شهرداری منابع مالی مطالعات گسل تهران را تامین کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: براساس طرح جامع شهر تهران شهرداری باید با شناسایی دقیق پهنه‌های گسلی، خط‌واره‌های گسلی را با مقیاس یک، دوهزارم در نقشه‌های موضوعی تهیه کرده و به‌عنوان یک لایحه اطلاعاتی شامل سازوکار گسل‌ها و حریم آنها را روی نقشه‌ای تفصیلی پیاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید آرش حسینی میلانی امروز (یکشنبه) در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری درباره ضرورت انجام مطالعات دقیق در خصوص گسل‌های تهران اظهار کرد: زمین‌لرزه‌های اخیر تهران براساس اظهارات متخصصان به خاطر فعال شدن گسل مشاء بوده در حالی که در مورد گسل‌های مشاء و ری مطالعات بنیادین و جامعی انجام نشده و این امر دچار بی‌مهری‌هایی شده‌است.

وی افزود: اگر سازمان‌های ملی و دستگاه‌های بزرگ قادر به انجام مطالعه و تأمین مالی در این باره نیستند، لازم است شهر تهران برای انجام این مهم اقدام کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبیعت با رخدادهای زمین‌لرزه اخیر یادآوری کرده و هشدار می‌دهد که خطر در کمین است، تصریح کرد: همه صاحبنظران و متخصصان زلزله‌شناسی نگرانی خود را از بروز یک زلزله بزرگ گوشزد کرده‌اند. براساس طرح جامع شهر تهران شهرداری باید با شناسایی دقیق پهنه‌های گسلی، خط‌واره‌های گسلی را با مقیاس یک، دوهزارم در نقشه‌های موضوعی تهیه کرده و به‌عنوان یک لایحه اطلاعاتی شامل سازوکار گسل‌ها و حریم آنها را روی نقشه‌ای تفصیلی پیاده کرده و ضوابط احداث ساختمان و تأسیسات زیربنایی را لحاظ کند.

وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله نیز این موضوع مورد تاکید بوده هرچند اظهار شده لایحه اطلاعات مکانی گسل‌ها در سامانه‌های شهرسازی درج شود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد کماکان وضعیت طبقه‌بندی گسل‌های فعال و آگاهی از وضعیت لغزش‌ها و جابجایی دوره‌ای آن‌ها که می‌تواند در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گیرد، انجام نشده است.

میلانی با اشاره به اهمیت موضوع و ضرورت افزایش ایمنی و مدیریت ریسک خطر لرزه‌ها و بنابر مفاد برنامه‌های پنج ساله اول تا سوم و سایر تکالیف ابلاغی اضافه کرد: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با اهتمام به مقابله با خطرات احتمالی آتی و لزوم مدیریت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و مناطق پر خطر با همکاری سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان زمین‌شناسی نسب به انجام مطالعات و تکمیل اطلاعات مکانی لغزش‌ها و جابجایی تدریجی گسل‌های تهران به‌ویژه گسل مشاء و ری پیگیری و اقدام لازم را انجام دهد.

کد خبر 426407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.