ایده‌های نمونه و خلاق برای پایداری شهر

پایداری شهری یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در معماری و برنامه‌ریزی شهری است که در بسیاری از نقاط دنیا به مرحله اجرا نیز درآمده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زندگی شهری با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه است که البته سبک زندگی پایدار هنوز در آن گنجانده نشده است. آلودگی هوا، ترافیک و کمبود فضای سبز تنها بعضی از مشکلات عمده‌ای است که بشر امروز در شهرنشینی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال، طراحان و معماران شهری هر روز در حال ارائه ایده‌هایی هستند تا زندگی را برای شهرنشینان مساعدتر از قبل کنند و به عبارتی شهرهایی زیست‌پذیر ایجاد کنند. در ادامه به بعضی از خارق‌العاده‌ترین ایده‌ها برای ایجاد شهرهایی پایدار برای نسل‌های امروز و آینده پرداخته می‌شود.

پارک‌های جیبی

به نظر می‌رسد که شهرهای امروز بیشتر از مردم برای خودروها طراحی شده است، بنابراین شهرنشینان کم‌ترین دسترسی را به فضاهای سبز شهری و پارک‌ها دارند. برخی از معماران با همکاری هم ایده طراحی پارک‌های جیبی را مطرح کرده‌اند که این پارک‌های کوچک را می‌توان در هر جای خالی کوچکی از شهر نظیر جای پارک خودروها، فضاهای خالی بین ساختمان‌ها، فضاهای مقابل فروشگاه‌ها و حتی پشت بام‌ها احداث کرد. در دهه گذشته، مردم سان‌فرانسیسکو پروژه "استفاده از پارکینگ‌های خالی" را به یک هنر نمایشی در میان خود تبدیل کردند که البته این ایده با استقبال زیادی از مردم در سراسر دنیا مواجه شد و شهرنشینان به سرعت شروع به ایجاد پارک‌هایی جیبی در تمام فضاهای موجود اطراف محل سکونت خود کردند.

پارکینگ زیرزمینی

همه شهرنشینان از وسایل حمل و نقل موتوری برای تردد در داخل شهر استفاده نمی‌کنند؛ چه بسا افرادی که دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را حتی برای مسیرهای طولانی بر خودرو ترجیح می‌دهند. اما سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود اینکه چگونه می‌توان عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را از ایمنی تردد در داخل شهر مطمئن کرد؟ در این راستا، گروهی از مهندسان اهل توکیو، پایتخت ژاپن، ایده جالب خود را به مرحله اجرا درآورده‌اند؛ آن‌ها در اعماق زمین جاده‌هایی دوستدار دوچرخه‌سواری احداث کرده‌اند که با پهنایی به اندازه هفت متر، فضای کافی را برای تردد بیش از ۲۰۴ دوچرخه‌سوار به طور همزمان فراهم می‌آورد. دوچرخه‌سواران می‌توانند تنها به فشار دادن یک دکمه در کمتر از ۳۰ ثانیه دوچرخه خود را به سطح زمین برسانند.

تابش درختان سبز در تاریکی

آنچه که مردم از شنیدن درختان تابان در ذهن خود تصور می‌کنند، چراغ‌ها و سنجاق‌هایی است که درخت کریسمس را مزین می‌کند. اما گروهی از معماران هلندی نیز برای زیست‌پذیری بیشتر شهرها دست به ایده‌پردازی زده و درختانی تابنده طراحی کرده‌اند. این افراد در تکنولوژی آزمایشی خود DNA باکتری‌های درخشان دریایی را به ژنوم کلروپلاست یک گیاه متصل کرده‌اند تا تابشی شبیه به عروس دریایی در آن به وجود آورند. معماران هلندی امیدوارند که در صورت موفقیت پروژه آزمایشی، آن را به طور گسترده ترویج دهند و به جای سیستم‌های روشنایی در خیابان‌ها از این درختان تابان بهره گیرند.

تولید انرژی به وسیله صدای پا

روزانه صدها عابر پیاده و خریدار از پیاده‌راه مرتفع لندن در محله پرتردد وستهام عبور می‌کنند اما کمتر کسی به حالت ارتجاعی کفپوش مسیر زیر پای خود توجه می‌کند. کف پیاده‌راه مرتفع لندن را پوششی پلاستیکی به قطر پنج میلیمتر در بر گرفته است که با قدم زدن عابران باعث روشن شدن چراغ‌های سراسر پل می‌شود. این کفپوش پلاستیکی از بافتی هوشمند تشکیل شده است که انرژی جنبشی ناشی از قدم زدن عابران را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

درخت‌های ساخته دست بشر

طراحان سنگاپوری درختانی به ارتفاع ۵۰ متر طراحی کرده‌اند و از فلز برای ساخت آن بهره گرفته‌اند. سایبان‌های فلزی این درختان گرمای خورشید را در طول روز به خود جذب می‌کند و در هنگام خنکی هوا باعث گرم شدن اطراف می‌شود. این درختان مجهز به سیستم‌های جمع‌آوری آب باران است و سیستم‌هایی روی آن نصب شده است که هوای اطراف را تصفیه می‌کند.

کد خبر 426696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.