۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
داستان تعطیلی سینماها چیست؟

با بازگشایی مراکز پر خطری چون رستوران ها و شهربازی ها این سوال پیش آمد که چرا مشاغل هنری مانند سینماها باید همچنان تعطیل باشند و علی رغم تدوین پروتکل های بهداشتی توسط سازمان سینمایی همچنان برنامه ای برای بازگشایی سینماها وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روزهای ابتدایی که کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرد برای جلوگیری از گسترش این ویروس تمام اماکن فرهنگی به خصوص سینماها تعطیل شدند. با این حال پس از گذشت چند ماه از شیوع کرونا در ایران و در اواسط اردیبهشت بسیاری از مشاغل بازگشایی شدند و روند بازگشایی‌ها در صنایع مانند خوراکی و گردشگری ادامه دارد؛ اما تعطیلی سینماها همچنان ادامه دار است و برای سینماداران و مخاطبان سینما این سوال پیش آمده که دلیل ادامه تعطیلی سینما چیست که همچنان بازگشایی نشده‌اند و اگر خطر ابتلاء به کرونا وجود دارد چرا دستور بازگشایی اماکنی مانند شهربازی‌ها صادر شده است.

البته این شرایط تنها برای کشور ایران نیست و دیگر کشورهای جهان نیز در مورد بازگشایی سینماها وسواس زیادی به خرج داده‌اند. البته این کشورها در مورد بازگشایی مراکز دیگری چون کافه‌ها، رستوران‌ها و اماکن تفریحی، سرگرمی و تاریخی نیز حساسیت بسیاری داشتند و بازگشایی‌ها به گونه‌ای نبود که تنها سینماها و سالن‌های نمایش بسته بمانند. تاکنون هیچ کشوری سالن‌های سینما خود را به صورت گسترده باز نکرده‌، اما کشورهایی مانند ژاپن، کره و چین بازگشایی پلکانی را آغاز کرده‌اند. همچنین در فرانسه نیز طی روزهای آتی سالن‌های نمایش باز خواهند شد؛ اما همچنان ستاد مبارزه با کرونا ایران برنامه‌ای برای بازگشایی سینماها اعلام نکرده است.

چندی پیش ستاد مقابله با کرونا در سینما که در سازمان سینمایی کشور مستقر است، پروتکل‌های چند بندی برای سینماها تعریف کرد که بر اساس آن تنها به اندازه ۴۰ درصد ظرفیت سالن باید بلیط فروشی بشود و تماشاگران دو صندلی درمیان و نسبت به ردیف جلو ضربدری بنشینند. این پروتکل چند بندی مواردی نیز برای فضای بیرون از سالن نمایش در سینماها داشت.

محمد پناهی‌نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: از یک ماه گذشته آمادگی کامل برای بازگشایی با پروتکل‌های اعلام شده توسط سازمان سینمایی را داریم و از نظر تجهیزات و شرایط و آموزش به پرسنل آماده فعالیت سینما و میزبانی از مردم با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان با بیان اینکه "سینماها با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه سازمان سینمایی میزان خطر کمی دارد"، گفت: تعطیلی سینماها بسیار عجیب است، قبل از بازگشایی مشاغل پرخطر تعطیلی سینماها طبیعی بود؛ اما اکنون با بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و شهربازی که مشاغل پر خطر و غیرقابل کنترل هستند، تعطیلی سینماها کمی عجیب است.

باید بلندتر اعتراض کنیم!

وی ادامه داد: با این اتفاقات به ذهنمان خطور کرد نکند واقعاً داستانی پشت قضیه است و یا شاید قصد تضعیف سینما وجود دارد؟ البته همه این‌ها حدس و گمان است و مسئله‌ای وجود ندارد که بتوان به دلیل خاصی اشاره کرد، برای ما باورپذیر نیست که همه شغل‌ها راه افتادند و تنها سینما خطرساز است.

پناهی‌نژاد افزود: شاید دولت از سمت سینماداران منتظر اعتراض است، چراکه به نظر می‌رسد هر صنف و شغل که اعتراض بیشتر کنند زودتر راه‌اندازی می‌شوند و روحیه فرهنگی و آرامش در بخش سینما باعث بی‌توجهی دیگران به این صنف شده است.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان ادامه داد: به دلیل وجود سینما در مجموعه سیتی سنتر یک سری پروتکل اجباری از روز اول این مجموعه در نظر داشت و همان پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم همچنین آمادگی کامل برای اجرای پروتکلی که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده، وجود دارد.

وی درباره شرایط کارکنان سینما سیتی سنتر، توضیح داد: ۲۷ پرسنل در سینما سیتی سنتر مشغول فعالیت بودند که تنها چهار نفر از پرسنل، دیگر با ما همکاری نمی‌کنند و دیگر پرسنل به عنوان وظیفه اجتماعی مشغول توزیع رایگان ماسک صورت برای بیماران کویید ۱۹ در بیمارستان‌ها شدند. حقوق و مزایای آن‌ها قبل از تذکر سازمان سینمایی به سینماها مبنی بر تعدیل نکردن نیرو پرداخت شده بود.

