شهرداری وضعیت املاک رها شده را مشخص می‌کند

زمین‌های رها شده در محیط‌های شهری همواره مشکلاتی را برای شهروندان به ویژه همسایگان ایجاد می‌کند، اما قانون شهرداری‌ها در این خصوص تعیین تکلیف کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری می‌تواند اراضی فاقد سازه و خالی از هر گونه مستحدثات، بناهای مخروبه و نامناسب با وضع محل و ساختمان‌های نیمه تمام که وجود آن منافی پاکیزگی محل، موجب انتشار آلودگی یا مخدوش کردن سیما و منظر محل باشد را طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، پس از طی مراحل قانونی به هر ترتیب که صلاح بداند تعیین تکلیف کند و حالت فعلی آن را تغییر دهد.

در اینگونه موارد شهرداری محل ابتدا اقدام به دیوارکشی یا نرده‌کشی اطراف زمین رها شده یا ساختمان نیمه تمام می‌کند و در این مدت به مالک مهلت می‌دهد تا وضعیت زمین یا بنا را اصلاح کند، در صورت اهمال یا بی‌توجهی مالک طبق نظر کارشناسی و مصوبه شورای اسلامی شهر، هر تغییری که لازم باشد در زمین رها شده یا ساختمان نیمه تمام یا مخروبه اعمال و هزینه آن را به علاوه ۱۰ درصد از مالک یا متصدی دریافت می‌شود. در اینگونه موارد تفاوتی بین املاک موقوفه و غیر موقوفه وجود ندارد.

شهروندان در صورتی که زمین رها شده یا ساختمان نیمه‌کاره‌ای در محل زندگی آنان سبب تجمع اراذل و اوباش، دپوی زباله یا تخلیه نخاله‌های ساختمانی شده می‌توانند مراتب را ضمن استشهادیه محلی به شهرداری اطلاع دهند؛ البته در صورت بی‌توجهی شهرداری امان پیگیری مسئله از طریق طرح دعوا علیه مالک در محاکم عمومی یا نزد دادستانی محل نیز وجود دارد.

کد خبر 426378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.