جزئیات پرونده آسیه پناهی بزودی منتشر می‌شود

در روزهایی که عواطف اجتماعی معطوف به رومینا اشرافی و قتل او توسط پدر بود، در گوشه دیگری از کشور فوت یک زن کرمانشاهی پس از چند روز بازتاب خبری گسترده ای یافت تا این‌بار انگشت اتهام به سمت مدیریت شهری کرمانشاه دراز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه بیش از یک هفته پیش تخریب شد اما تا چند روز پس از آن بازتاب چندانی نداشت تا آنکه نام "آسیه پناهی" یکی از ساکنان میانسال این منطقه تبدیل به هشتگ شبکه‌های مجازی و به تبع آن واکنش شدید مردم نسبت به اقدامات شهرداری برای تخریب منازل غیرقانونی در آن منطقه شود.

آسیه پناهی در مقابل تخریب خانه خود مقاومت می‌کند اما حضور دیرهنگام او و قانون مداری صرف نیروهای منطقه سه شهرداری کرمانشاه مانع از تخریب خانه نمی‌شود؛ می‌گویند این زن اعتیاد داشته و باید به کمپ چشمه سفید منتقل شود که این انتقال در نهایت سبب فوت او می‌شود.

اگرچه این روایت گاهی دستخوش اغراق و افراط‌ها شد از جمله اینکه نیروهای شهرداری آن زن را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند یا با بولدوزر از روی او رد شده‌اند! اما با وجود این روایت‌های نادرست، اصل ماجرا بدون تغییر می‌ماند؛ خانه عده‌ای از شهروندان کرمانشاهی خراب شده و یکی از آنها در نتیجه اتفاقات پس از آن فوت کرده است.

بررسی جزئیات ماجرا آغاز شد

همین روایت باعث ورود دادستانی به موضوع شد و شهرام کرمی دادستان کرمانشاه در مصاحبه‌ای گفت: بلافاصله جسد آسیه پناهی به پزشکی قانونی منتقل شد و پس از آن مشخص شد هیچ‌گونه آثار ضرب و جرح بر روی بدن او وجود ندارد، که همین امر باعث شد تا دستور کالبدشکافی داده شود.

او درباره چرایی عدم حضور نماینده‌ای از دادستانی در لحظه تخریب منازل ادامه داد: شهرداری به وظایف قانونی خود ذیل ماده ۵۵ قانون نسبت به تخریب این بنا که با بلوک سیمانی و بدون استحکام ساخته شده اقدام کرده بنابراین نیازی به حضور نماینده‌ای از دادستان نبوده است.

کرمی اضافه کرد: شهرداری می‌توانست با مدیریت بهتر و با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد، این زن میانسال را قانع کرده و او را دعوت به آرامش کند و سپس نسبت به تخریب آن سازه اقدام کند.

رسول آزادی، عضو شورای شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با ایمنا در این رابطه گفت: هنوز پرونده‌ای در اختیار شورای شهر درباره این تخریب قرار نگرفته و دادستان توضیحات لازم را داده است بنابراین باید منتظر بررسی این نهاد قضائی ماند.

سیدپیمان موسوی دیگر عضو شورای این شهر نیز اظهار کرد: شورای شهر در جریان جزئیات عملیات اجرایی شهرداری نیست اما برای ابهام زدایی و بررسی ویژه این موضوع، کارگروهی تشکیل شده که دو تن از اعضای شورای شهر نیز در آن حضور دارند.

او ادامه داد: در اینکه زمین اوقافی و در مالکیت اداره اوقاف بوده مطمئن هستیم و طبیعتاً هرگونه ساخت‌وسازی در این منطقه غیرقانونی محسوب می‌شود.

موسوی با بیان اینکه جزئیات اتفاق هنوز مشخص نیست بنابراین باید منتظر اعلام نظر کمیته ویژه ماند تا ابعاد مختلف آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: بزودی و احتمالاً تا چند روز آینده کارگروه نظر خود را اعلام کرده و پس از آن جزئیات توسط شورای شهر در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

تخریب خانه آسیه پناهی‌ها و چند سوال از شهرداری

ساخت‌وسازها در شهرک فدک غیرقانونی است اما مشخص نیست آیا پیش از آنکه دستور به تخریب منازل ساخته شده داده شود، آیا اطلاعی به ساکنان داده شده است یا خیر؟ وقتی که خانه آسیه پناهی تخریب می‌شد او بیرون از خانه بوده و هنگام تخریب به محل اتفاق رجوع کرده است که همین امر ظن بی خبری ساکنان از اقدام شهرداری برای تخریب را تقویت می‌کند.

نگاهی به جامانده‌های تخریب منازل شهرک فدک حکایت از بین رفتن لوازم خانه‌ها نیز دارد؛ اگر خانه‌ای غیرقانونی ساخته شده و حتی شهرداری حق قانونی برای اقدام خود داشته، آیا عاملان دستوری برای نابودی لوازم خانگی نیز داشته‌اند؟

در دنیایی که آدم‌های گوشی به دست پیرامون هر اتفاق شهر حضور دارند، شهرداری برای رعایت انصاف در امور اجرایی خود نه، آیا برای جلوگیری از ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اقداماتش نباید کمی با ملاحظه و انعطاف بیشتر عمل می‌کرد؟ شاید اگر چنین تفکری پشت اقدامات انجام شده بود، تصویری از حضور افراد باتوم به دست یا نشستن آسیه در بیل مکانیکی که برای تخریب در محل حضور داشت، منتشر نمی‌شد.

زمین‌خواری یا کپرنشینی؛ کدامیک در اولویت است؟

البته حواشی به وجود آمده بر سر ماجرای آسیه پناهی، تنها مربوط به او نمی‌شود بلکه بهانه‌ای شد تا بار دیگر پارادوکس کوخ نشینی و کاخ نشینی فقیر و غنی کشور در ترازوی عدالت اجتماعی قرار گیرد و در این بین برخی حتی به طعنه از زندگی مرفه شهردار کرمانشاه و خانواده او و حضورش در لیست افراد نجومی بگیر در مدیریت سابق شهری تهران یاد کنند.

برخی دیگر ساخت وسازهای غیرقانونی که در بسیاری از کلانشهرهای کشور می‌شود را معیار قضاوت برای درستی یا نادرستی تخریب خانه کپرنشینانی چون پیرزن کرمانشاهی بدانند.

به راستی اگر عدالت و اجرای قانون ملاک برخورد با افراد باشد برای اجرای آن تعارفی درکار نباشد، کوخ نشینانی که در حداقل‌های زندگی خود مانده‌اند اولویت دارند یا کاخ نشینانی که به واسطه رانت‌های ریز و درشت خود، ردیف اول زمین خواری و کوه خواری در کشور هستند؟

کد خبر 426214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.