چه کسی مخالف نامگذاری خیابان به نام مریم میرزاخانی است؟

تصمیم چندباره شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابانی به نام مریم میرزاخانی با مخالفت خانواده او مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پس از فوت مریم میرزاخانی، نابغه و چهره بین‌المللی علم ریاضی، شورای چهارم شهر تهران با پیشنهاد احمد مسجدجامعی در مردادماه ۹۶، طرح نامگذاری خیابانی به نام او را در دستورکار خود قرار داد.

با جدی‌تر شدن این پیشنهاد، مجتبی شاکری، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در آن زمان اظهار کرد: پس از تصویب دو فوریت مبنی بر نامگذاری یک خیابان به نام مرحوم مریم میرزاخانی، این موضوع بررسی و در نهایت مقرر شد خیابان طوس در جوار دبیرستان فرزانگان به نام پرفسور مریم میرزاخانی نامگذاری شود.

البته وی به مخالفت پدر مرحوم میرزاخانی با این نامگذاری نیز اشاره و تصریح کرد: پس از صحبت‌هایی که با پدر مرحوم میرزاخانی داشتیم، وی اعلام کرد که فرزندم حتی زمانی که زنده بود پیشنهاد نامگذاری مکانی به نام خود را نپذیرفت و ما نیز اکنون راضی به این نامگذاری نیستیم.

این نقل قول در این روزها از محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای پنجم شهر تهران منتشر می‌شود که باعث واکنش این عضو شورا شده است؛ وی در این باره گفت: این گفتگو هر چند ماه یکبار بدون ذکر نام مصاحبه شونده و تاریخ گفتگو با پوشش بسیار در فضای مجازی منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد که هدفی جز تخریب و زیر سوال بردن اقدامات کمیسیون نامگذاری و شورای پنجم در خصوص تصمیمات اتخاذ شده، ندارد. من سال پیش در خصوص این خبر جعلی توضیح دادم ولی هنوز این قضیه ادامه‌دار است.

وی با اشاره به فرجام نامگذاری خیابانی به اسم مرحومه مریم میرزاخانی، تصریح کرد: ما در همان زمان با پدر مریم میرزاخانی صحبت کردیم تا خیابانی را به اسم ایشان نامگذاری کنیم. اما مخالفت صریح کرده و رضایتی در این خصوص نداشت. گویا خانم میرزاخانی نیز در زمان حیات‌شان علاقه‌ای به چنین مسأله‌ای نداشته‌اند. در نهایت به دلیل مخالفت پدر ایشان، این تصمیم اجرایی نشد.

به گزارش ایمنا، با وجود این اظهارات، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران روز گذشته (یکشنبه) در نامه‌ای به حق‌شناس بر لزوم نامگذاری خیابانی در محدوده دانشگاه شریف به نام مریم میرزاخانی تاکید کرد و نوشت: ضمن آرزوی توفیق روز افزون، همانگونه که استحضار دارید نام گذاری معابر و اماکن شهری به نام مشاهیر، مفاخر، دانشمندان و شهدا یکی از راه‌های تکریم این عزیزان و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنان در زندگی روزمره به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به نقش و جایگاه ارزشمند زنان به ویژه زنان نخبه و دانشمند و لزوم توجه به این مهم در نامگذاری‌های اماکن و معابر شهر تهران از یک سو، همچنین نامگذاری نشدن اماکن شهری تهران به نام زنده یاد دانشمند و ریاضی دان فقید سرکار خانم "مریم میرزاخانی" که تنها زن ایرانی دارنده مدال فیلدز به شمار می‌روند، بدینوسیله به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۲۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی، درخواست نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر تهران به ویژه در محدوده دانشگاه صنعتی شریف را به نام مریم میرزاخانی دارم.

فراهانی در ادامه این نامگذاری را یکی از زمینه‌های تحقق تهران شهری برای همه دانست.

کد خبر 426554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    جالب هست که بدانید نام ایشان را در یکی از خیابانهای برلین گذاشته اند من که یک ایرانی هستم متاسفم