۳۰ درصد سهام عدالت چقدر می‌شود؟

امکان خرید و فروش سهام عدالت از ۱۰ خرداد، افزایش تعداد پروازهای کشور از ابتدای خرداد، دریافت ۶۰ هزار مورد زمین برای ساخت مسکن ملی، افزایش مهلت مراجعه به بانک‌ها برای فروش سهام عدالت و برتری برند ملی آلمان نسبت به چین، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری مطالعه می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اطلاعیه ستاد راهبردی سهام عدالت و اظهارات حسین فهیمی سخنگوی این ستاد در گفتگو با خبرنگاران، حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا به امروز روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

محمدرضا معتمد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار نیز در این مورد گفته است: سهامداران می‌توانند از شنبه هفته آینده _۱۰ خردادماه_ از طریق بورس ۳۰ درصد از سهام خود را بفروشند.

همچنین این سهامداران می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی که شماره شبا خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند، نسبت به تکمیل فرم فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام کنند.

قابل ذکر است ارزش روز هر سهام یک میلیون تومانی سهام عدالت ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است.

بنابراین کسانی که سهام یک میلیون تومانی دارند و در حال حاضر ارزش آن به ۱۶ میلیون تومان رسیده است، می‌توانند چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معادل ۳۰ درصد سهام خود را از طریق بانک یا بورس بفروشند.

سهام ۵۳۰ هزار تومانی هم به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که دارندگان این سهام نیز می‌توانند حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سهامشان را بفروشند.

همچنین پیش از این معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار گفته بود: باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

** دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت: با دستور رئیس محترم جمهور حدود ۴٠ خدمت پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی باید ظرف یک ماه الکترونیکی و غیرحضوری شود.

**مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه وزن استاندارد مرغ، ۱۸۰۰ گرم است گفت: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید فرهنگ مصرف گوشت مرغ را به سمت وزن‌های استاندارد سوق دهند زیرا تولید و مصرف مرغ با وزن‌های دو تا سه کیلوگرم غیراستاندارد است.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: سیاستگذاری اقتصادی در ایران به مانند ارکستر سمفونیکی است که هیچکدام از نوازندگان به نت‌ها وقعی نمی‌نهند.

**مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به طرح‌های این سازمان به منظور مدیریت مصرف برق در فصل تابستان، شرایط لازم برای برای دریافت ۲۰ ساعت برق رایگان توسط کشاورزان اصفهانی اعلام کرد.

**طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، امروز نیز بازار سکه و طلای داخلی تحت تأثیر کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در داخل روند نزولی در پیش گرفته است؛ به گونه‌ای که نسبت به دیروز، سکه طرح جدید کاهش ۲۵۰ هزار تومانی و هر گرم طلا کاهش نزدیک به ۳۱ هزار تومانی داشته است.

** پیرو اطلاعیه روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، کارگزاری بانک مرکزی نخستین مرحله حراج این اوراق را روز سه شنبه ۱۳ خردادماه برگزار می‌کند.

** نماینده کامیون داران اصفهان گفت: کامیون‌های اعزامی از استان اصفهان چهار ماه است که در گمرک میرجاوه استان سیستان و بلوچستان متوقف شده است.

** رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: از روز شنبه مورخ دهم خرداد ماه ۹۹ دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت خود را مدیریت (خرید و فروش) کنند.

**رئیس کانون کارگران بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر اساس تورم موجود در کشور، حداقل حقوق دستمزد بگیران در سال ۹۹ باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.

** مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان از دریافت برق رایگان توسط کشاورزانی خبر داد که در برنامه‌های کاهش پیک بار مصرف در تابستان همکاری می‌کنند.

** بر اساس اعلام روابط عمومی فرودگاه مهرآباد از ابتدای سومین ماه بهار، ترافیک پروازها در فرودگاه قدیمی پایتخت به روزانه ۲۰۰ پرواز رسیده است. همچنین از ابتدای خرداد تاکنون، یک هزار و ۲۱۷ نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام گرفته که با این تعداد پرواز ۱۰۹ هزار و ۵۳۰ مسافر جابه‌جا شدند.

** معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دریافت ۶۰ هزار مورد زمین از سازمان ملی زمین و مسکن به منظور عملیاتی کردن ساخت مسکن ملی خبر داد.

** سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت از افزایش مهلت مراجعه به بانک‌ها برای فروش سهام عدالت خبر داد.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به جای دستور به بانک مرکزی، دولت باید با کنترل هزینه‌های عمومی از دست اندازی به نظم پولی کشور اجتناب کند.

