طرح پایلوت "شهر ترمیمی" در مشهد اجرا می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با جایگزینی عدالت ترمیمی بجای عدالت کیفری می‌توان ضعف‌های موجود برای مقابله با آسیب‌ها و تخلفات را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری صبح امروز (دوشنبه) در نود و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه "شهر ترمیمی" برای اولین بار در مشهد طرح‌ریزی شده است، اظهار کرد: این طرح با هدف جایگزینی شیوه میانجگری و تسهیلگری بجای شیوه کیفری در حل منازعات اجتماعی در محله سیس آباد مشهد به‌طور پایلوت اجرا خواهد شد و دبیرخانه‌ای نیز برای آن در معاونت خدمات شهری شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه با جایگزینی عدالت ترمیمی بجای عدالت کیفری می‌توان ضعف‌های موجود برای مقابله با آسیب‌ها و تخلفات را جبران کرد، افزود: برای مدیریت این موضوع ۱۴ کارگروه تشکیل خواهد شد تا مشکلات مذکور را در قالب تعاملات اجتماع‌محور و اسلامی‌محور حل و فصل کنند.

خطر جدی کاهش مشارکت مردم در اندیشه امام (ره)

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به آغاز بکار مجلس یازدهم شورای اسلامی، تصریح کرد: امید است در دوره جدید مجلس به امور مربوط به مدیریت شهری توجه بیشتری شده و از آنجایی که رئیس و نایب رئیس مجلس از خطه خراسان هستند امیدواریم به مشهد به عنوان شهری ملی و بین‌المللی توجه کنند زیرا مشهد شهر همه مردم ایران است.

وی ارتحال امام خمینی را واقعه‌ای بسیار تلخ برای مردم ایران دانست و ادامه داد: ایشان رهبر یک انقلاب تاریخی بودند که نیاز است به اندیشه و راهبردشان بازگردیم و خطی مشی ایشان را همواره متذکر شویم.

حیدری خاطرنشان کرد: اندیشه امام راحل (ره) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی بر مبنای دو وجه جمهوریت و اسلامیت بود و همواره بر تعیین حق سرنوشت مردم توسط خودشان و حضور آن‌ها در صحنه تاکید می‌کردند.

وی با بیان اینکه یکی از نکات محوری در اندیشه و فرمایشات امام خمینی (ره) حساسیت بر خارج شدن مردم از تصمیم‌گیری‌ها بود و آن را یک خطر برای نظام می‌دانستند، اضافه کرد: کاهش میزان مشارکت و بی تفاوتی و بی توجهی مردم در انتخابات اخیر مجلس یکی از مصادیق هشدارهای امام و یک خطر بزرگ قلمداد می‌شود.

دوچرخه‌های اشتراکی در راه مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به مناسبت در پیش بودن روز جهانی دوچرخه سواری، این فرهنگ را یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته خواند و تصریح کرد: عملکرد مدیریت شهری مشهد در گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر قابل توجه بوده است؛ در ابتدای دوره پنجم مسیرهای دوچرخه سواری شهر ۱۳۰ کیلومتر بود که به ۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و این عدد تا پایان سال جاری به ۲۷۰ کیلومتر خواهد رسید.

حیدری اظهار کرد: دوچرخه‌های اشتراکی در آینده نزدیک با بهره‌گیری از تجربه گذشته وارد مشهد خواهند شد تا گام دیگری برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری باشند.

تضاد خشونت علیه کودکان با اصالت خانواده‌های ایرانی

وی به روز جهانی "کودکان قربانی خشونت" اشاره کرد و ادامه داد: این روز به مناسبت اتفاقاتی که برای کودکان لبنانی و فلسطینی افتاد و آن‌ها قربانی خشونت رژیم صهیونیستی شدند نامگذاری شده اما در این روز باید به این مفهوم به شکلی عام نگاه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: آزار فیزیکی، ذهنی و عاطفی کودکان آسیب‌هایی است که در جامعه ما نیز دیده می‌شود و اتفاقی که در هفته گذشته برای یکی از نوجوانان ایرانی افتاد، فضای جامعه را متأثر کرد.

وی ادامه داد: این خشونت‌ها باید با تکیه بر آموزه‌های دینی که نقش و جایگاه کودک در آن برجسته است مدیریت شود زیرا فرهنگ حاکم بر خانواده‌های ایرانی بسیار فراتر از کشورهای توسعه یافته است.

حیدری با بیان اینکه محیط زیست نقشی جدی در تصمیمات مدیریت شهری مشهد دارد، گفت: یک هزار هکتار به مجموعه کمربند سبز و پارک خورشید مشهد در دوره پنجم شورای شهر افزوده شده، سرانه فضای سبز به‌طور چشمگیری افزایش یافته و در مجاورت حرم به اندازه تمام ۲۰ سال گذشته شورای پنجم به وسعت فضای سبز افزوده شده است.

کد خبر 426615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.