جزئیات اجرای طرح مدیریت هوشمند «پارک حاشیه‌ای» در اصفهان

طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای با هدف کاهش بار ترافیک شهری و تخلفات ایستایی از نخستین روز خردادماه سال‌جاری در اصفهان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نقاطی که طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در آن اجرا شده، خیابان‌هایی در مناطق یک، پنج و شش اصفهان است تا عدالت اجتماعی در راستای استفاده از فضاهای شهر، رونق کسب و کارهای مجاور خیابان به دلیل فرصت پارک برای افراد بیشتر برقرار شود.

کارشناسان از جمله مزایای این طرح هوشمند را توانایی ثبت لحظه‌ای پلاک خودرو، اتصال به دیتابیس و جریمه متخلف در همان لحظه، امکان مدیریت نیم ساعت رایگان اول برای هر پلاک در یک خیابان و در یک روز، امکان اتصال و ارائه سرویس به سامانه تشخیص و صدور جریمه الکترونیک با درصد خطایی نزدیک به صفر می‌دانند.

برای آگاهی هر چه بیشتر شهروندان از جزئیات اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهر با «مسعود بنده خدا» مدیر کل امور اجرایی ترافیک شهر اصفهان، گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پارک حاشیه‌ای هوشمند چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

یکی از روش‌های مدیریت ترافیک، مدیریت پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های شهر است چون علیرغم وجود پارکینگ در سطح شهر، حاشیه خیابان‌های پرترافیک در بیشتر اوقات با پارک‌های طولانی مدت به اشغال خودروها درآمده است.

یکی از روش‌های روان‌تر شدن تردد خودروها در شبکه معابر، استفاده از ظرفیت‌های خالی است؛ وقتی با برنامه‌ریزی از حاشیه معابر برای پارک خودروها بیشترین استفاده را ببریم، قطعاً ظرفیت معابر افزایش یافته و این امکان برای اکثریت فراهم می‌شود که علاوه بر استفاده از پارک حاشیه‌ای، ترافیک ایمن و روان تری داشته باشیم.

آیا ظرفیت پارکینگ‌های موجود در شهر پاسخگوی نیاز شهروندان برای پارک خودروها بوده است؟ آیا ضرورتی برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند وجود داشت؟

در حال حاضر تعداد پارکینگ‌های سطح شهر اصفهان در مجموع حدود ۱۲۰ پارکینگ با ظرفیت پارک حدود ۱۱ هزار وسیله نقلیه است که از این تعداد ۴۷ پارکینگ متعلق به شهرداری و تحت مدیریت این نهاد است.

علیرغم اینکه پراکندگی پارکینگ‌های شهر متفاوت است، در مرکز شهر دسترسی به پارکینگ‌ها برای اغلب شهروندان سخت و دشوار نیست و ظرفیت بسیاری از آن‌ها روزانه تکمیل می‌شود.

برای دسترسی به کاربری‌های خدماتی و تجاری حاشیه خیابان‌ها، شهروندان کمتر تمایل به پارک خودروهای خود در پارکینگ‌های طبقاتی دارند و بیشتر مایل به توقف آن‌ها در حاشیه خیابان‌ها هستند؛ از این رو در صدد برآمدیم تا با اجرای طرح پارک هوشمند و استفاده از شبکه حاشیه خیابان، این دسترسی را برای شهروندان فراهم کنیم که بتوانند به راحتی توقف کنند. البته در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای نیم ساعت نخست پارک خودرو طبق قانون رایگان است.

با توجه به اینکه از ابتدای خرداد ماه طرح پارک هوشمند در شهر اجرایی شده، آیا به شهروندان در ارتباط با نحوه اجرای طرح، محدوده اجرایی آن و نرخ مربوطه اطلاع رسانی شده است؟

از دو ماه قبل از طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی اطلاع رسانی کامل شده و حدود ۱۴۰ بنر با سایز بزرگ در معابر مورد نظر اجرای طرح نصب شده است.

در این دو ماه پیامک‌های هشدار آزمایشی به شهروندانی که در حاشیه خیابان‌ها خودرو خود را پارک کرده بودند، ارسال و تذکر لازم داده شد که این طرح از ابتدای خرداد اجرایی می‌شود.

در ارتباط با نرخ طرح نیز طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و مراجع دیگری همچون شورای ترافیک استان، برای ساعت اول یک هزار و ۵۰۰ تومان و ساعت دوم سه هزار تومان است؛ بدان معنا که اگر راننده‌ای به مدت دو ساعت توقف داشت، نرخ مورد نظر چهار هزار و ۵۰۰ تومان و ساعت سوم شش هزار تومان خواهد بود؛ البته محاسبه نرخ به صورت پلکانی است و به نسبت افزایش مدت پارک خودرو، نرخ افزایش می‌یابد.

