"سپک تاک را" چیست؟

ورزش سپک تاک را، یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های منطقه جنوب شرقی آسیا است که بیش از ۴۲ کشور عضو فدراسیون بین المللی آن هستند و ایران در چند سال اخیر وارد این فدراسیون شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سپک تاک را ورزشی شبیه والیبال است که به جای دست از پا برای عبور دادن توپ از تور استفاده می‌شود. والیبال با پا هم نام دیگری است که به این ورزش داده‌اند. "سپک" یک کلمه مالایی به معنای لگد زدن است و "تاک را" در تایی به معنی توپ است.

این رشته در تایلند معمولاً فقط تاک را نامیده می‌شود، در لائوس به "تای تاک را" معروف است و همچنین در فیلیپین این ورزش به "سیپا" شناخته می‌شود.

سپک تاک را از ورزش چینی "کوجو" (به معنی لگد پا) ریشه گرفته است که از ۵۰۰ سال قبل از طریق مسیر ارتباطات تجاری وارد منطقه جنوب شرق آسیا شده و محبوبیت یافت.

سبک تاک را در قرن ۱۵ و در ملاکا انجام می‌شد و بعد از جنگ جهانی دوم نیز فراگیری بیشتری پیدا کرد. این بازی در نیمه قرن نوزدهم دچار تغییراتی شد از جمله اینکه بازیکنان دو طرف یک تور که مانند تور زمین بدمینتون بود می‌ایستادند و با پا توپ را از روی تور به زمین حریف می‌فرستادند. به این صورت شکل پیشرفته‌تر ورزش سبک تاک را به نمایش گذاشته شد.

والیبال با پا اولین بار در سال ۱۹۴۵ به عنوان یک دوره مسابقه بین چند تیم انجام شد. در اواسط قرن ۲۰ بازیکنان فوتبال به دلیل مهارت داشتن در انجام حرکت با پا، بیشتر به این ورزش می‌پرداختند.

کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی، ویتنام و فیلیپین در ورزش سبک تاک را پیشرو هستند و به عناوین مختلفی در بخش بانوان و آقایان در سطح جهان دست یافته اند.

والیبال با پا امروزه به ورزشی شناخته شده تبدیل شده و در کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، انگلستان برزیل و اتریش طرفداران زیادی دارد. در ایران ورزش سپک تاک را بر خلاف والیبال شناخته شده نیست و مردم اطلاعات زیادی از آن ندارند.

ابعاد زمین ورزشی و توپ سپک تاک را چقدر است؟

در تاک را اندازه زمین و ارتفاع تور بازی شبیه ورزش بدمینتون است. ارتفاع تور برای آقایان یک متر و ۵۵ سانتی متر و برای خانم‌ها یک متر و ۴۲ سانتی متر است. طول زمین ۱۳ متر و ۴۴ سانتی متر و عرض آن شش متر و ۱۰ سانتی متر است. خط میانی زمین با عرض دو سانتی متر زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند. تور بازی باید از سیم‌های بسیار نازک معمولی یانایلونی به صورت شبکه ای ساخته شود، پهنای تور ۷۰ سانتی متر و طول تور ۶ متر و ۱۰ سانتی متر است.

در ورزش سبک تاک را دو نوع توپ وجود دارد که یک نوع آن از پلاستیک و فایبر گلاس است و نوع دیگر که در گذشته بکار می‌رفت از خیزران و بامبو بوده است. توپ پلاستیکی از سوی انجمن آسیایی سپک تاک را توپ رسمی مسابقات شناخته شده است. وزن توپ بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ گرم برای بانوان و ۱۷۰ تا ۱۸۰ گرم برای آقایان و محیط آن ۴۰ سانتی‌متر است. این توپ کوچک‌تر از توپ هندبال و کمی بزرگ‌تر از توپ سافت‌بال است.

این توپ با یک لایه محافظ از درون با ۱۲ حفره و سوراخ تشکیل شده است که با برخورد به زمین بالا می‌آید.

قوانین بازی سپک تاک را

بازی در سه ست انجام می‌شود و بین هر نیمه یک استراحت ۶۰ ثانیه‌ای قرار دارد. هر تیمی که بتواند ۲ ست از ۳ ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود. هر ست ۲۱ امتیاز دارد که در ست سوم تنها کسب ۱۵ امتیاز برای پیروز شدن تیم مقابل کافی‌ است.

قوانین فعلی امتیازگیری در بازی تا حد زیادی شبیه والیبال است. تعداد کل بازیکنان هر تیم چهار نفر است که سه نفر از آن‌ها در زمین قرار می‌گیرند. دو نفر به عنوان داور در طرفین پایه‌های تور و در قسمت بالا قرار می‌گیرند. هر بازیکن می‌تواند قبل از گذشتن توپ از تور بیش از یک‌بار به آن ضربه بزند. هیچ چرخش و دورانی برای موقعیت‌های دفاعی یک تیم نیست. عبور هر قسمت از بدن بازیکنان به زمین مقابل چه از بالای تور چه از پایین تور خطا بوده و یک امتیاز به حریف تخصیص می‌یابد. دست (از سر شانه تا پایین) تنها قسمت بدن است که استفاده از آن ممنوع است. بازیکنان تا قبل از عبور ضربه سرویس حق خارج شدن از دایره‌های مشخص شده را ندارند و چنانچه از آن‌ها خارج شوند یا پای خود را روی خطوط بگذارند خطا گرفته خواهد شد.

انواع سپک تاک را

هوپ تاک را: شبیه بسکتبال؛ با حلقه‌ای که از سقف آویزان است و پنج بازیکن که زیر حلقه هستند باید طی مدت ۳۰ دقیقه با ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند.

دبل تاک را: با دو نفر بازیکن که روبروی هم قرار می‌گیرند.

سپک تاکرای ساحلی: روی شن و ماسه ساحلی مانند والیبال ساحلی که با چهار بازیکن انجام می‌شود.

تیم رگو: در این نوع بازی‌ها هر نماینده سه تیم ۳ نفره را برای مقابله با حریفان اعلام کرده و برنده دو بازی از سه بازی برنده نهایی دیدار دو نماینده خواهد بود.

تیم دبل: همانند تیم رگو با این تفاوت که سه تیم دو نفره به مصاف یکدیگر می‌روند.

در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸، تیم ملی سپک تاکرای ایران پس از شکست تیم نپال، مصاف تیم سنگاپور رفته و با قبول شکست به مقام پنجم مسابقات آسیایی رسید.

تیم ملی مردان ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ تایلند با شکست پاکستان، بلژیک و استرالیا به فینال رسید و در مسابقه نهایی با مغلوب گردن هند به قهرمانی جهانی در سبک رگو دست یافت.

کد خبر 426605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.