۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
سکوت را بشکنید؛ "وقت عمل است"

امروز بیست‌وهشتمین روز از پنجمین ماه سال است؛ روزی نمادین که به‌منظور مقابله با تمامی تابوهای نادرست و هنجارهای غلط اجتماعی مربوط به قاعدگی در سراسر جهان تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قاعدگی، از مهم‌ترین مراحل رشد و بلوغ دختران و یکی از چرخه‌های عادی در زندگی تمام زنان و دختران جهان است که روزانه بیش‌از ۸۰۰ میلیون نفر آن را تجربه می‌کنند. در این دوره بدن به‌طور طبیعی برای بارور شدن آماده می‌شود و در صورت رخ ندادن بارداری دیواره پوششی ایجادشده در رحم که برای محافظت از جنین احتمالی تشکیل شده است فروریخته و منجر به خون‌ریزی می‌گردد.

تابوهای مربوط به قاعدگی

اکثر زنان و دختران از توانایی مدیریت صحیح دوره قاعدگی خود برخوردار نیستند. وجود تابوهای مربوط به این چرخه و هنجارهای نادرست اجتماعی و فرهنگی مربوط به آن در بسیاری از جوامع باعث می‌شود که بسیاری از آن‌ها از این دوره به‌عنوان "دوره شرم" یاد کنند و حتی از شرکت در اجتماع در طول آن بپرهیزند. حتی درصورت شرکت در فعالیت‌های اجتماعی باز هم دسترسی نداشتن به محصولات بهداشتی کافی، نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب و امکان شستشوی دست و فقدان شدید آموزش بهداشت قاعدگی از موانع دستیابی کامل زنان و دختران به پتانسیل‌های خود در کلاس درس، محل کار و حتی خانه می‌شود. ازسوی‌دیگر زنان در این دوره با دردهای شدید فیزیکی مواجه هستند و باوجود تغییرات فیزیولوژیکی، تأثیرات منفی بسیاری را در روحیات خود متحمل می‌شوند، به‌همین‌دلیل بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های عاطفی، هم‌صحبتی و درک اطرافیان هستند، حال‌آن‌که شرایط بعضی از جوامع منجر می‌شود که به‌طورکل دررابطه با آن پنهان‌کاری و این چرخه را با بدترین حالت ممکن سپری کنند.

تعیین روزی برای بهداشت قاعدگی

به‌منظور حذف هرگونه تابو در زمینه قاعدگی، همچنین افزایش دانش و اطلاعات مربوط به آن، عادی‌سازی عملکرد قاعدگی و اهمیت دسترسی به بهداشت در این مدت، یک سازمان‌مردم‌نهاد مشاوره و آموزش غیرانتفاعی آلمانی در سال ۲۰۱۴ اقدام به تخصیص روزی به‌عنوان روز بهداشت دوران قاعدگی (MHD) برای شکستن سکوت در این دوره کرده است. اقدامات این سازمان شامل ایجاد استانداردهای طراحی برای تسهیلات زنانه، ایجاد منابع آموزشی، ترویج در دسترس بودن لوازم بهداشتی موردنیاز و تسهیل دوره قاعدگی می‌شود. انتخاب ۲۸ می برای این روز بدین‌منظور صورت‌گرفته است که میانگین دوران خونریزی بانوان پنج روز و طول چرخه قاعدگی ۲۸ روز است، بنابراین ازآنجایی‌که ماه می پنجمین ماه سال است روز بیست‌وهشتم آن به‌صورت نمادین تعیین شده است که در آن تمامی مؤسسات، سازمان‌های دولتی، بخش‌های عمومی و خصوصی، متخصصان و عامه مردم از اهمیت مدیریت صحیح بهداشت قاعدگی حمایت می‌کنند و با فراهم آوردن امکان دسترسی به محصولات و فضاهای بهداشتی کافی، محیط‌های ایمن، آموزش صحیح و تدوین استراتژی‌های ملی درصدد رفع هرگونه تبعیض‌های جهانی، تعصبات دیرینه و انتظارات سنتی در رابطه با آن هستند.

این روز که هر سال با شعاری متفاوت موردتوجه واقع می‌شود، فرصتی را برای دفاع فعالانه از ادغام مدیریت بهداشت قاعدگی در سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی، ملی و محلی در اختیار می‌گذارد و تضمین می‌کند که آگاهی درمورد دسترسی به بهداشت قاعدگی زنان در سراسر جهان افزایش می‌یابد، همچنین به دختران و حتی پسران آموزش می‌دهد که قاعدگی یک واقعیت بیولوژیکی کاملاً طبیعی است که نباید از آن شرمنده بود. این اقدامات نیازمند همکاری‌های جمعی برای تغییر هنجارهای منفی و طرز فکر غلط دارد که در نهایت باعث ایجاد جهانی می‌شود که در آن هر زن بتواند با اطمینان و بدون شرم دوران قاعدگی خود را مدیریت کند.

فراگیری کووید -۱۹ و روز جهانی قاعدگی

فراگیری کووید -۱۹ در سال جاری منجر به تشدید چالش‌های موجود در این زمینه شده است زیرا بسیاری از مدارس، مراکز اجتماعات و دیگر اماکنی که امکان دسترسی زنان و دختران به اطلاعات مهم مربوط قاعدگی را فراهم می‌آورد تعطیل شده و خدمات معمول بهداشتی نیز کاهش یافته است. از سوی دیگر قرنطینه خانگی و در کنارهم ماندن دائم اعضای خانواده، شرایط زنان و دختران را خصوصاً در خانواده‌هایی که از فرهنگ و دانش صحیح در این زمینه برخوردار نیستند با مشکل مواجه کرده است. بااین‌وجود سازمان‌های مربوطه با تعیین شعار " وقت عمل است" برای روز بهداشت قاعدگی در سال جاری اعلام کردند که بحران همه‌گیر کووید -۱۹ مانعی برای تلاش آن‌ها برای تقویت ایده ابتدایی تعیین این روز نخواهد بود و محدودیت‌های واردشده آن‌ها را از هدف نهایی باز نخواهد داشت.

کد خبر 425887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.