امروز فقط مختص والدین است، حتماً کنارشان باشید

امروز اولین روز ماه ژوئن است که به‌عنوان روز جهانی والدین شناخته می‌شود؛ روزی برای تأکید بر تأثیر و اهمیت حضورشان در زندگی، تکریم زحمات بی‌دریغ آن‌ها و نیز یادآوری نقشی که در رشد و پرورش یک کودک ایفا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی والدین هر سال در تاریخ یکم ژوئن گرامی داشته می‌شود تا علاوه بر تکریم والدین به پاس تمامی ازخودگذشتگی‌ها، تلاش‌ها و فدارکاری‌هایشان، بتواند با تأکید بر نقش اساسی آن‌ها در تعلیم، تربیت و پرورش فرزندان، زمینه‌های گسترش فرهنگ، ارتقای رفاه اجتماعی و فضای مناسب رشد را برای آن‌ها فراهم آورد. این روز نه به‌منظور هدیه دادن که با هدف وقت‌گذرانی فرزندان و والدین در کنار هم تعیین شده است.

پدر و مادر از ارکان اصلی یک خانواده و خانواده‌ها بنیان اصلی جوامع هستند پس مهم نیست در چه سنی و با چه موقعیتی، امروز مختص والدین است و همه باید کنار پدر و مادرشان باشند.

وظیفه والدین در وهله اول پرورش صحیح فرزندان و حمایت از آن‌هاست و بهترین رشد زمانی حاصل می‌شود که کودک در یک محیط خانوادگی شاد، سرشار از عشق، درک متقابل، توجه و اهمیت پرورش یافته باشد.

علاوه بر این تحقیقات حاکی است که هزار روز اول زندگی هر نوزاد نقشی اساسی در رشد مغزی و شکل‌گیری توانایی‌های مربوط به یادگیری وی در آینده دارد و حضور والدین در این دوران بسیار مهم است.

سازمان ملل متحد با آگاهی از این واقعیت اقدام به تعیین چنین روزی کرد و پس از آن باتوجه‌ به اهمیت روابط والدین و فرزندان در هر سنی، کشورهای عضو را به مشارکت‌های مدنی در این زمینه دعوت نمود. بنابراین در این روز والدین با هر نژاد، مذهب، فرهنگ، ملیت و موقعیتی تمام وقت خود را صرف توجه به فرزندان خود می‌کنند و مردم سراسر جهان فرصت دارند که ضمن قدردانی از زحمات پدر و مادرهایشان، آگاهی خود از تلاش و عشقی که در راه تربیت سالم و موفق آن‌ها بکار برده‌اند را نشان دهند.

البته روز والدین فقط مختص پدر و مادران ژنتیکی نیست و می‌تواند تمامی افراد تأثیرگذار در زندگی یک فرد شامل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و سرپرست‌ها را دربر گیرد، افرادی که همیشه حضور داشته‌اند، مراقب و راهنما بوده‌اند و با حمایت شخص را به سوی پیشرفت سوق داده‌اند. در حقیقت روز والدین به‌منظور شناخت بهتر پدر و مادرها، درک و حمایت از آن‌ها و تأکید بر اهمیتی که بر شکل گیری شخصیت فرزندان دارند تعیین شده است تا بتواند راهنمایی در مسیر زندگی هر فرد برای تربیت بهترین فرزندان جامعه باشد.

در این روز کودکان می‌توانند با کمک در کارهای ساده منزل، بازی کردن با پدر و مادر و یا خواندن کتاب همراه با آن‌ها وقت گذرانی کنند و با دعوت آن‌ها به خوردن شام یا پرداختن به عادات و سرگرمی‌های مورد علاقه پدر و مادرشان، برنامه‌ای خاص و ویژه فقط و فقط برای آن‌ها تدارک ببینند. حتی افرادی که در کشورهایی به دور از والدین خود زندگی می‌کنند، در این روز می‌توانند با برقراری تماس‌های تصویری، یادآوری خاطرات خوب گذشته و گرامی داشتن زحماتشان، بهترین هدیه را به آن‌ها بدهند. امروز روزی است که پدر و مادرها می‌توانند بازخورد خود از تربیت فرزندان را دریافت و نتیجه تلاش‌هایشان را مشاهده کنند، روزی که نیازی به صرف هزینه‌های گزاف ندارد و بهترین دستاورد آن خندیدن و شاد بودن است.

احترام به روز والدین نقطه شروعی برای یادگیری احترام به فرزندان و البته جذب بیشتر آن‌ها به سمت خود و جلب احترامشان است. کودکان آینه تمام نمای والدین خود هستند و به‌سرعت از آن‌ها تقلید می‌کنند. مشاهده عملکرد آن‌ها در کودکی کاملاً نشان می‌دهد که چه برخوردهایی از پدر و مادرشان دیده‌اند و رفتارهای آن‌ها در بزرگسالی تماماً بیانگر شیوه‌های تربیتی درست یا نادرست‌شان در گذشته است.

می‌توان گفت که روز جهانی والدین نه تنها پدر و مادرها که فرزندان را نیز در بر می‌گیرد. احترام امروز به پدر و مادرها و اختصاص توجه لازم به کودکان کاملاً مشخص‌کننده بازخوردی خواهد بود که در آینده دریافت می‌شود، بنابراین امروز را با والدین‌تان بگذرانید و از توجه به تربیت فرزند خود نیز غافل نشود.

کد خبر 426563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.