نشت ۲۰ هزار تن گازوئیل در منابع آبی

ادامه یافتن آتش سوزی ها در مراتع و عرصه های جنگلی کشور، مهار آتش در خاییز، فاجعه زیست محیطی در سیبری، ۱۳ ماه حبس تعزیری برای مدیر واحد صنعتی آلاینده در کاشان و آبگیری اصلی ترین کانون گرد و غبار سیستان را در بسته خبری- هفتگی محیط زیست ایمنا می خوانید.

به گزارش ایمنا، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست به مردم نسبت به وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها با گرم‌تر شدن هوا هشدار داد.

وی افزود: سال گذشته با هشدارهایی که داده شد و همکاری سازمان محیط زیست با سایر سازمان‌ها و فعالان محیط زیست در کشور مسئله آتش سوزی کنترل شد و این موضوع نسبت به دو سال اخیر ۲ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه این موضوع امسال نیز پیش بینی شده است، گفت: در دو ماه اول امسال (فروردین و اردیبهشت) در مقایسه با دو ماه اول سال گذشته با کمک مردم و رسانه‌ها آتش سوزی کمتری اتفاق افتاده است، اما با توجه به اینکه، فصل بهار فصل زاد و ولد حیات وحش است حتی کمترین میزان آتش سوزی هم مخاطرات زیادی برای حیات وحش خواهد داشت.

سال سختی در عرصه‌های طبیعی در پیش رو داریم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی چند منطقه کشور بیان کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های خوب و غنی بودن مراتع و طبیعت، بخشی از آتش‌سوزی‌ها اجتناب‌ناپذیر است لذا سال خیلی سختی را ازاین لحاظ در پیش رو داریم.

کیومرث کلانتری" در خصوص مهار آتش‌سوزی منطقه خاییز بهبهان ادامه داد: ولی خوشبختانه مجموعه مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان محیط زیست با همدلی بیشتری امسال پای کار هستند و می‌بینیم که محیط بانها و قرق بانها در کنار همدیگر و مردم مشغول اطفا هستند که امیدواریم هرچه زودتر این آتش سوزی را کنترل و مهار کنیم.

آتش سوزی پنج روزه در یکصد هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز به نابودی ۴۰ هکتار عرصه جنگلی منجر شد، علت این آتش سوزی‌ها اختلاف شخصی دو دامدار اعلام شده است. این دو مظنون شناسایی شدند و پرونده آنها به زودی به مراجع قضائی ارسال می‌شود.

هر ۶ ثانیه محوطه‌ای به اندازه یک زمین فوتبال، عرصه جنگلی در جهان نابود شده

بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای کره زمین با سرعتی نگران کننده درختان تنومند و جنگل‌های استوایی را از دست می‌دهد. بر اساس تحقیق دانشگاه مریلند آمریکا در سال گذشته میلادی، ۲۰۱۹ در هر شش ثانیه محوطه‌ای به اندازه یک زمین فوتبال از جنگل‌ها در روی کره زمین نابود شده است. یک سوم نابودی جنگل‌ها در برزیل بوده است که به جز اوج آتش‌سوزی‌های مهیب سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیشترین میزان تخریب جنگل‌ها را در سیزده سال گذشته داشته است. بر اساس این تحقیق، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو هر دو کشور موفق شده‌اند که روند از دست دادن درختان را کاهش دهند. اما میزان نابودی جنگل‌ها در استرالیا در آتش سوزی‌های سال گذشته شش برابر بوده است.

۱۳ ماه حبس تعزیری برای متخلف آلوده کننده محیط زیست در کاشان

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، در راستای پایش واحدهای صنعتی شهرستان به دنبال مشاهده تخلیه فاضلاب صنعتی یک واحد کارگاهی در محیط زیست، به مراجع قضائی شکایت کرد.
پس از طی مراحل دادرسی، قاضی پرونده به لحاظ دفاعیات بلاوجه متهمان و سایر قرائن اثباتی بزه انتسابی به وی را محرز دانسته و با استناد به ماده ۱۳۷ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به دلیل تکرار جرم، متهم به ۱۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

۸۰ درصد دریاچه تالاب میقان اراک آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد از سطح دریاچه فصلی تالاب کویری میقان اراک در بهار امسال با حجم بارندگی مناسب آبگیری شده است که این مهم در مهار ریزگردهای محلی و اکوسیستم تالاب نقش کلیدی دارد.
وی افزود: سطح آبگیری‌شده شامل پهنه آبی ۱۲ هزار هکتاری در تالاب میقان اراک است که دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف را شامل می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به بارش مطلوب بهاره و شرایط مناسب زیستی در تالاب میقان، تخم‌گذاری و زادآوری برخی از پرندگان مهاجر تابستان گذران در این زیستگاه طبیعی آغاز شده است.

