استفاده از خون رومینا

اتهام جدید دلواپسان به اصلاح طلبان و ضعف‌های اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع چهار استان جنوبی کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه۱۰ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوختن زاگرس در آتش کمبود امکانات» به بررسی ضعف‌های اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع چهار استان جنوبی کشور پرداخت و نوشت: این چندمین روز است که بخشی از منابع طبیعی و جنگل‌های ایران در بیش از سه استان کشور از جمله فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و بوشهر طعمه حریق شده است.

حریقی که در نبودِ بالگردها و تجهیزات اطفای حریق حتی به مناطق حفاظت‌شده نیز گسترش یافته است. مناطق حفاظت‌شده خائیز از ظهر روز جمعه در آتش می‌سوزد، اما جز محیط‌بانان که با دست خالی از بلوط‌های زاگرس دفاع می‌کنند، بالگردی برای نجات نیامده یا اگر آمده کار را نیمه‌تمام گذاشته است.

مسئولان عدم تخصیص بودجه لازم برای هزینه‌کرد بنزین بالگردها را دلیل این ماجرا می‌دانند و گسترش آتش از استانی به استان دیگر را به گردن کم‌کاری مسئولان استان دیگر می‌اندازند. با این حال اما تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط‌زیست راه دیگری را برگزیده‌اند و در یک اقدام تازه قصد دارند تا شکایتی در مراجع قضائی برای متولیان اطفای حریق باز کنند.

چندین روز است که از سوختن بخشی از جنگل‌های زاگرسی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و این آتش علاوه بر اینکه به بخشی از استان فارس گسترش پیدا کرده، حالا بخشی از مناطق حفاظت‌شده خائیز در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز گرفتار آتش شده‌اند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استفاده از خون رومینا!» به اتهام جدید دلواپسان به اصلاح طلبان را مورد بررسی قرار داده و در این باره نوشت: اصولگرایان دلواپس اکنون سرمست از راه یافتن نیروهایش به مجلس ولو با رأی حداقلی هستند و از این حضور احساس قدرت زیادی می‌کنند؛ چنانکه میدان را برای تخریب رقیب اصلاح‌طلب فراخ‌تر از همیشه می‌بینند.

آنها دیگر تخریب سیاسی را کافی نمی‌دانند و به حوزه‌هایی ورود کرده‌اند که سبب شگفتی مخاطبان و ناظران می‌شود، مانند کیهان که نقشی برای اصلاح‌طلبان در کشته شدن رومینا قائل شد! رومینا دختر ۱۳ ساله‌ای بود که چندی قبل از سوی پدرش به قتل رسید و توجیه پدر هم ارتباط دخترش با یک پسر بود.

بیشتر افرادی که از چرایی و نحوه قتل رومینا اطلاع پیدا کردند در درجه نخست ضعف قوانین را عامل پدیدار شدن این حادثه تلخ عنوان کرده‌اند؛ یعنی پدر به عنوان صاحب دختر به خودش اجازه قتل رومینا را داده و بر اساس قانون، طناب دار در انتظارش نخواهد بود.

ضعف قوانین مورد مشهودی است که به پدر اجازه می‌دهد نقش پررنگی در قتل‌های ناموسی داشته باشد و این اشکال متوجه اصلاح‌طلبان نیست؛ چرا که آنها بارها بر لزوم اصلاح قانون تاکید کرده‌اند. کیهان از جمله دلواپسانی است که بدون استدلال قوی؛ اصلاح‌طلبان را در مرگ رومینا مقصر دانسته و نوشته است: با انتشار خبر دردناک قتل «رومینا اشرفی» توسط پدرش موجی از ناراحتی و واکنش‌های احساسی در فضای مجازی و واقعی و منابع رسمی به راه افتاد. در این میان اما برخی افراد همگام با جریانات معاند سعی در موج‌سواری دارند و عده‌ای نیز به دنبال مطرح شدن خود با استفاده از خون این دختر نوجوان هستند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درستایش صراحت» به بررسی عملکرد علی مطهری در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: مجلس یازدهم هفته گذشته رسماً آغاز به کار کرد تا منتخبان شهرها و شهرستان‌های کوچک و بزرگ ایران در کم‌رمق‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی تحت ریاست محمدباقر قالیباف، شهردار پرحاشیه روزهای نه چندان دور و نه چندان نزدیک تهران در شرایطی ردای نمایندگی را بر تن کنند که ناظران و تحلیلگران به جای خالی چهره‌هایی چشم دوخته‌اند که در مجالس دهم و پیش از آن نماد صراحت پارلمان به شمار می‌رفتند.

آن تصویر دسته‌جمعی منتشر شده از حمیدرضا حاجی‌بابایی، قالیباف و یاران اصولگرای‌شان دقیقاً یادآور تصویر امیدی‌ها بود در پارلمان دهم با این تفاوت که به جای علی مطهری، مسعود پزشکیان، قاسم میرزایی‌نیکو و… چهره‌هایی جشن پیروزی برپا کرده‌اند که دست‌کم میان افکار عمومی اگر به محافظه‌کاری شهره نباشند، نشانی از صراحت و شجاعت ندارند.

