ماسک پارچه ای مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده از ماسک‏‌های حرفه‌‏ای برای پزشکان، پرستاران و پرسنل کادر درمان ضرورت دارد، اما افراد عادی با رعایت اصول توصیه‌شده از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌توانند از ماسک‌های پارچه‎ای مناسب استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حتی در دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، گاهی اوقات لازم است افراد منزل خود را ترک کرده و به اماکن عمومی بروند. در بعضی از این مواقع حفظ فاصله فیزیکی بسیار دشوار بوده و استفاده از ماسک صورت ضروری است، زیرا حدود ۸۰ درصد از افراد آلوده به کروناویروس، بدون داشتن علائم، ویروس را به ‎راحتی و از طریق صحبت‎کردن، خندیدن، سرفه یا عطسه با پراکنده‌کردن قطرات تنفسی منتقل می‌کنند.

اگرچه استفاده از ماسک پارچه‎ای، محافظت ایمن ماسک‌های پزشکی را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایجاد نمی‌کند، اما استفاده از آن‌ها بسیار بهتر از رفت و آمد در شهر بدون پوشیدن ماسک است. به‌دلیل کمبود ماسک N95 و سایر ماسک‌های پزشکی جای تعجب نیست که بازار ماسک‌های پارچه‏‌ای در حال افزایش باشد. در ادامه شما را با بعضی از ویژگی‎هایی مهم ماسک پارچه‌ای مناسب آشنا می‌کنیم:

چگونه ماسک پارچه ای مناسب تهیه کنیم؟

ماسک‌های خانگی یا پزشکی: در صورت استفاده صحیح، هر دو گزینه مناسب است. ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کرده یا در منزل درست کنید. برای دوخت این ماسک‌ها از طرح‎ها و الگوهای توصیه‎شده توسط منابع معتبر مانند CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) استفاده کنید.

پارچه مناسب ماسک: بهترین ماسک‎های پارچه‎ای شامل حداقل دو لایه از پارچه پنبه‎ای محکم است. برای دوخت یا تهیه ماسک به دنبال پارچه‌های دارای تراکم بالا باشید. این پارچه‌ها به عنوان فیلتر مسدود‎کننده انتشار قطرات تنفسی عمل می‌کند و در عین‌حال امکان تنفس راحت را فراهم می‎کند.

فیلتر ماسک: بعضی از ماسک‌ها فضایی را برای لایه محافظ اضافی ایجاد می‌کنند. به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری بهتر است فیلترهای کاغذی قهوه را به ماسک‎های خانگی اضافه کنید. این فیلترها را می‌توان با کیسه‎های موادغذایی قابل بازیافت، حوله‌های آشپزخانه و یا پارچه‌های کتانی تهیه کنید. فیلترها برای انسداد ذرات ریز و مرطوب به اندازه کافی متراکم بوده و امکان تنفس راحت را فراهم می‌کند.

ویژگی های ماسک پارچه ای مناسب

تنفس آسان: باید بتوانید هنگام استفاده از ماسک راحت نفس بکشید تا برای استفاده در اماکن عمومی مجبور به برداشتن آن از صورت نشوید. ماسک صورت باید از بینی تا زیر چانه و به سمت گوش‌ها را پوشش دهد و متناسب با سایز صورت باشد. اگر شکاف‎هایی برای ورود هوا وجود داشته باشد، استفاده از آن بی‎فایده است. در صورت استفاده از ماسک نباید آن را لمس کرد زیرا لمس لایه بیرونی ماسک، می‌تواند انگشتان دست را آلوده کند. اگر در هنگام استفاده از ماسک تنفس راحت ندارید، آن را کنار بگذارید و به سایر گزینه‎ها فکر کنید.

استفاده آسان: ماسکی را انتخاب کنید که به راحتی و بدون آلوده‌‎کردن اجزای صورت برداشته می‌شود. حرکت‌دادن ماسک روی صورت برای صحبت‌کردن با تلفن همراه یا غذاخوردن به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر در خارج از منزل ورزش می‏‌کنید و با وجود ماسک به‎‎ سختی نفس می‎کشید، محل تمرین خود را طوری انتخاب کنید که با رعایت فاصله اجتماعی بتوانید بدون ماسک ورزش کنید.

دوام بالا: بعد از هر بار استفاده از ماسک پارچه‌ای باید آن را بشویید. اگر ماسک شکل طبیعی خود را از دست داد، دیگر نباید از آن استفاده کرد. در صورت استفاده از فیلتر، چگونگی تمیز‏کردن آن بستگی به نوع فیلتر دارد. برای پیشگیری از کوچک‌شدن ماسک باید پارچه مورد نظر را قبل از دوختن در آب قرار دهید.

کد خبر 425966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مریم IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    20 2
    خیلی خوبه
    • مهتا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      6 2
      من خوشم اومد مریم
  • مریم IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 5
    خیلی ممنون من یک درست کردم خراب شد ولی بار که درست خیلی خوب شد خیلی ممنونم از شما که ماسک پارچه ای خیلی خوب یادم دادی امیدوارم که بره وما بتو نیم از این قرنطینه در بیاییم
    • مریسا IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      8 0
      عالیییییییییییییییییییییی
  • سلین IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    4 4
    ماسک خودم تهیه کردم خیلی هم عالی
  • پژمان سام دلیری IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    4 1
    خرید ماسک مشکی پارچه ای
  • زیبا IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 2
    ماسک چنده
    • زززرررررررررر IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      7 0
      خیلی...