آبگیری اصلی ترین کانون گرد و غبار در سیستان

وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: آب پشت دایک مرزی با حذف دایک وارد تالاب هامون شد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌ها در حوزه آبریز تالاب هامون و روان شدن دشتمال در قسمت‌های مختلف، ورود آب به بستر تالاب هامون ادامه دارد. علیرغم آبگیری فراوان هامون پوزک در کشور افغانستان طبق بررسی‌های فنی و رصد نقشه‌های هوایی ورود آب در منطقه هامون پوزک ایران و بازاچه مرزی گمشاد به دلایل مختلف همچون وجود دایک مرزی با مشکل مواجه بود.

پورمردان گفت: با عنایت به ضرورت ورود آب به تالاب هامون، و از آنجایی که این اداره کل در جای جای بستر تالاب هامون حتی هم اکنون نیز در حال انجام پروژه عمرانی از قبیل لایروبی و … است، ضمن هماهنگی با مرزبانی منطقه که دیدگاه مثبت و همراهی خوبی در این زمینه دارند، بلافاصله اقدام به حذف دایک نمود تا ورود آب به این قسمت از تالاب نیز افزایش یابد.

تغییرات آب و هوایی دلیل احتمالی نشت سوخت در سیبری است

مسئولان شرکت «نوریلسک نیکل» در روسیه می‌گویند تغییرات آب و هوایی ممکن است دلیل نشت گسترده سوخت در سیبری باشد.

به نوشته یورونیوز، مقامات روسیه به دنبال حادثه نشت ۲۰ هزار تن گازوئیل از یک انبار سوخت متعلق به شرکت «نوریلسک نیکل» در سیبری وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. این حادثه که در روز ۲۹ مه (۹ خرداد) روی داد بر نگرانی‌ها از تأثیر تغییرات آب و هوایی بر تأسیسات موجود در سیبری افزوده است.
نشت گازوئیل از انبار شرکت «نوریلسک نیکل» منجر به آلودگی محیط زیست در منطقه سیبری از جمله رودخانه‌ها شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه با وجود گذشت پنج روز از حادثه نشت گازویبل در سیبری وضعیت اضطراری اعلام کرد. او همچنین از واکنش مقامات محلی به این حادثه انتقاد کرد.

دانشمندان پیش از این بارها هشدار داده بودند که آب شدن یخ‌ها ممکن است تهدیدی علیه استحکام ساختمان‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز در مناطقی باشد که پیش از این همواره پوشیده از یخ بودند. سازمان غیردولتی «صلح سبز» (Greenpeace) از حادثه نشت گسترده سوخت در سیبری به عنوان بزرگترین حادثه از این جنس در شمالگان یاد کرد. این سازمان مدافع محیط زیست همچنین این حادثه را با نشت نفت در سواحل ایالت آلاسکای آمریکا در سال ۱۹۸۹ میلادی مقایسه کرده است.

هر چند دلیل نشت گازوئیل از انبار «نوریلسک نیکل» در سیبری هنوز مشخص نشده است اما سرگئی دیاچنکو، معاون این شرکت روسی روز پنجشنبه از آب شدن یخ‌ها به عنوان دلیل احتمالی این حادثه یاد کرد. سرعت گرمایش زمین در شمالگان دو برابر دیگر مناطق کره زمین است.

کشف چند گونه حیات وحش در تهران

فاطمه برنا گفت: در پی گزارشات دریافتی، مأموران یگان حفاظت شهر تهران طی چند روز گذشته توانسته‌اند تعدادی از گونه‌های حیات وحش شامل دو عدد بوتیمار، یک بهله دلیجه، یک حلقه مار افعی، یک بهله جغد انباری و یک بهله سارگپه را کشف و ضبط و زنده گیری کنند.

وی با بیان اینکه این گونه‌ها قابل رهاسازی در طبیعت نبوده و برای نگهداری و تیمار به دو مرکز نگهداری مجاز حیات وحش در تهران تحویل داده شدند، افزود: همچنین یک عدد کبک و یک بهله جغد کشف شده دیگرکه قابل بازگشت به طبیعت بودند در منطقه دشت عقیل رها سازی شدند.

مشاهده سوسمار خاردم ایرانی در پارک ملی سیاه کوه یزد

سوسمار خاردم ایرانی در پارک ملی سیاه کوه در شهرستان اردکان مشاهده شد.
بزرگ‌ترین سوسمارهای ایرانی (به استثنای بزمجه) سوسمارهای خاردم هستند که حیواناتی گیاه خوارند و دارای دمی مضرس و اره ای مانند و بدنی پوشیده از خار هستند و دم آنها از بقیه سوسمارها خیلی کلفت‌تر و به تناسب کوتاه‌تر است که این دم سلاح دفاعی جانور محسوب می‌شود و در برخورد ناگهانی آن را شلاق وار به هر طرف می‌زند و هنگامی که مورد تعقیب قرار می‌گیرد به سرعت سر و قسمتی از بدن را در سوراخ فرو برده، دم را به سرعت تکان می‌دهد.

کد خبر 427098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.