این طرح در کدام خیابان‌های شهر اجرا شده است؟

طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های پرترافیک اجرا شده است، البته تعداد ۳۰ خیابان برای اجرای این طرح مدنظر بود که بر اساس مصوبه اعلام شده، گروه «الف» خیابان‌های پُر ترافیک شهر، گروه «ب» رینگ دوم و گروه «ج» در خیابان‌های حاشیه‌ای‌تر شهر اجرا می‌شود.

در بخش گروه الف تاکنون طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در ۱۳ خیابان برای فاز نخست اجرا شده که شامل خیابان‌های شمالی محور زاینده رود از جمله طالقانی شیخ بهایی، شمس آبادی و کاشانی است.

در جنوب محور حاشیه رودخانه، خیابان‌های نظر میانی، شریعتی، چهارباغ بالا، نیکبخت و قسمتی از شیخ صدوق که خیابان‌های مرکزی و پرترافیک شهر بود، اجرا شده است.

آیا تاکنون اجرای این طرح، تأثیری در نظم ترددها و کاهش ترافیک داشته است؟

برای ارزیابی این موضوع مدتی زمان نیاز است.

شهروندان باید از چه طریق برای استفاده از طرح اقدام کنند؟

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، متقاضیان باید برای ثبت‌نام و درج مشخصات خودرو در سامانه park.mytraffic.ir اقدام و از سه طریق اصفهان کارت، پرداخت اینترنتی در سایت مربوطه و اپلیکیشن اصپارک نسبت به پرداخت هزینه خود اقدام کنند؛ تاکنون ۱۰ هزار نفر در سایت مربوط به طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای ثبت نام کرده‌اند.

اطلاعات مدت پارک خودرو و هزینه آن توسط خودروهای مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می‌کنند، ثبت و محاسبه می‌شود و هزینه آن به‌صورت خودکار از حساب شخص در سامانه برداشت خواهد شد که در صورت پرداخت نشدن هزینه، جریمه به صورت آنلاین از طریق ارسال پیام کوتاه به مالک خودرو اطلاع داده می‌شود. ثبت میزان زمان پارک حاشیه‌ای مشخص بوده و مهلت پرداخت هزینه ۴۸ ساعت از طریق سایت عنوان شده است.

با اجرا شدن این طرح نه تنها ارتباط مالی مستقیم بین پارکبان با راننده قطع می‌شود، بلکه به تجهیزات هزینه‌ساز و کم‌اثری همچون پارکومتر هم نیاز نخواهد بود. البته در آینده نزدیک اپلیکیشن Spark راه‌اندازی می‌شود که با استفاده از آن به راحتی شهروندان می‌توانند از فضای پارک استفاده کنند.

بعضی افراد که محل کسب و کار آنها در خیابان‌های مورد نظر برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند واقع شده چه اقدامی باید انجام دهند؟

محل پارک مقابل مغازه صاحبان مشاغل باید برای مشتریان اختصاص پیدا کند، مغازه‌داران نیز می‌توانند خودروی خود را در پارکینگ نزدیک محل فعالیت پارک کنند.

اشغال ثابت حاشیه خیابان توسط کسبه برای پارک خودرو قانونی نیست و یک تخلف محسوب می‌شود و طبق ماده ۱۵ قانون تخلفات راهنمایی رانندگی پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی هفت صبح تا ۲۱ شب به غیر از روزهای تعطیل بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول، به منزله ارتکاب تخلف یا پارک ممنوع خواهد بود. وقتی یک مغازه‌دار خودروی خود را جلوی مغازه پارک می‌کند، در واقع این امکان را از مشتریان خود سلب کرده که به راحتی خرید خود را انجام دهند.

ساعت اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای چطور است و آیا برای معلولان امتیازاتی در نظر گرفته شده است؟

ساعت اجرای طرح از هفت صبح تا ۲۱ شب است؛ از هر صد فضای پارک، هفت فضا برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده و البته تابلوی «توقف ممنوع به استثنای پارک برای معلولان» نیز نصب شده است.

طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای برای معلولان رایگان است.

آیا اجرای این طرح در روان شدن تردد در خیابان‌های شلوغ شهر اثر گذار است؟

بله، حتماً همینطور است؛ مشابه این طرح در بسیاری از کشورها اجرا شده است، البته در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی که در بعضی کشورها اجرا شده را بررسی و به این نتیجه رسیدیم طرحی موفق است که برای شهروندان بیشتر قابل دسترس باشد. بی‌شک اجرای هیچ طرحی بدون مشارکت و همکاری شهروندان موفق نمی‌شود؛ شهروندان توجه داشته باشند و مطمئن باشند این طرح به نفع خودشان است و با همکاری یکدیگر می‌توانیم طرح موفقی داشته باشیم.

چنانچه شهروندان سوال یا مشکلی در ارتباط با طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند داشته باشند، از چه طریق می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند؟

غیر از سایت park.mytraffic.ir، تلفن ۳۴۰۳۵ در نظر گرفته شده که به صورت ۲۴ ساعته و همزمان پنج کارشناس جوابگوی شهروندان برای هر نوع مشکل در زمینه این طرح هستند.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 427380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.