**یک پژوهشگر بازارهای انرژی گفت: در صورتی که دولت اقدام به ایجاد جایگاه‌های توزیع سوخت LPG در سراسر کشور کند، تنها مصرف این سوخت تقریباً ارزان را مدیریت و بهینه سازی نکرده بلکه با سرمایه‌گذاری پایدار از وقوع حوادث چشمگیر در محله‌های پرتردد شهرهای کشور نیز جلوگیری شده است.

میترا اکبری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش مصرف سوخت LPG در کشور در پی افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: آمار غیررسمی از وجود بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی LPG سوز در کشور خبر می‌دهد و این در حالی است که وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی استفاده از این سوخت نکرده‌اند و اغلب مصرف‌کنندگان LPG، به صورت غیراستاندارد و تحت شرایط نا ایمن از این سوخت استفاده می‌کنند.

وی افزود: تا زمانی که استفاده از بنزین با این قیمت برای بسیاری از شهروندان صرفه اقتصادی نداشته باشد، استفاده از سوخت LPG کاهش نخواهد یافت و به همین دلیل وزارت نفت باید با ایجاد جایگاه‌های سوخت‌گیری امن و استاندارد برای عرضه این سوخت، استفاده از LPG را برای سوخت‌گیری اتومبیل اقشار ضعیف جامعه، امن و تسهیل کند.

** دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران از برتری ۷۲.۵ درصدی برند ملی آلمان نسبت به برند ملی چین خبر داد.

**وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: گزارش مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نشان می‌دهد کرونا خط فقر را جابجا می‌کند و باعث افزایش تعداد فقرا می‌شود.

** رئیس سازمان ملی استاندارد از تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل خبر داد. این در حالی است که سال گذشته سازمان اموال تملیکی اعلام کرده بود که در آخرین جلسه در دفتر مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقرر شد این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیر همسایه فروخته شود.

** میانگین متراژ واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر است که پیش بینی می‌شود قیمت هر واحد ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باشد. به هر واحد ۱۰۰ میلیون وام تعلق می‌گیرد، لذا باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای هر خانه هزینه شود.

**‌به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد اما پس از حضور در سایپا در یکسال گذشته، آن را عملیاتی کردیم که امیدواریم بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو حل شود.

** طبق اعلام معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح فروش فوق‌العاده خودروها، چهار مرحله دیگر فروش تا پایان سال انجام خواهد شد. ضمن اینکه از نیمه دوم ماه جاری نیز طرح پیش‌فروش خودروها آغاز می‌شود که قیمت آن‌ها بر اساس قیمت خودرو در روز تحویل خواهد بود.

** یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: در بدترین حالت اگر از ۱۰ میلیون مشمول سهام عدالت پنج میلیون نفر نسبت به فروش ۳۰ درصدی سهام خود اقدام کند، از آنجایی که ارزش سهام در حال افت است نهایتاً مبلغ پنج هزار میلیارد تومان آزاد می‌شود که در برابر معاملات روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان نگران‌کننده نیست.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: جهش تولید با نگاه ویژه به برنامه ششم توسعه و تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی، محقق می‌شود و در صورتی که تولید و اشتغال همراه با یکدیگر با این راهکار جهش پیدا کند، بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل و فصل خواهد شد.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه "تحریم" یکی از ابزارهای مهم و کاربردی جریان ضدانقلاب برای اعمال فشارهای سیاسی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی بر مردم و حکومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: نگاهی به تحریم‌های اعمال‌شده بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران و فشارهای مالی ایالات متحده برای ورشکسته شدن نظام ارتباطات اقتصادی کشورمان با دیگر کشورها نشان می‌دهد که توقف روند صادرات غیر نفتی در ایران، مهم‌ترین هدف تحریم‌های اقتصادی است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی ایران به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه، ظرفیت‌های فراوان و قابل توجهی برای توسعه پایدار اقتصادی کشور در اغلب زمینه‌ها همچون اشتغال، تولید و خلق ارزش افزوده دارد و بی‌شک تمرکز دشمن بر شکست خوردن اقتصاد ایران در این حوزه نیز ناشی از مطالعات و پژوهش‌های گسترده اتاق فکرهای ایالات متحده و کشورهایی همچون انگلیس در این خصوص است.

** وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متقاضیان جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای انجام مراحل ثبت‌نام، به مدت ۱۰ روز فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به سامانه‌های فروش خودروسازان ثبت‌نام خود را انجام دهند.

