‌رونق تابستانی با چاشنی گرانی

افزایش تقاضا برای خرید لوازم سرمایشی در بازار در حالی منجر به دوباره رونق گرفتن کسب و کار برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شده که افزایش قیمت محصولات، خرید را برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش دمای هوا در هفته‌های گذشته و نزدیک شدن به آغاز فصل گرم تابستان در سال ۹۹ نه تنها بر آمار متقاضیان خرید انواع کولر و دیگر وسایل سرمایشی همچون پنکه در بازار لوازم خانگی افزوده، بلکه موجب بالا رفتن قیمت این وسایل در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی شاخص نیز شده است.

آمار ارائه شده از سوی فروشندگان و فعالان بازار به خبرنگار ایمنا، حاکی از افزایش تقاضا برای خرید کولرهای گازی در روند معاملات بازارهای محلی و فروشگاه‌های لوازم خانگی است و با توجه به حجم بالای مصرف برق این نوع از کولرها، باید منتظر افزایش چشمگیر مصرف عمومی نیروی الکتریکی در تابستان ۹۹ باشیم.

تورم یا افزایش تقاضا؟

البته قدرت سرمایش کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی که اغلب مردم از آنها استفاده می‌کنند، بیشتر است و قطعاً گرم شدن تابستان هر سال نسبت به سال قبل عامل اصلی افزایش تقاضای عمومی برای خرید این نوع کولرهاست؛ در این میان اما برخی از فعالان بازار و فروشندگان خرد لوازم خانگی، افزایش قیمت لوازم سرمایشی در بازار را ناشی از بالا رفتن تقاضای فصلی نمی‌دانند و معتقدند تورم عامل اصلی افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی است.

محمدی، یک فروشنده لوازم خانگی در خیابان احمدآباد اصفهان به خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت کنونی بازار می‌گوید: چند هفته‌ای است که خانواده‌ها برای خرید پنکه یا کولر به مغازه من می‌آیند و از قیمت پنکه، کولر آبی و گازی می‌پرسند؛ قیمت محصولات با ذهنیات تقریباً نیمی از خانواده‌ها مطابقت ندارد و از این رو برخی از آنها مجبور به ترک مغازه می‌شوند.

احیای بادبزن دستی!

داریوش، فروشنده دیگر این صنف که در کوچه یخچال اصفهان فعالیت می‌کند نیز معتقد است؛ دولت باید برای خرید پنکه و کولر تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرد زیرا اغلب خانواده‌ها توانایی حتی پرداخت یک سوم قیمت پنکه یا کولری را که قصد دارند خریداری کنند ندارند و اگر وضعیت به همین روال ادامه داشته باشد، بسیاری از اقشار ضعیف جامعه مجبور می‌شوند به‌جای استفاده از پنکه و کولر در تابستان ۹۹ از بادبزن‌های دستی استفاده کنند.

خانم اربابی، فروشنده یکی دیگر از فروشگاه‌های لوازم خانگی در خیابان نشاط اصفهان نیز در تشریح وضعیت بازار لوازم سرمایشی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بازار تا حدودی رونق گرفته و فروش لوازم سرمایشی نسبت به یک ماه گذشته تقریباً سه برابر شده است؛ اغلب خریدارانی که برای خرید کولر می‌آیند تقاضای تخفیف می‌کنند اما خریداران پنکه پافشاری زیادی برای دریافت تخفیف نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت اغلب محصولات به دلیل افزایش تقاضای عمومی در بازار و کمبود تولید و عرضه در فروشگاه‌های خرد، تقریباً ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت محصولات دو برند کره‌ای که دیگر در بازار ایران فعالیت ندارند نیز دو تا سه برابر شده است؛ حجم کالای قاچاق موجود در بازار به شدت پایین آمده و اغلب مشتریان که از طبقه متوسط جامعه هستند، راهی جز خرید محصولات برندهای داخلی ندارند.

فاتحی، فروشنده دیگری که در خیابان ۲۴ متری اصفهان مغازه دارد نیز در خصوص وضعیت این روزهای بازار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: قیمت‌ها تغییر قابل توجهی نداشته اما محصولات سرمایشی برخی از برندهای خارجی در بازار کمیاب شده و اغلب مردم هم که کیفیت لوازم خانگی را در محصولات برندهای خارجی می‌بینند، قصد دارند با زیر و رو کردن بازار بهترین اجناس را انتخاب کنند.

کمبود محصول نداریم

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور در تشریح وضعیت بازار لوازم سرمایشی در آستانه ورود به تابستان ۹۹، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر نمی‌رسد در تأمین نیاز بازار لوازم سرمایشی در تابستان ۹۹ مشکلی داشته باشیم زیرا اغلب کارخانه به حد کافی کولر آبی تولید کرده‌اند و این محصول به وفور در بازار و واحدهای صنفی یافت می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تولید و عرضه پنکه در بازار نیز در وضعیت خوبی قرار دارد و نگرانی از بابت تأمین پنکه مورد نیاز بازار تابستان ۹۹ وجود ندارد؛ در خصوص کولرگازی هم بخش قابل توجهی از محصولات بازار وارداتی است و به رغم تولید کولرگازی در کارخانجات داخلی، واردات آن به کشور برای تأمین کامل نیاز بازار متوقف نشده است.

میری ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و بالا رفتن قیمت ارز نیمایی و نرخ دستمزد کارگران در سال جدید، قیمت لوازم سرمایشی در بازار تا حدودی افزایش یافته است و با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان وزارت صمت برای تشکیل یک چارچوب مذاکراتی شده تا قیمت‌های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی از سوی این سازمان مورد بررسی اجمالی و تأیید قرار بگیرد.

وی تصریح می‌کند: مقرر شده بود سازمان حمایت با بررسی قیمت کالاها و میزان ورق فولاد به کار رفته در آنها و میزان ارزبری‌شان قیمت نهایی محصول را تخمین زده و به سامانه ۱۲۴ اعلام کند؛ اما متأسفانه با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز این طرح به مرحله اجرا و عملیاتی شدن نرسیده است.

افزایش قیمت طبیعی است

میری اضافه می‌کند: قیمت لوازم سرمایشی در بازار تا حدودی افزایش پیداکرده و این میزان بالا رفتن نرخ محصولات طبیعی است.

قابل ذکر است افزایش قیمت و تقاضا برای خرید کولر و وسایل سرمایشی در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی در حالی در آستانه تابستان داغ ۹۹ بالا رفته که بر اساس توصیه پزشکان و متخصصان ویروس شناسی، استفاده از این وسایل سرمایشی موجب تسهیل در روند جابجایی ویروس کرونا می‌شود و حتی‌الامکان نباید از این وسایل در اماکن عمومی و تجمعات استفاده شود.

گزارش از سپهر زارع- خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 426138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.