"باسبال" چیست؟

باسابال نوعی ورزش توپی همچون والیبال است که بین دو تیم انجام می‌شود. این بازی ترکیبی از والیبال، فوتبال، ژیمناستیک و کاپوریا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باسبال کاملاً شبیه به والیبال است. به استثنای ترامپولین‌هایی که بازی را شبیه به بسکتبال و حرکات ترامپولین می‌کنند، این ورزش کاملاً شبیه به والیبال است.

باسبال توسط کشورهای بلژیک و اسپانیا در سال ۲۰۰۴ اختراع شد. این ورزش امروزه در کشورهای برزیل، آرژانتین، مکزیک، ترکیه، هلند، اسپانیا، پرتغال، آلمان، فرانسه، سوئیس، یونان، اسلوانی، مجارستان، جمهوری چک، رومانی، مصر، عربستان سعودی، قطر، کویت سنگاپور، شیلی، اکوادور، ونزوئلا، پاراگوئه و اتریش معرفی و ارائه شده است. از آنجایی که این ورزش جدید است هنوز جام جهانی و تیم ملی برای آن به وجود نیامده است.

این ورزش شبیه والیبال است ولی مقررات ژیمناستیک، فوتبال و کاپوریا نیز در آن دخالت دارند. در هر طرف زمین بازی یک ترامبولین و چند مانع بادی وجود دارد. بازیکنان باسبال با انجام حرکات آکروبات و پرش‌های پی در پی همراه با موسیقی سعی در عبور دادن توپ دارند. زمین بازی ترکیبی از صفحات بادی و ترامپولین است که توسط یک تور به دو قسمت تقسیم می‌شود.

در این بازی، هر تیم از سه تا پنج بازیکن تشکیل شده است. بازیکن مهاجم روی ترامپولین قرار می‌گیرد و دیگر بازیکنان بر روی مانع‌های زمین بازی در نزدیکی او قرار می‌گیرند. تیم مهاجم به تیمی گفته می‌شود که که توپ را در اختیار دارد و تلاش می‌کند که حمله را آغاز نماید.

بازیکنان مهاجم برای ضربه زدن به توپ باید روی ترامپولین جهش کنند. حمله زمانی شروع می‌شود که یکی‌از بازیکنان مدافع توپ را به سوی مسیری نشانه رود که بازیکن تیم مهاجم بتواند به آن ضربه بزند و توپ را از روی تور به سمت دیگر برگرداند. تیم مدافع باید ضربه مهاجم را مسدود کند.

بازیکنان کنار تور زمین تا بالاترین نقطه‌ای که می‌توانند، بالا می‌پرند تا مانع از زدن ضربه به وسیله بازیکن مهاجم شوند. در صورتی که توپ در زمین رقیب قرار گرفت یک امتیاز به تیم مهاجم داده می‌شود.

اگر توپ از بالا یا کنار تور وارد زمین شود، بازیکنان برای دفع توپ می‌توانند از ضربه با پا و ساعد برای دفاع استفاده کنند. هر تیم برای برگرداندن توپ به زمین تیم مقابل می‌تواند حداکثر هشت تماس با توپ داشته باشد. تماس با توپ می‌تواند با هر نقطه‌ای از بدن بازیکنان صورت گیرد. بعد از هربار دفع موفقیت آمیز تیم برای حمله آماده می‌شود. بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا اینکه توپ به داخل محدوده امتیاز برخورد کند.

زمانی که توپ از مدافعان عبور کرده و به سطح میدان اصابت می‌کند، تیم مهاجم صاحب یک امتیاز می‌شود. برخورد توپ به ترامپولین حریف سه امتیاز و اصابت توپ به موانع بادی یک امتیاز دارد. در صورت برخورد توپ با دیواره باسبال یا همان حلقه بادی دور ترامبولین، بازی ادامه پیدا می‌کند.

مانند والیبال در باسبال نیز هر تیمی که امتیاز بگیرد، سرویس می‌زند. در صورتی که تیم امتیاز گیرنده به نقطه قبلی سرویس بزند، بازیکن قبل باید این کار را انجام دهد. اگر به نقطه قبلی سرویس نزد، بازیکنان تیم در جهت حرکت عقربه‌های ساعت جایشان را تغییر می‌دهند. در هر بازی سه ست انجام می‌شود و تیمی که با دو امتیاز اختلاف به امتیاز ۲۵ برسد برنده ست است.

کد خبر 427208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.