وقتی مرز کشورهای مقاصد باز نشده باشد حتی اگر هزار مسافر و متقاضی هم وجود داشته باشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. می‌توان گفت در حال حاضر صددرصد کشورها مرزهای خود را روی گردشگران بسته‌اند. حتی کشوری مانند ترکیه که بسیاری از ایرانی‌ها قصد سفر به آن را داشتند، مدت زیادی است مرزهای خود را بسته است.

ظریفی تاکید کرد: در این شرایط تنها گردشگری داخلی و تورهایی مانند کیش، مشهد و قشم برای گردشگران و دفاتر خدمات سفر باقی می‌ماند که برای همین مقاصد هم تعداد محدودی تورهای پروازی انجام می‌شود و درخواست برای آن‌ها نیز بسیار پایین است. تمایلات برای سفر پایین است و تا زمانی که خیال مردم بابت مسائل بهداشتی و ایمنی راحت نباشد، نمی‌توان گفت سفرها آغازمی‌شود و دفاتر خدمات مسافرتی مشغول به کار می‌شوند.

قول‌های دولت محقق نشد

نایب رئیس انجمن دفاتر خدمات سفر با اشاره به ضررهایی که این صنف از شیوع کرونا متحمل شد، اظهار کرد: دولت به دفاتر مسافرتی قول‌هایی برای جبران خسارات داد که محقق نشده و این مسئله یکی از مشکلات بزرگ این صنف است‌. این در حالی است که طبق اعلام دولت دفاتر خدمات سفر یکی از ۱۰ شغل آسیب پذیر بود.

وی درباره وام ۱۲ درصدی که دولت به دفاتر خدمات سفر اصفهان ارائه کرد، گفت: یکی از شروط دولت برای اعطای این وام تعدیل نکردن نیرو توسط کارفرما بود. با این شرط بیش از ۹۵ درصد از دفاتر نمی‌توانند این وام را بگیرند، زیرا از اسفندماه هیچ فعالیتی نداشته‌اند و ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند. مگر می‌شود بدون هیچ درآمد و فعالیتی برای سه ماه، مدیر دفتر بتواند حق و حقوق کارمندان خود را بدهد ضمن اینکه در اسفندماه و به دلیل ابلاغ قانون بازگرداندن پول تورهای رزرو شده بدون هیچ‌کسر هزینه‌ای، دفاتر ضرر بسیاری متحمل شدند.

ظریفی افزود: از طرفی دیگر تأمین اجتماعی اعلام کرد که هزینه بیمه را امحال خواهد کرد و این کار انجام شد، اما الان که تاریخ اعتبار دفترچه بیمه کارمندان ما به پایان رسیده؛ تأمین اجتماعی دیگر هیچ خدماتی نمی‌دهد. باید به گوش دولت برسد کارمندی که اجاره خانه می‌دهد و سه یا چهار نفر تحت تکفل دارد برای یک ماه می‌خواهید ۸۳۰ هزار تومان حقوق بیکاری بدهید! این کارمند باید چه کند.

نیروی انسانی متخصص را از دست دادیم

نایب رئیس انجمن دفاتر خدمات سفر اصفهان درباره از دست رفتن نیروی‌های متخصص گردشگری و بیکار شدن آن‌ها گلایه کرد و گفت: یک موضوع بسیار مهم و تخصصی در دفاتر خدماتی مسافرتی پرسنل آن‌ها هستند. برای هر مدیر آژانسی مدت‌ها زمان می‌برد تا یک کارمند تبدیل به نیروی متخصص شود. هر مدیر برای انجام این پروسه سرمایه گذاری و صبر بسیاری کرده تا کارمند کاری را یاد گرفته و به نتیجه برسد. اما در این شرایط دفاتر خدمات سفر به راحتی نیروهای تخصصی را از دست می‌دهند و آن‌ها جذب مشاغل دیگر می‌شوند.

وی اضافه کرد: با این حقوق ۸۳۰ هزار تومانی که دولت اعلام کرده نمی‌توان زندگی کرد ضمن اینکه همین پول را هم با زمان زیادی تأخیر واریز کردند. دولت عملکرد خوبی در این موضوع نداشت و مشکلات بسیار زیادی برای دفاتر خدمات مسافرتی به وجود آمد.

کد خبر 427444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.