خروجی سد زاینده رود امشب کاهش می یابد/ رهاسازی آب به سمت گاوخونی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به پایان توزیع حقابه کشاورزان، گفت: حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی از ۱۵ خرداد طبق برنامه منابع و مصارف تامین خواهد شد.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پایان توزیع آب کشاورزی از شامگاه ۱۲ خرداد، گفت: حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی از ۱۵ خرداد طبق برنامه منابع و مصارف شرکت مدیریت منابع آب تأمین خواهد شد؛ از این رو هر چقدر آب در رودخانه جاری است به سمت تالاب گاوخونی هدایت می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: امروز ذخیره سد زاینده رود ۶۱۵ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۹۲ مترمکعب و خروجی آن ۱۱۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی به میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده رود اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی "مهرماه" تاکنون در ایستگاه چلگرد یک هزار و ۱۷۰ میلیمتر بارش ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۱۲۴ میلیمتر بوده است؛ همچنین میانگین بارشی حوضه آبریز در مقایسه با بلندمدت در همین بازه زمانی یک هزار و ۳۵۱ میلیمتر بوده است، از این رو سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۱۳ درصد کاهش بارندگی داریم.

ساسانی با اشاره به افزایش مصرف آب به علت شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر توصیه کرد: انتظار داریم که با مصرف بهینه آب در تمام بخش‌ها نسبت به این داشته با ارزش مسئولانه رفتار شود تا برای تأمین آب شرب و بهداشت در تابستان با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.

به گزارش ایمنا، در نخستین مرحله رهاسازی آب به منظور تأمین حقابه کشت کشاورزان شرق و غرب ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافته بود و سپس در تاریخ بیست و یکم اسفند ماه خروجی آب از سد زاینده‌رود کاهش یافت. از ۱۵ فروردین سال جاری نیز برای تکمیل دوره آبیاری کشت پاییزه آب رهاسازی شد.

در پی بارش‌ها و رهاسازی ۴۱ میلیون مترمکعب آب و زهاب کشاورزی از سد رودشتین، "یک چهارم حقابه سالانه تالاب بین‌المللی گاوخونی" نزدیک به ۱۰ هزار هکتار به ویژه شمال تالاب گاوخونی در شش ماهه نخست سال آبی جاری لب تر شده است. تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت در شرق استان اصفهان قرار دارد و ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه سالانه از زاینده رود برای آن تعیین شده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد. این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

کد خبر 426555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.