اکران آنلاین، سینماها را تضعیف نمی‌کند

پناهی‌نژاد درباره وام ۱۰ میلیونی دولت به سینماداران، تصریح کرد: در کل سینماهای اصفهان هیچ سینمایی درخواست دریافت وام ۱۰ میلیونی سازمان سینمایی نداشته است. پیشنهاد وام ۱۰ میلیون تومانی در ازای هر سالن سینما داده شد، این در حالی است که تنها ماهی ۱۰۰ میلیون تومان برای حقوق و مزایای پرسنل پرداخت می‌شود و مبلغ وام حتی حقوق یک ماه پرسنل را تأمین نمی‌کند. شاید برای یک سالن کوچک در شهرستان که دو پرسنل دارد این وام مناسب باشد، اما برای سالن‌ها و پردیس‌های بزرگ با تعداد زیاد پرسنل و مدل خدمات که ارائه می‌شود پاسخگو نیست.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر اکران‌های آنلاین بر سینماها، گفت: در سینما بسیاری از فیلم‌ها فروش خوبی نداشتند، چراکه تعداد فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شود محدود و ذهن و وقت مردم تعداد خاصی را پیگیر است. در سینما ماهیانه دو فیلم فروش خوبی دارند و دیگر فیلم‌ها مخاطب خاصی نداشته و زیر صد میلیون تومان در کل کشور فروش می‌کنند. به همین علت اکران آنلاین باعث تضعیف سینما نمی‌شود، بلکه باعث سبک شدن گیشه سینما و اکران فیلم‌های پرفروش‌تر در تعداد سانس بیشتر می‌شوند درحالی که فیلم‌های کم فروش هم در اکران آنلاین به فروش بیشتری می‌رسد.

وی افزود: هر کدام از رسانه‌ها مانند سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی جایگاه خود را دارند. در نتیجه زمانی که یک تکنولوژی مانند اکران آنلاین وارد چرخه اکران شود باعث ریزش قسمت دیگری نخواهد شد. سینما مخاطب خاص خود را دارد به همین علت اکران آنلاین باعث تضعیف سینما نمی‌شود.

‌پیشنهاد یک سینمادار برای جشنواره کودک

پناهی نژاد درباره تأثیر لغو جشنواره‌های سینمایی بر درآمد سینماها، تصریح کرد: میزان درآمد سینما در طول جشنواره فیلم کودک به اندازه فروش یک روز هم نیست. اما در جشنواره فیلم فجر فروش سینماها بسیار خوب است و با میزان فروش روزهای تعطیل برابری می‌کند. چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر بستگی به پیک دوم شیوع کرونا در پاییز دارد و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد. از آن‌جایی که تاریخ برگزاری جشنواره فیلم کودک در پاییز در نظر گرفته شده، می‌توان حدس زد که این جشنواره دچار تغییرات اساسی می‌شود.

وی افزود: هدف جشنواره فیلم کودک حمایت از تولیدات سینمایی حوزه کودک و نوجوان است. با توجه به شرایط پیش آمده پیشنهاد من این است که بودجه برگزاری این جشنواره در بین تمام سینماهای شهر تقسیم شود و سینما داران به همان میزان بلیط در اختیار برگزار کنندگان جشنواره قرار دهند. سپس این بلیط‌ها را در اختیار گروه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و مدارس که مخاطب فیلم‌های کودک هستند قرار دهند. از یک طرف ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر مخاطب، فیلم کودک می‌بیند از طرف دیگر هدف جشنواره که حمایت از تولید فیلم است محقق می‌شود.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر گفت: با این راهکار فیلم‌های حوزه کودک که مخاطب زیادی در سینما ندارند و حتی مبلغ اولیه سرمایه هم به تهیه کننده باز نمی‌گردد، دیده شده و پول بلیط بین سینمادار و تهیه کننده تقسیم می‌شود. بدین ترتیب از تهیه کنندگان سینمای کودک حمایت و از طرفی جبران خسارت در این چهار ماه تعطیلی سینماها اتفاق می‌افتد. با بررسی عملکرد مالی سال گذشته جشنواره فیلم کودک می‌توان به این نتیجه رسید که همه هزینه‌ها صرف امور فرهنگی نمی‌شود و هزینه‌های تشریفاتی جشنواره سنگین است. با شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد این هزینه‌ها سنگین‌تر از سال‌های گذشته خواهد شد و جشنواره نمی‌تواند بسیاری از مهمانان و هنرمندان را دعوت کرده یا هزینه‌ای سنگین‌تر از سال‌های گذشته پرداخت کند.

کد خبر 426457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.