کسی نمی‌داند مشارکت ۲۶ درصدی در تهران و ۴۲ درصدی کل ایران با حضور چهره‌هایی نظیر مطهری تا چه حد تغییر می‌کرد و آیا باز هم لیست اصولگرایان یا همان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که با هزار و یک اختلاف درون‌گروهی در دقیقه ۹۰ تهیه شد، می‌توانست ۳۰ کرسی تهران را تصاحب کند یا اینکه برخی کرسی‌ها به اصلاح‌طلبان یا حداقل چهره‌هایی معتدل‌تر تعلق می‌گرفت. در هر حال آنچه از شواهد و قرائن پیداست، آن است که شورای نگهبان خود ترجیح داد نمایندگان صریح‌تر را کنار بگذارد تا مجلس یازدهم شبیه‌ترین مجالس به پارلمان هشتم باشد.

این موارد اما سبب نشد که اصلاح‌طلبان فراموش کنند اقدامات و اظهارات منتخبان‌شان را. حزب اعتماد ملی این میان پیش قدم شد تا به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب که اتفاقاً طعم تلخ رد صلاحیت شورای نگهبان را در دوره‌های مختلف چشیده، از علی مطهری به پاس سال‌ها صراحت لهجه تقدیر کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «کلید اتصال مسکن به بورس» نوشت: دومین مسیر بورسی برای تأمین مالی «عرضه مسکن» قرار است بر اساس یک طرح جدید در بازار سرمایه ایجاد شود. در قالب این طرح، منابع مورد نیاز ساخت‌وساز با انتشار نوعی اوراق و فروش آن به حداقل دو دسته متقاضی اصلی - تقاضای مصرفی خرید مسکن و سرمایه‌گذاران ملکی - برای سازنده تأمین می‌شود و در ازای مشارکت خریداران اوراق در پروژه ساختمانی، متناسب با حاشیه سود حاصل از ساخت‌وساز و رشد قیمت ملک، دارندگان اوراق نیز نفع می‌برند. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد طی حدود پنج سال گذشته از «ایجاد مسیر اول اتصال مسکن به بورس»، فعالان ساختمانی در بازار مسکن تهران و سایر شهرها به چهار دلیل حاضر به ورود به این مسیر نبوده‌اند. این مسیر در قالب «صندوق زمین و ساختمان» ایجاد شد که اتفاقاً در مقایسه با طرح انتشار اوراق سلف موازی استاندارد - مسیر جدید- دو مزیت هم برای سازنده و هم برای متقاضیان سرمایه‌گذاری دارد. هرچند استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای عرضه مسکن می‌تواند از یکسو دو چالش تنگنای مالی سازنده‌ها و رکود شدید ساخت‌وساز را رفع کند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری هدفمند سمت تقاضا را منجر شود؛ اما برای ورود سازنده‌ها به دو مسیر بورسی تأمین مالی، چهار محرک لازم است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس با همدلی آغاز کرد رؤیای مدعیان اصلاحات تعبیر نشد» به بررسی انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: دومین جلسه علنی مجلس یازدهم صبح پنج‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس در حالی آغاز شد که دستور کار آن جلسه عبارت بود از «انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی» و همچنین «بررسی گزارش شعب ۱۵ گانه درباره انتخاب هیئت‌رئیسه آنان و اعضای کمیسیون تحقیق و آئین‌نامه داخلی مجلس» و پس از آن «انجام مراسم تحلیف اعضای هیئت‌رئیسه دائم مجلس».

آئین‌نامه داخلی مجلس به این شکل است که در آغاز هر دوره ۴ ساله مجلس اعضای هیئت‌رئیسه و رئیس مجلس با رأی نمایندگان برای دوره یک‌ساله انتخاب می‌شوند. اگرچه انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خاصه در نخستین سال آغاز به کار هر دوره مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار بوده اما در این دوره از اهمیت و حساسیت بالاتری برخوردار بود.

دلیل آنچه گفته شد ریشه در عملکرد دوره قبل مجلس و همچنین مواضع و رویکرد روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب در ماه‌های اخیر دارد.

مجلس دهم با سه فراکسیون تشکیل شد: فراکسیون مستقلان (حامیان دولت)، فراکسیون امید (طیف موسوم به اصلاح‌طلب) و فراکسیون نمایندگان ولایی. در چنین مجلسی عملاً اکثریت با اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود. این مجلس با عملکرد بسیار ضعیف به کار خود پایان داد و عنوان ضعیف‌ترین مجلس در طول چهار دهه گذشته را به خود اختصاص داد.

در دوم اسفندماه سال قبل عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مجلس دهم نمودی آشکار داشت. در انتخابات دوم اسفندماه مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شده و عدم اعتماد دوباره خود را به این دو گروه (حامیان دولت و اصلاح‌طلبان) نشان دادند. به این ترتیب اکثریت مجلس یازدهم در اختیار نمایندگان انقلابی قرار گرفت. با گذشت اندک زمانی از اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب پروژه‌ای را به‌صورت هماهنگ علیه مجلسی که هنوز کارش را شروع نکرده بود کلید زدند.

کد خبر 426157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.