ساختمان مرکزی فولاد مبارکه ثبت ملی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مبارکه گفت: ساختمان مرکزی کارخانه فولاد مبارکه، با معماری منحصر به فرد در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ولی الله رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این اثر با پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه اخیراً در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ارزشمند شناخته شده و در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزیر میراث فرهنگی کشور ۲۴ شهریور ماه ۹۸ در نامه‌ای به استاندار اصفهان ثبت این اثر فرهنگی ارزشمند را به شماره ۳۲۸۸۰ ابلاغ کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مبارکه افزود: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد معماری ساختمان مرکزی کارخانه فولاد مبارکه و با هدف حفظ آن نسبت به ثبت این اثر فرهنگی اقدام شد.

وی اضافه کرد: شهرستان مبارکه با ۳۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی که تعداد ۳۳ اثر از آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد.

رهبری خاطرنشان کرد: این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، موقعیت خاص جغرافیایی، آثار شناخته شده تاریخی و بیش از ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی برخوردار است.

عملیات اجرایی مجتمع فولاد مبارکه در سال ۱۳۶۰ آغاز شد و در دوران جنگ تحمیلی و زیر حملات هوایی جنگنده‌های دشمن بدست توانای سربازان پر افتخار جبهه صنعت ادامه یافت فعالیت‌های ساختمانی و فنی اجرا شده در دوران ساخت این مجتمع در خاورمیانه کم نظیر بوده و نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاک برداری و بیش از یک میلیون و ۸۴۵ هزار متر مکعب بتن ریزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع قالب بندی و ۸۰ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بیش از ۵۰۰ هزار تن تجهیزات و ماشین آلات در آن نصب شده است.
مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای ۳۵ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید است.

کد خبر 426057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.