۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
چگونه یک دادخواست حقوقی بنویسیم

تنظیم دادخواست امری تخصصی است که حسب مورد می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین ممکن است در یک موضوع واحد از فرم واحدی استفاده نشود.  

به گزارش ایمنا، مهریه از جمله حقوق قانونی و مسلم زوجه است که نمی‌توان توافقی در خصوص عدم وجود آن داشت و مرد همواره مکلف است تا آن را به زوجه پرداخت نماید، اما چنانچه مرد به تکلیف قانونی خود در این خصوص عمل نکند، زوجه می‌تواند نسبت به مطالبه آن از طریق قانونی اقدام نماید لیکن این اقدام مستلزم پرداخت هزینه قانونی دادرسی توسط زوجه است.

در حالی که همواره این امکان وجود خواهد داشت که زوجه فاقد تمکن مالی بوده و قدرت پرداخت هزینه دادرسی مطالبه مهریه خود را نداشته باشد اما قانونگذار از این دست زنان فاقد پشتوانه مالی همانند سایر کسانی که توانایی پرداخت هزینه دادرسی ندارند، حمایت به عمل آورده و بیان داشته آنان می‌توانند برای برخورداری از معافیت موقت قانونی در این خصوص دادخواست اعسار بدهند.

نمونه یک دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

ریاست محترم شعبه… دادگاه …

با سلام

با احترام در خصوص دعوای مطروح به کلاسه بایگانی …. مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به عنوان مهریه اینجانب به طرفیت آقای…. مراتبی را به استحضار آن مقام محترم می‌رساند:

اینجانب به سختی قادر به تأمین هزینه‌های روزمره خود هستم چه رسد به پس‌انداز و پرداخت هزینه دادرسی که در راستای اثبات ادعای خود مبنی بر عدم تمکن مالی و ناتوانی از پرداخت هزینه دادرسی، پرینت حساب‌های بانکی اینجانب در طی دو سال اخیر که حاکی از گردش مالی اینجانب است و نیز استشهادیه شهود به پیوست لایحه تقدیم می‌گردد.

ضمناً شهود معرفی شده به جهت اطلاع کامل از وضعیت مالی بنده و عدم اشتغال و نداشتن وسیله امرار معاش و متعاقباً عدم تمکن مالی اینجانب برای تأدیه هزینه دادرسی به مبلغ… ریال و نیز روشن بودن منشأ اطلاعات آنان به جهت رابطه خویشاوندی با اینجانب، جهت ادای شهادت و استماع اظهاراتشان توسط آن دادگاه محترم در هر زمان اعلام بفرمائید، حاضر می‌باشند.

در پایان از ریاست محترم شعبه تقاضامندم به استناد ماده ۵ قانون حمایت خانواده، پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع و احوال موجود مبنی بر عدم تمکن واقعی مالی اینجانب و ناتوانی در پرداخت هزینه دادرسی، بنده را از پرداخت هزینه سنگین دادرسی خواسته اصلی (مطالبه تعداد ۲۰۰ عدد تمام بهار آزادی) به میزان …. ریال معاف نمائید.

کد خبر 426187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.