آب عامل انتقال انواع بیماری‌ها به انسان

به دلیل اینکه آب نقش اساسی در بقا زندگی انسان ایفا می‌کند، در صورت آلوده بودن توانایی زیادی برای انتقال انواع گوناگونی از بیماری‌ها و امراض را نیز دارد و این بیماری‌ها به وسیله باکتری‌های بیماری‌زا، ویروس‌ها، پروتوزوئرها و کرم‌ها در انسان ایجاد می‌شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی استان اصفهان، منابع و مخازن آب از جمله رودخانه‌ها، کانال آب‌ها دریاچه‌ها و سدها به ویژه در مناطق گرمسیر محلی مناسب برای انتشار این انواع بیماری‌ها هستند، این نوع مخازن آب زمینه را برای رشد میزبان‌های واسط انگل‌ها مانند حلزون‌ها، ماهی‌ها، گیاهان آبزی و ناقلان بیماری‌ها مانند پشه‌ها و سایر حشرات گزنده فراهم می‌سازند.

علی‌رغم کوشش مسئولان برای تصفیه آب به خصوص در مناطق گرمسیر این بیماری‌ها ممکن است ایجاد شوند، در نتیجه قبل از برطرف ساختن آلودگی آب باید به وضعیت بهداشتی محیط زیست مردم رسیدگی شده و آموزش‌های لازم به آنها بدهند تا از آلودگی آب جلوگیری شود.

بیماری‌های با منشأ آب

معمولی‌ترین شکل بیماری وابسته به آب بویژه آن شکلی که سبب آسیب بیشتری در مقیاس جهانی می‌شود، شامل بیماری‌هایی است که با آب آلوده به ادرار و مدفوع انسانی منتقل می‌شوند، آلودگی به این بیماری‌ها زمانی اتفاقی می‌افتد که ارگانیسم بیماری‌زا به آب راه می‌یابد و این آب توسط فردی که به بیماری مصونیت ندارد مصرف می‌شود.

از عمده‌ترین بیماری‌های این دسته وبا، حصبه یا تیفوئید، پاراتیفوئید، هپاتیت‌های مسری، ژیاردیانیز، لپتوسیپروسیس، تولادمیا، اسهال میکروبی و … هستند که یک مسیر از انتقال مدفوع تا خوراک داشته و بروز آن‌ها بطور همزمان بین افرادی که از یک منبع آب استفاده کرده‌اند مشخص می‌شود.

بیماری‌های منتقل شده از طریق آب‌های مورد شست‌وشو

بیماری‌های مدفوعی‌دهانی ناشی از آب امکان دارد به عنوان بیماری‌های منتقل شده توسط آب شست‌وشو طبقه‌بندی شوند و اکثر عفونت‌های اسهالی در آب و هوای گرمسیری بیش از آنکه به عنوان یک بیماری ناشی از آب عمل نماید، به صورت بیماری‌های منتقل شده از طریق آب‌های شست‌وشو عمل می‌کنند.

گروه دومی از این بیماری‌ها تعدادی از عفونت‌های چشمی و پوستی را شامل می‌شوند که حتی اگر بطور معمول کشنده باشند، یک سری اثرات تضعیفی روی مبتلایان بجا می‌گذارند و بیماری‌هایی از این نوع شامل زخم‌ها و دمل‌های پوستی باکتریایی و تراخم و جذام می‌باشند.

بیماری‌های وابسته به آب

تعدادی از بیماری‌ها به ارگانیسم‌های بیماری‌زایی مربوط می‌شوند که بخشی از دوره زندگی خود را در آب یا در بدن حد واسطی که در آب زندگی می‌کند، می‌گذرانند، از این رو آلودگی در انسان نمی‌تواند با بلعیدن حد واسط یا تماس با ارگانیسم دفع شده توسط مبتلا ایجاد شود.

اغلب این نوع بیماری‌ها توسط کرم‌هایی ایجاد می‌شوند که بیمار را اذیت کرده و تخم‌هایی تولید می‌کنند که توسط ادرار یا مدفوع پخش می‌شوند، آلودگی از طریق نفوذ از جداره پوست غالباً بیشتر از آلودگی از طریق مصرف مستقیم آب است.

بیماری شیستوزومیاز (بیل‌هارزیا) مهم‌ترین نمونه از این دسته بیماری‌ها است، دراکان کالیازیز (کرم گینه‌ای) مولد بیماری آبی دیگری است که در مناطق استوایی کاملاً منتشر شده است و در این حالت میزبان حد واسط سخت پوست ریزی است و آلودگی انسان بدنبال خوردن آب آلوده با این سخت پوستان ریز اتفاق می‌افتد.

حشرات ناقل بیماری‌های وابسته به آب

بیماری‌های وجود دارد که توسط حشراتی منتقل می‌شوند که تغذیه و تولید مثل آن‌ها در مجاورت آب صورت می‌گیرد، به طوری که گسترش آن‌ها می‌تواند به قابل دسترس بودن منابع آبی مناسب مربوط شود و آلودگی به این نوع بیماری هیچ ربطی به مصرف یا تماس انسان با آب ندارد، پشه‌هایی که مالاریا و تعدادی دیگر از بیماری‌ها را انتقال می‌دهند، آب‌های راکد کم عمق، استخرها، حاشیه دریاچه‌ها و آب انبارها را ترجیح می‌دهند و حشرات سیمولیوم که بیماری انکوسرسیازیا (بیماری کوری رودخانه) را انتقال می‌دهند در آب‌های متلاطم تولید شده و با سیلاب‌ها، آبشارها و … در ارتباط است و یا در سدها و توربین‌ها ایجاد می‌شود.‌

کد خبر 427081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.