** با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرط اخذ هر گونه چک از مرحله فعلی ثبت‌نام خودرو حذف شد.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: علت اصلی کاهش تعداد چک‌های برگشتی در شعب بانک‌های کشور، کاهش صدور چک در مبادلات مالی و استفاده از این ورق بهادار است و نمی‌توان از این موضوع خوشحال بود.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص کاهش تعداد چک‌های برگشتی در نظام ارتباطات مالی کشور، اظهار کرد: چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم در نظام پرداخت از جایگاه قابل توجه و ویژه‌ای در تسویه مبادلات ریز و درشت مالی برخوردار است و استفاده از آن برای توسعه ارتباطات اقتصادی همواره با چالش‌های سیاسی، اداری خاصی همراه بوده است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در اسفندماه ۹۸ حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار چک با ارزشی بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان مبادله شده و از این تعداد ۶۸۶ هزار فقره چک به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان برگشت خورده و تنها ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.

** معاون برنامه‌ریزی جامع شرکت خودروسازی سایپا گفت: با وجود همه مشکلات، مدیران و کارکنان گروه سایپا با همکاری زنجیره تأمین، در حال رفع نواقص و تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان هستند.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: حجم معاملات بورس به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در روز رسیده و ۰.۸ درصد این پول به عنوان کارمزد بین ۱۰۰ کارگزاری تقسیم می‌شود.

** وزیر نفت گفت: توسعه کامل فاز ۱۱ می‌تواند تولید گاز ایران را به ۵۷ متر مکعب افزایش دهد.

** بر اساس یک گزارش، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۱ رسید که این رقم، کمترین تورم ثبت شده در این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: کرونا در کنار تهدیدات به وجود آورده با حذف درآمدهای نفتی و باز شدن عرصه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، فرصت استثنایی به وجود آورد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: با توجه به آنکه منابع ارزی دولت تحت انقباض است کنترل تورم چالش اصلی در سال جاری خواهد بود.

** یک کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: سهام‌داران خرد بدانند که باید دید بلندمدت داشته باشند. سهام‌داران با این دید باید خریدار سهام ارزنده باشند و به سراغ شرکت‌هایی بروند که سودهای عملیاتی و پشتوانه دارایی خوبی دارند. خریدار سهام صنایع و گروه‌هایی باشند که دارای مزیت نسبی هستند.

** عضو شورای عالی بورس گفت: سهام عدالت ارزشمند بوده و بازار نیز ظرفیت کامل برای جذب تدریجی سهام عدالت را دارد. فعالان بازار نگران نباشند. کلیه ۱۰۸ کارگزاری امکان اخذ سفارش را همزمان در تمام شعب دارند. شرکت سپرده گذاری مرکزی برای تسهیل فرایند، زیرساخت الکترونیکی را در اختیار تمام کارگزاران قرار می‌دهد.

** شرکت خودروسازی نیسان موتور در نظر دارد تا ۲۰ هزار نفر از کارکنان جهانی خود را به‌ویژه در اروپا و کشورهای در حال توسعه تعدیل کند.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به نظر می‌رسد برای پرهیز از تلاطم در بورس، در فرآیند و برنامه زمانبندی عرضه این سهام در بازار، باید تدبر و تأمل بیشتری صورت پذیرد.

** یک کارشناس پولی و بانکی گفت: احیای بانکداری اسلامی در سال جهش تولید یک ضرورت برای توسعه اقتصادی و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است.

ستار عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اجرای راهبردهای نظام بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۳ و در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز شد، اظهار کرد: تا پیش از تصویب لایحه بانکداری بدون ربا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۶۲، بانکداری اسلامی، سیستم مالی شناخته شده‌ای در نظام‌های اقتصادی بود و پس از اجرای نظام بانکداری بدون ربا در ایران، این سیستم اصلاحات جدی را تجربه کرد.

وی افزود: در حقیقت پژوهش‌های اقتصادی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تعیین جزئیات این مصوبه، تا حد زیادی بر مبنای واقعیت‌ها در جامعه صورت گرفت و از این رو بسیاری از مردم با اطلاع یافتن از جزئیات قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا از عملکرد نمایندگان خود در خانه ملت ابراز رضایت کردند و به جرأت می‌توان گفت تا سال ۱۳۶۲ چنین مطالعات گسترده و واقع‌بینانه‌ای درباره بانکداری بدون ربا در بستر هیچ نظام اسلامی انجام نشده بود.

**وزیر نفت گفت: ایران در برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است.

** دبیر انجمن خودروسازان گفت: در صحبت‌های مطرح شده با رئیس جمهوری اعلام کردیم که با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودروهای تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.

** مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سومین کشتی حامل محموله گندم، روز گذشته با ۲۵۰ کانتینر ۲۰ فوت با وزن بالغ بر شش هزار تن وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد و عملیات تخلیه آن آغاز شد.

کد خبر 426006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • موسی خزایی پول FR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    فروش سی درصد واریز نشده حدود یک ماه گذشته است لطفآ نتیجه اعلام شود
  • علی IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام‌ من الان‌۲۰روزه که تو بانک ملت فروختم‌بخدا مشکل مالی داشتم والی دریغ از یک‌قرون پول