کرونا ویروس از طریق مدفوع منتقل می‌شود؟

گروهی از محققان چینی دریافتند احتمال انتقال بیماری کرونا از طریق مدفوع فرد مبتلا به افراد سالم وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعدادی از پژوهشگران چهار نمونه از مدفوع یک بیمار ۷۸ ساله که به کرونا مبتلا بود را بررسی کردند؛. علائم اولیه این فرد شامل سرفه، تب و سی تی اسکن‌های وضع غیر طبیعی قفسه سینه بود. سپس با گذر زمان وضعیت او وخیم شد و دستگاه تنفس مصنوعی به این بیمار وصل کردند و در نهایت کمتر از یک ماه پس از ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داد. محققان با بررسی نمونه‌های جمع آوری شده از مدفوع این فرد از طریق میکروسکوپ الکترونی عبوری، ذرات ویروس کروی با پروتئین مخصوص "SARS-CoV-2" را مشاهده کردند.

سپس محققان از ۲۷ بیمار دیگر نیز نمونه مدفوع جمع آوری کردند و آن‌ها را بررسی کردند. ۱۱ مورد این افراد حداقل یک بار RNA ویروس را نشان داد. پژوهشگران موفق شدند SARS-CoV-2 زنده را از دو مورد جدا کنند؛ آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وجود ویروس عفونی در مدفوع افراد را می‌توان به عنوان عامل ابتلا به کووید -۱۹ در نظر گرفت. جدا سازی این نوع ویروس از مدفوع افراد، نشان دهنده احتمال انتقال بیماری از مدفوع فرد بیمار به بینی و دهان افراد سالم از طریق ذرات معلق برخاسته از مدفوع است.

محققان در مطالعه دیگر RNA ویروس کووید -۱۹ را در سطوح و تخت خواب اتاق هتلی که دو فرد مبتلا به کرونا در آنجا ساکن بودند، کشف کردند. مهمانان این هتل دو دانشجوی چینی بودند که در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مارس به کشور خود بازگشته بودند. آن‌ها علائم خاصی نداشتند، اما به مدت ۱۴ روز در هتل مذکور قرنطینه شدند و پس از دو روز تست آن‌ها مثبت اعلام شد. نمونه‌های گرفته شده از بینی، گلو، خلط و مدفوع این دو نفر حاوی مقدار زیادی RNA ویروس بود.

پژوهشگران تقریباً حدود سه ساعت پس از اینکه مشخص شد این دو فرد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از دستگیره درها، کلیدها، بالشت‌ها، روتختی‌ها، ریموت تلویزیون و دستگیره شیرهای آب نمونه برداری کردند و پس از بررسی متوجه شدند این وسایل که در تماس طولانی مدت با افراد مبتلا بودند، دارای مقدار زیادی RNA ویروس کرونا هستند.

به گفته محققان، کارکنان بیمارستان‌ها باید به منظور جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا پس از مرخص شدن یا فوت فرد مبتلا، تمامی سطوح را با دقت ضدعفونی کنند. علاوه بر این توصیه شده است زمان بلند شدن بیمار از تختخواب، ملحفه‌ها و وسایلی که با بدن او تماس داشته، قبل از ضد عفونی‌کردن جابجا نشوند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

نتایج این مطالعه در مجله Emerging Infectious Diseases منتشر شده است.

کد خبر 426125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.