"اصفهان نما" برای آغاز مسیر هوشمندسازی مطلوب است

یک طراح شهری گفت: شهر هوشمند به شهروندان، اقتصاد، سازوکار و طراحی و برنامه‌ریزی هوشمند نیاز دارد و اصفهان برای تبدیل شدن به شهری هوشمند باید از ظرفیت طراح‌ها، برنامه ریزهای شهری و شهروندان استفاده کند.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از حدود ۳۰ سال پیش که پدیده شهرهای هوشمند مطرح شد، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی ایجاد، اجرا و ارزیابی شد که موجب تکامل موضوع شهر هوشمند در طول زمان شد.

وی خاطرنشان کرد: شهر هوشمند امروز از نظر ماهیت و کارکرد نسبت به شهر هوشمند گذشته متفاوت است در گذشته شهری هوشمند بود که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت گسترده استفاده می‌شد و عموماً مهندسان کامپیوتر و نرم افزار درگیر این طرح‌ها بودند در حالی که امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها به عنوان یک زیرساخت شهر هوشمند شناخته می‌شود.

این پژوهشگر و طراح شهری افزود: آب، گاز و برق جزء زیرساخت‌های موجود در یک شهر است که در کنار سایر ابزارها می‌تواند در هوشمندسازی شهر کمک کند.

مقتدری با اشاره به نسل‌های مختلف شهر هوشمند گفت: چهار نسل از شهرهای هوشمند را تجربه کرده‌ایم و در حال حاضر نسل چهارم شهرهای هوشمند را پیش رو داریم، پروژه شهر با چند کلیک جزء نسل دوم شهرهای هوشمند است.

وی ادامه داد: ایران عموماً نسل اول شهرهای هوشمند را تجربه می‌کند و استفاده از فناوری و نرم افزارها در این نسل از شهرهای هوشمند رایج است؛ با مطالعه روی سایر نمونه‌های جهانی، ایران وارد نسل دوم شهرهای هوشمند شده است.

این متخصص طراحی شهری اظهار کرد: نسل دوم شهر هوشمند نه به دلیل ارائه خدمات الکترونیک بلکه بیشتر به دلیل زمینه سازی مشارکت مردم در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را با شهرداری مطرح کنند.

مقتدری با بیان اینکه شهر و مدیریت شهری هوشمند دو پدیده مرتبط با یکدیگر است، عنوان کرد: مدیریت شهری هوشمند یکی از مؤلفه‌های شهر هوشمند است، لازمه هوشمندسازی شهر، مدیریت شهری هوشمند است، اما این به تنهایی کافی نیست زیرا مدیریت شهری هوشمند نمی‌تواند به تنهایی منجر به هوشمند شدن همه جانبه شهر شود.

این متخصص طراحی شهری با بیان اینکه "شهر با چند کلیک" هنوز در مراحل اولیه است و جای کار زیادی دارد، تصریح کرد: طراحی سایت "اصفهان نما" برای آغاز خوب بوده است، اما هوشمندسازی این سایت صرفاً در حیطه مدیریت شهری است و لزوماً منجر به هوشمند شدن شهر نمی‌شود، مؤلفه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید با مدیریت شهری هوشمند ترکیب شود تا از این طریق بتوان به شهری هوشمند رسید.

اصفهان برای تبدیل شدن به شهری هوشمند باید از ظرفیت‌ها استفاده کند

مقتدری با اشاره به تعریف شهر هوشمند، ادامه داد: چنانچه بخواهیم اصفهان شهری هوشمند باشد باید پروژه‌هایی از این دست را در دستور کار داشته باشیم و برداشتن گام‌هایی در این راستا ضرورت دارد، اما نرم افزارها هر میزان هم که گسترده باشند، باز به تنهایی نمی‌توانند موجب هوشمند شدن یک شهر شوند.

وی تصریح کرد: شهر هوشمند به شهروندان، اقتصاد، سازوکار و طراحی و برنامه‌ریزی هوشمند نیاز دارد و اصفهان برای تبدیل شدن به شهری هوشمند باید از ظرفیت طراح‌ها، برنامه ریزهای شهری و شهروندان استفاده کند.

این متخصص طراحی شهری گفت: چنانچه بخواهیم از منظر شهر هوشمند به موضوع نگاه کنیم، این پروژه یک بخش و یک گام اولیه است که البته برای یک شهر هوشمند واجب است، اما چنانچه سیر تحول مدیریت شهری هوشمند را بررسی کنیم، این نوع اقدامات جزء اقدامات سنتی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

مقتدری اظهار کرد: در حال حاضر سه نسل از شهرهای هوشمند به بهره برداری رسیده است، نسل اول شهرهای هوشمند که در آن استفاده از اپلیکیشن‌های زیاد و متنوع مرسوم بوده که این نسل در دنیا منسوخ شده است، اما متأسفانه هنوز برخی شهرهای ایران در این مرحله قرار دارند.

وی با بیان اینکه اصفهان در نسل دوم شهرهای هوشمند قرار دارد، تاکید کرد: شهرهای هوشمند شدیداً با فرهنگ و ساختارهای فرهنگی هر شهر در ارتباط هستند و اگر قرار است پروژه‌ای برای هوشمندسازی شهر اصفهان تهیه شود نمی‌تواند مانند پروژه سایر شهرها طراحی و اجرا شود.

این متخصص طراحی شهری تاکید کرد: فرایند طراحی شهری یا برنامه ریزی شهری به صورت سنتی قابل اجرا در هرکجای دنیاست، اما در مورد شهرهای هوشمند باید به ساختار فرهنگی شهرها نیز توجه شود در حالی که در طراحی این سایت به این مؤلفه هم توجه نشده است.

کد خبر 426799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.