"اولین بار من" در نمایشگاه آس

نمایشگاه گردان گالری آس گفت: در نمایشگاه "اولین بار من" شاهد آثار هنرمندانی هستیم که اولین تجربه ساخت ویدئو آرت خود را با همکاری پلتفرم "فکتوری تی تی"، به دست آورده‌اند، امروزه در اتفاقات مهم هنری دنیا، این رسانه قسمت عمده‌ای را به خود اختصاص داده و هنرمندان را بدون ویدیو آرت نمی توان تصور کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه "اولین بار من" در گالری آس تولیدات مشترک ویدئو آرت فکتوری تی‌تی با همکاری هشت هنرمند و شامل ۹ ویدئو، آثار طراحی، نقاشی و عکس و چیدمان است. در این پروژه هنرمندانی چون نسترن آزادی، آناهیتا آقا طاهر، سیما باقرزاده، رجا بهروش، ابراهیم خبازی، هانیه کاشانی، نگار عالم زاده گرجی و حسام نیک فال هستند.

آسیه سلیمیان، نمایشگاه‌گردان (کیوریتور) گالری آس درباره این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا گفت: آثار این نمایشگاه در چند ورکشاپ به سرپرستی شهرام انتخابی و از سری «مجموعه تولیدات مشترک فکتوری تی تی» به دست آمده‌اند. همه آثار مربوط به تاریخچه این رسانه انقلابی است که به سختی در تاریخ هنر معاصر در ایران به آن پرداخته شده و عمدتاً مورد بی توجهی قرار گرفته است. این نمایش شامل ویدئو پرفورمنس، شبه مستند و ویدئوهای تجربی است.

وی درباره دلیل انتخاب این نمایشگاه، اظهار کرد: در این نمایشگاه شاهد آثار هنرمندانی هستیم که اولین تجربه ساخت ویدئو آرت خود را با همکاری پلتفرم "فکتوری تی تی"، به دست آورده‌اند. بر این اساس عنوان نمایشگاه بر پایه ساختار آن است. با وجود اینکه این نخستین تجربه ساخت ویدئویی آنها است، اما تعدادی از شرکت کنندگان "اولین بار من"، قبلاً سابقه حضور در صحنه هنری ایران و نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی را در کارنامه خود داشته‌اند ضمن اینکه تعدادی دیگر هم اولین حضور در یک نمایشگاه حرفه‌ای را با این پروژه آغاز می‌کنند.

سلیمیان با بیان این‌که یکی از اهداف مهم نمایشگاه "اولین بار من" معرفی آثار تولید شده در ایران و نمایشگاه‌های معتبر خارج از کشور است، گفت: بیش از نیم قرن از یک تحول تاریخی در صحنه‌ی هنر می‌گذرد. این انقلاب هنری را می‌توان با به بازار آمدن دستگاه‌های ضبط ویدئوی همراه شرکت سونی همزمان دانست. دستگاه‌های ضبط ویدئوی همراه برای بیان هنری هنرمندان امکانات جدیدی را به ارمغان آورد که به آن روی آورده و بیشتر آن را محور تولیدات هنری خود قرار دادند. این اتفاق را می‌توان سرآغازی برای آنچه که به عنوان هنر ویدئو می‌شناسیم، نامید.

وی افزود: امروزه به جرأت می‌توان گفت که در نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌ها و اتفاقات مهم هنری دنیا، این رسانه قسمت عمده‌ای را به خود اختصاص داده؛ به این صورت هنر معاصر را بدون ویدئو آرت نمی‌توان معرفی کرد. هدف کارخانه تبدیل تولید "فکتوری تی تی" این بوده که هنر معاصر در ایران را تقویت کرده و حامی تولید و آموزش ویدئو آرت باشد. این نمایشگاه بر اساس کلاس‌ها و ورکشاپهای تئوری و اجرایی هنر ویدئو به وجود آمده و به طور کلی معرف بخشی از فعالیت‌های چند سال گذشته من و شهرام انتخابی در چارچوب کارخانه تبدیل و تولید بوده است. امیدواریم که بتوانیم این کمبود در هنر معاصر ایران را با گسترش محور آموزشی و تولیدات بیشتری با هنرمندان جوان جبران کرده و مجموعه هنر ویدئوی ایران را توسعه و غنی‌تر سازیم.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه " اولین بار من" ۹ خرداد ماه افتتاح می‌شود و تا ۲۰ تیر ادامه دارد این گالری در تهران خیابان شریعتی، بالاتر از پل رونی، شماره ۱۸۳۲ واقع است. محور اصلی این نمایشگاه؛ شاخصه هنر معاصر و به خصوص ویدئوآرت، انعکاس وضعیت بی‌پناهان، ناامیدان، تراژدی‌ها، تناقض‌ها، و همین‌طور آگاه‌سازی وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران خود است. بنابراین، بحث زیبایی‌شناسی که با آثار تولید شده در این پروژه سر و کار دارد، هنری است بر اساس توانایی زیبایی شناسه‌ای که دارای ماهیت حقیقت‌جویی است. با فهم حقیقت، درک محدودیت‌ها و به چالش کشیدن آنچه تحمیل شده است که امیدوارانه، سرزنده و با صلح خود را بیان می‌کند. به‌طورکلی زیبایی‌شناسی و حقیقت از هم جدا نیستند.

کد خبر 426590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.