علت افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان چیست؟

کاهش تولید روزانه، پایین آمدن میزان کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی استان، تبعات ناشی از بحران اقتصادی شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف مرغ در سبد غذایی خانواده‌ها، دلایل افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم از نظر فعالان بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین امواج نوسانی قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار اقلام اساسی ایران از زمان هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور آغاز شد و تا پیش از آن نرخ مرغ تغییرات قابل توجه و محسوسی را در روند فعالیت نظام عرضه و تقاضای بازار تجربه نمی‌کرد و اغلب مردم حتی نسبت به افزایش ۱۰۰ تومان هر کیلوگرم مرغ گرم در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی واکنش نشان می‌دادند.

اما این روزها حجم نوسانات در بازار اقلام اساسی و دیگر بازارهایی که عموم مردم برای رفع نیازهای روزانه‌شان با فعالان آن روبرو هستند به حدی بالا رفته که گاهاً بسیاری از افراد متوجه افزایش یا کاهش محسوس و نامحسوس قیمت بسیاری از اقلام در بازار و فروشگاه‌های محلی نمی‌شوند.

چرخه مبهم تبدیل جوجه یک‌روزه به مرغ گوشتی

مرغ جز آن دسته از اقلام غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار ایرانی دارد و همین جایگاه سبب شده است که از چرخه این کالای غذایی مهم به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین چرخه‌های تولید مواد غذایی در کشور یاد شود؛ زیرا اگر بخواهیم از ابتدای این چرخه و یا همان جوجه یک‌روزه به چرخه آخر که مرغ کشتار شده در مرغ فروشی‌ها است نیم‌نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در این چرخه بسیاری از افراد از نزدیک و بسیاری دیگر از دور دستی بر آتش دارند و شاید همین پرجمعیت بودن افراد حاضر در این چرخه باعث شده است که کمتر کسی بتواند سر از کار چرخه تبدیل جوجه یک‌روزه به محصولی که در مرغ فروشی‌ها عرضه می‌شود، درآورد.

کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار معتقدند بروز نوسانات شدید در قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در واحدهای صنفی در بازه زمانی سال‌های پس از هدفمندسازی یارانه‌ها ریشه در نوسانات گسترده قیمت اغلب اقلام اساسی در سال هدفمندسازی دارد و اکنون گزارشات محیطی حاکی از افزایش قیمت مجدد مرغ در بازار روزهای اخیر است.

یکی از فروشندگان عمده مرغ و گوشت اصفهان که در خیابان امام خمینی (ره)، فعالیت می‌کند در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هزینه‌های اداره کردن یک مغازه فروش اقلام پروتئینی در دوره شیوع ویروس کرونا، تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و افزایش اجاره‌بهای اغلب واحدهای صنفی در محدوده بازارهای محلی اصفهان نیز مزید بر علت شده تا فروشندگان ارزش افزوده خود بر هر کیلوگرم مرغ گرم را افزایش دهند.

افزایش دو برابری مصرف مرغ پس از شیوع کرونا

حاجی احمدی، دیگر فعال این صنف که در خیابان آل محمد اصفهان فعالیت می‌کند نیز معتقد است؛ مصرف مرغ گرم در سبد غذایی خانواده‌های اصفهانی از زمان شیوع ویروس کرونا، تقریباً دوبرابر شده و بسیاری از مشتریان در هنگام خرید بیش از نیاز ماهانه‌شان، مرغ خرید می‌کنند تا نیازی به مراجعه مجدد به مغازه نداشته باشند این در حالی است که استفاده از اقلام پروتئینی به این صورت، حجم قابل توجهی از ارزش غذایی موجود در آنها را از بین می‌برد.

امیری، فروشنده دیگری که در خیابان شیخ‌صدوق شمالی اصفهان فعالیت می‌کند نظر متفاوتی دارد؛ وی در خصوص علت افزایش نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تا پیش از آغاز ماه اردیبهشت، حجم روزانه مرغی که به بازار وارد می‌شود، پاسخگوی نیاز مشتریان به صورت کامل بود و گاهاً فراتر از نیاز مشتریان مرغ در مغازه وجود داشت اما چندهفته‌ای است که کشتارگاه‌ها میزان کشتار روزانه خود را به شدت کاهش داده‌اند و مرغی برای عرضه در بازار نیست.

حاتمی، فروشنده اقلام پروتئینی در خیابان بزرگمهر اصفهان علت افزایش پلکانی نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار روزهای اخیر را کاهش تولید و افزایش قیمت از سوی مرغداران می‌داند و می‌گوید: پس از اینکه متوجه افزایش قیمت مرغ شدم، علت را از یکی از مسئولان کشتارگاه پرسیدم و وی افزایش قیمت مرغ را ناشی از کاهش تولید روزانه و بالا رفتن نرخ در مرغداری‌های استان اعلام کرد.

فروشندگان مرغ در خیابان‌های شیخ مفید، پروین اعتصامی، بهارستان غربی، نوبهار و گلخانه اصفهان نیز علت افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر را افزایش نرخ در مرغداری‌های استان اعلام کردند.

هزینه تمام شده مرغ برای مرغدار افزایش پیدا کرده است

رحمانی، مرغدار اصفهانی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش نرخ دستمزد کارگر، همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات کرونایی به واحدهای تولیدی و بالا رفتن هزینه نگهداری از مرغ‌های گوشتی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ در مرغداری را به بیش از ۹ هزار تومان رسانده است و با احتساب ارزش افزوده متعارف، مرغداران هر کیلوگرم مرغ را ۹ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش می‌رسانند.

امینی، دیگر مرغدار اصفهانی نیز افزایش قیمت مرغ در مرغداری را ناشی از بالا رفتن ریسک جوجه‌ریزی در تابستان و امکان شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها می‌داند.

قیمت مرغ هنوز با نرخ مصوب فاصله دارد

حمیدرضا شیخان، رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌های صنعتی فعال در سطح استان اصفهان نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشته و عرضه مرغ از سوی کشتارگاه‌ها به بازار نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: اسم این روندِ بالا رفتن نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار "افزایش" نیست زیرا بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در سال ۹۸ قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف‌کننده، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده و واحدهای صنفی در چهار تا پنج‌ماه گذشته عرضه مرغ را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب انجام می‌دادند.

شیخان ادامه می‌دهد: شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن اماکن تفریحی، قیمت مرغ در بازار را کاهش داد و به همین دلیل تعدادی از مرغداران متضرر شدند و قیمت مرغ از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور پایین‌تر آمد و هنوز هم با نرخ مصوب تطابق پیدا نکرده است.

گزارش از: سپهرزارع- خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 426139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.