پرورش ایده‌های شهروندان در شهرسازی تاکتیکی

شهرسازی تاکتیکی ابزاری است برای فضاسازی اصولی که شهروندان را در شکل دادن محیط اطراف خود سهیم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرسازی تاکتیکی نوعی اقدام کوتاه مدت است که رویکرد درازمدت را برای احیای شهر و توسعه دائمی با استفاده از مداخلات کم هزینه و فضاسازی‌های مقیاس‌پذیر در بر می‌گیرد. این روش توسط شهروندان، تاجران، مراکز غیر انتفاعی و دولت‌ها بکار گرفته می‌شود و در آن یک فرآیند توسعه‌ای با خلاقیت ناشی از تعاملات اجتماعی ترکیب می‌شود. در نتیجه این رویداد، در تصمیمات شهری برای فضاسازی مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی هر سه در کنار هم از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

چرا شهرسازی تاکتیکی؟

این روزها در تمام شهرهای جهان زمین‌های خالی، فضاهای مقابل فروشگاه‌ها، خیابان‌های وسیع، بخش زیرین گذرگاه‌ها، پارکینگ‌های متروکه و دیگر فضاهای عمومی بدون استفاده به وفور یافت می‌شود. در چند سال اخیر کارآفرینان، هنرمندان و مقامات ارشد شهری کاربردی کردن این فضاهای عمومی را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار داده‌اند و به شهر به عنوان آزمایشگاهی برای بررسی و پرورش ایده‌ها در زمان واقعی نگاه کرده‌اند و در نهایت اقداماتی خلاقانه و کارآفرین را برای بیشترین بهره از این فضاها در پیش گرفته‌اند.

نمونه‌هایی از فضاهای شهری برای شهرسازی تاکتیکی

شهرسازی تاکتیکی از جنبه‌های مختلف می‌تواند به استفاده از فضاهای شهری بپردازد. به عنوان مثال، برنامه‌ریزان شهری می‌توانند خیابان‌هایی را که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد موقتاً روی تردد خودروها ببندند و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در آن ترویج دهند. علاوه بر این معماران می‌توانند در این خیابان‌های بسته وسایل سرگرمی نصب کنند تا کودکان آزادانه و در فضایی امن در اطراف خانه خود به سرگرمی بپردازند. مهم‌تر از همه اینکه اگر در چهارراه‌ها از طریق رنگ‌آمیزی یا بستن خیابان میدانی احداث شود، جذابیت منطقه را دو چندان می‌کند.

فضاهای خالی نیز از ظرفیت بالایی برای اجرای شهرسازی تاکتیکی برخوردار است؛ می‌توان در چنین فضاهایی باغ‌هایی سبز احداث کرد و از این طریق تعامل اجتماعی بین ساکنان یک منطقه را افزایش داد.

مردم لهستان اغلب در روزهای خاصی از سال فضاهای خالی را به مکان‌هایی برای برگزاری رویدادهای ویژه تبدیل کرده و بعضی فروشندگان نیز در چنین فضاهایی غرفه‌هایی موقتی دایر می‌کنند. این روزها کمبود فضای سبز در بسیاری شهرهای سراسر دنیا معماران را به استفاده از فضاهای خالی شهرها برای احداث تفرجگاه‌هایی با پوشش سبز سوق داده است.

مزایای شهرسازی تاکتیکی چیست؟

شهرسازی تاکتیکی واکنشی آموخته شده به فرآیند کند و قراردادی شهرسازی است که به شهروندان امکان احیا یا طراحی دوباره فضاهای عمومی اطراف خود را می‌دهد. این فرآیند برای سازمان‌های حمایتی روشی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان پشتیبانی دولتی و مردمی را جلب کرد و از سوی دیگر شهرسازی تاکتیکی برای توسعه دهندگان و کارآفرینان وسیله‌ای برای جمع‌آوری استعدادهای طراحی از مردمی به شمار می‌رود که قرار است در محل سکونت آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. شهرسازی تاکتیکی برای دولت نیز مزایای زیادی همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان پیاده‌سازی بهترین ایده‌ها در کم‌ترین زمان ممکن در زیباسازی شهری اشاره کرد. این مداخلات هر چند شاهکار معماری نیست لیکن حس خلاقیت و نوآوری را در شهروندان زنده می‌کند و آن‌ها را به ارائه خواسته‌ها و علاقمندی‌های خود از محیط‌های اطراف محل سکونت برمی‌انگیزد.

بهترین نمونه شهرسازی تاکتیکی در بوستون

معماران می‌توانند از شهرسازی تاکتیکی برای ایجاد مکان‌های جدید یا نوسازی فضاهای قدیمی بهره گیرند؛ پارک رز کندی گرین وی (Rose Kennedy Greenway) در ایالت ماساچوست آمریکا یکی از بهترین نمونه‌های شهرسازی تاکتیکی است که در شهر بوستون واقع شده است. این پارک در یکی از بزرگراه‌های شهر و با هدف افزایش فضاهای سبز شهری احداث شد. بزرگراه فوق سال‌ها به صورت متروکه باقی مانده بود و تردد زیادی از آن صورت نمی‌گرفت. به همین دلیل معماران تصمیم گرفتند در این مکان فضایی پویا ایجاد کنند و با استفاده از هنرهای خیابانی، باغ‌های زیبا، رستوران‌ها و میز و صندلی‌های سیار ارزان‌ قیمت به آن روحی دوباره ببخشند. معماران با طراحی دوباره این بزرگراه نشان دادند که برای ایجاد فضاهای سبز و پرشور نیازی به صرف هزینه بالا نیست و تنها می‌توان از طریق اصلاحاتی کم‌خرج به زیباسازی شهرها کمک کرد.

کد خبر 426579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داودسعیدی RO ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    دریافت خبرهای جدیدخوروهای َثبت نامی