شیشه فروش: با اقدامات پیشگیرانه سالک را مهار کردیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آماده باش استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری سالک در تابستان امسال، گفت: اقدامات پیشگیرانه سال گذشته به کاهش این بیماری در استان اصفهان منجر شد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما و احتمال شیوع بیماری سالک در مناطق گرمسیر استان اصفهان، اظهار کرد: این بیماری در مناطق شمالی و مرکزی به ویژه شهرستان‌های کویری استان از جمله بن رود (ورزنه) نطنز، برخوار، اردستان، شاهین شهر، کاشان و آران و بیدگل و جلگه وجود دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۷ تا ۹۶ به دنبال اجرای اقدامات پیشگیری و کنترل، شیوع سالک از سه هزار مورد به ۹۶۰ مورد رسید، افزود: سال‌های ۹۶ و ۹۷ شمار مبتلایان به این بیماری در برخی مناطق استان روندی افزایشی داشت؛ برای مثال سال ۹۷ در ورزنه یک هزار نفر مبتلا به سالک گزارش شد اما سال گذشته در پی اقدامات کنترلی این رقم به کمتر از یکصد نفر رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان جمع‌آوری و دفع نامناسب زباله، نخاله‌های ساختمانی و کودهای حیوانی، ناکافی بودن اقدامات بهداشتی و تغییرات زیست محیطی از جمله توسعه کشاورزی و کویر زدایی را از عوامل مؤثر در گسترش بیماری سالک برشمرد و اضافه کرد: ناآگاهی مردم درباره این بیماری در مناطق درگیر سالک نیز از دیگر عوامل مؤثر بر شیوع آن است از این رو آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

شیشه فروش با بیان اینکه سالک از بیماری‌های بومی کشور است، گفت: انگل "لیشمانیا" عامل این بیماری است که دو نوع شهری و روستایی آن در کشور ایجاد بیماری می‌کند، مخزن بیماری سالک موش صحرایی و سگ بوده و پشه خاکی ناقل آن است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مبارزه با جونده (موش صحرایی) با طعمه گذاری، بهسازی و رفع مشکلات زیست محیطی و مرمت مخروبه‌های کویری، جمع آوری زباله‌ها، دفع بهداشتی نخاله‌های ساختمانی، اصلاح شبکه فاضلاب، گندزدایی و بهره برداری از پساب را از جمله اقدامات مؤثر در کاهش شیوع سالک دانست و اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان امسال نیز اقدامات در زمینه مقابله با سالک را دنبال می‌کند از این رو لانه کوبی و جونده کشی در مناطق کویری و لم یزرع اطراف روستاها که محل لانه گزینی و زیستگاه جوندگان است، از اواسط ماه اردیبهشت اجرا می‌شود؛ ۱.۵ میلیارد تومان برای کنترل و مبارزه با موش صحرایی در چهار هزار هکتار از شهرستان‌های آران و بیدگل، برخوار و نطنز اعتبار تأمین شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه اداره منابع طبیعی استان بررسی گیاهان غیر جذاب برای موش و جایگزین تاغ را در دستور کار دارد، افزود: حفاظت محیط زیست استان نیز در مناطق تحت مدیریت خود اقدامات بیولوژیکی از جمله استفاده از عقاب‌ها برای مقابله با موش را دنبال خواهد کرد و نظارت بر نحوه مدیریت و دفع پسماند و نخاله ساختمانی را تشدید می‌کند.

وی آموزش کشاورزان از سوی سازمان جهاد کشاورزی را از دیگر برنامه‌های مقابله با سالک برشمرد و گفت: مزارع کشاورزی باید دستکم یک هزار متر از مناطق شهری فاصله داشته باشند؛ همچنین رعایت نحوه صحیح دپوی کود ضروری است.

به گفته وی دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت استان نیز اقدامات کنترلی و کاهش بیماری را مانند سال‌های قبل در دستور کار دارند و پیگیری تأمین اعتبارات از وزارت بهداشت و اطلاع رسانی در جامعه برای رعایت بهداشت فردی و افزایش مراکز تشخیص بیماری سالک از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با سالک است.

شیشه فروش یادآور شد: سال گذشته برای اجرای طرح‌های مقابله و کنترل سالک در مناطق تحت پوشش ۲.۵ میلیارد تومان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفت و با اجرای این طرح‌ها هرسال شیوع بیماری کاهش داشته است.

کد خبر 427054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.