راه اندازی «اصفهان‌ نما» گام موثر در هوشمندسازی

یک دکترای شهرسازی گفت: تصویب و اجرای قانون به منظور هماهنگی و یکپارچگی مدیریت شهری، کمک زیادی به انجام فرآیند هوشمندسازی در شهرها می‌کند.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تجربه شهرداری اصفهان در زمینه هوشمندسازی مشابه تجربه شهرداری تهران است، اظهار کرد: راه اندازی سامانه اصفهان نما گام خوبی است و ایرادی به ماهیت انجام این فرآیند نیست، اما مسئله اساسی برای ایجاد یک نظام الکترونیک مؤثر این است که باید بتوانیم سازمان‌هایی به غیر از شهرداری که در مدیریت شهرها تأثیرگذار است را وارد این حوزه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از فرآیند انجام کار در بخش‌هایی از شهرداری که خدمات الکترونیک ارائه می‌دهند، به سایر سازمان‌ها مربوط می‌شود و بخشی از مراحل انجام کار حتماً باید توسط سایر نهادها تأیید شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم نظام جامعی برای هوشمندسازی داشته باشیم باید زمینه را برای ارتباط مؤثر بین ارگان‎‌ها فراهم کنیم تا مشتریان مجبور نباشند به سازمان‌های مختلف مراجعه کنند.

قلمبر دزفولی عنوان کرد: راه اندازی این سامانه در راستای حیطه کاری شهرداری، گامی مؤثری است، اما هنوز جای کار زیادی در بحث خدمات الکترونیک و شهروندی در اصفهان و سایر شهرها از جمله تهران و مشهد وجود دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری، تنها می‌توانند اقدامات مربوط به این حوزه را در بخش‌هایی که خود بر فرآیندهای آن حاکمیت دارند، انجام دهند و سایر بخش‌ها عملاً ناقص می‌ماند.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: به علاوه هم در اصفهان و هم در تهران، هنوز مقاومت‌هایی برای انجام کامل این فرآیند در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی وجود دارد و نیاز است تا یک سری زیرساخت‌ها فراهم و شفاف سازی در این بخش‌ها انجام شود.

وجود قانون برای ارتباط بین ارگان‌های شهری ضمانت اجرایی ندارد

قلمبر دزفولی اظهار کرد: قانون‌هایی برای ارتباط بین ارگان‌های شهری وجود دارد، اما این قانون‌ها ضمانت اجرایی ندارد به علاوه مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که این قانون‌ها معمولاً توسط نهادهای دولتی از جمله وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تهیه و به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود.

وی افزود: در نتیجه شهرداری‌ها در مسیر قانون گذاری نقش پررنگی ندارند و با وجود راه اندازی گروه کلانشهرها، شهرداری‌ها هنوز نتوانسته‌اند در کنار سایر نهادهای دولتی در فرآیند قانون گذاری مؤثر باشند، به علاوه این تفکر در نهادهای دولتی وجود دارد که چنانچه به شهرداری‌ها امتیازاتی را بدهند، از امتیازات آنها کم می‌شود و بر این اساس چندان تمایلی به دخیل کردن شهرداری‌ها ندارند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه قانون مدیریت شهری به مجلس ارائه شده است، گفت: این قانون بارها توسط وزارت کشور و مجلس تغییر پیدا کرده است، زیرا عملاً آن ماهیت کاری و مؤثر را نداشته و تاکنون نیز مصوب نشده است.

قلمبر دزفولی تصریح کرد: چنانچه می‌توانستیم اعمال خوبی بر قانون جامع مدیریت شهری داشته باشیم و به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه در شهر، نقشی هماهنگ کننده را به شهرداری‌ها بدهیم، فرآیند هوشمندسازی شهری کامل‌تر و بی نقص‌تر بود.

وی ادامه داد: البته شرایط بهتری را به نسبت ۱۰ سال گذشته تجربه می‌کنیم و همکاری‌های جزئی بین نهادهای شهری در خصوص تبادل الکترونیک اطلاعات و ارائه سرویس به یکدیگر، انجام شده است، اما انجام آن بیشتر متکی بر اقدامات مدیران و مسئولان مربوطه در دوره‌های مختلف بوده و در برخی موارد عملکرد ضعیفی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: تصویب و اجرای قانون به منظور هماهنگی و یکپارچگی مدیریت شهری، کمک زیادی به انجام فرآیند هوشمندسازی شهری می‌کند.

کد خبر 426413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.