۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
قتل رومینا در دنیای مردانه

اعضای شوراهای شهر کشور در صفحات اجتماعی خود نسبت به قتل "رومینا" به دست پدرش واکنش نشان داده و اقدام به آسیب شناسی آن کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله و ساکن بخش حویق شهرستان تالش بود که توسط پدر ۳۷ ساله‌اش به دلیل جراحات وارد شده با جسم تیز و برنده به ناحیه گردنش به قتل رسید.

این پدر در تحقیقات پلیس، علت و انگیزه قتل دخترش را اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل به قصد ازدواج با مردی ۳۰ ساله بر خلاف رضایت او به دلیل اختلاف سنی زیاد عنوان کرد.

موضوع به تدریج در رسانه‌های محلی پیچید و به تدریج در رسانه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی نیز مورد بحث قرار گرفت؛ جامعه شورایی کشور نیز در این خصوص لب به سخن گشود و اعضای شوراهای شهر از این واقعه در صفحات اجتماعی خود نوشتند.

بهراد ذاکری عضو شورای شهر رشت درباره قتل رومینا در اینستاگرام خود نوشت: "زن در جامعه ما هر روز و بارها قربانی خشونتی می‌شود که لزوماً فیزیکی نیست. این تکرار پیوسته نهایتاً در خشن‌ترین شکل ممکن و با بریدن سر توسط پدر ظهور پیدا می‌کند تا جامعه به همدردی با مقتول فریاد سر دهد.

اما آیا از خود پرسیده‌ایم که این کشتن هر روزه در محیط بیرون خانه و درون خانه چند بار بدون دیده شدن یا مورد توجه قرار گرفتن رخ می‌دهد؟ پاسخ این سوال در دنیای مردانه ما عجیب و تأسف بار است."

ونوس عامری عضو شورای شهر یزد نیز قتل رومینا را شرم‌آور خواند و در اینستاگرام خود نوشت: "شرم بر این جامعه بیمار، شرم بر این جامعه‌ای که دخترانش باید کشته شوند تا غرور مردان جریحه دار نشود. شرم بر جامعه‌ای که به مردان دخترکُش باغیرت می‌گوید. شرم بر جامعه‌ای که به مردانی که با اشتباه دختران مدارا می‌کنند بی غیرت می‌گویند.

قاتل رومینا تنها پدرش نیست همه جامعه بیماریست که زنان را بخشی از هویت مردان می‌داند.

آگهی ترحیم را ببینید؛ اسم قاتل در ابتداست قاتل صاحب عزاست قاتل صاحب خون است اما نامی از مادرش نیست مادری که او را به دنیا آورده و با عشق پرورانده و به ۱۳ سالگی رسانده و امروز سوگوار اوست.

رومینا فرزند و نوه و خواهرزاده و برادر زاده مردان است انگار زنان اصلاً وجود ندارند. این فشار جامعه بیمار مردسالار است که پدر را به این خشونت و قتل می‌کشاند. آنان که فیلم خانه پدری را ده سال توقیف می‌کنند و از آموزش‌های عدم خشونت علیه زنان جلوگیری می‌کنند به این بیماری دامن می‌زنند در حالی که وظیفه درمانش را دارند.

چرا به التماس‌های رومینا توجه نشده؟ چه قانون یا دستورالعمل یا باوری موجب شده تا او را به خانه‌های امن اورژانس اجتماعی نسپارند و به پدر قاتلش تحویل دهند؟

تلخی این رویداد وقتی است که می‌دانیم رومینا نه تنها اولی نیست که آخری هم نخواهد بود تا وقتی ما خودمان را درمان نکنیم تا به جامعه عدم خشونت علیه زنان را آموزش ندهیم تا هویت زنان را باور نکنیم. زنان و دختران در این جوامع به قوانین حمایتی نیازمندند."

علیرضا پوستی رئیس شورای شهر اردبیل نیز در این رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "رمینا نام تمام دخترانی است که در دوران ما زنده به گور می‌شوند؛ یا محمد (ص) جاهلیت بازگشته…"

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد در صفحه اینستاگرام خود قتل رومینا را فجیع خواند و نوشت: "چرا و چگونه کسی حاضر می‌شود؛ دختر خودش را به صرف فرار از خانه و سپس بازگشت او، آن هم در خواب به فجیع‌ترین وجه غیر انسانی به قتل برساند.

تحقیقاً رومینا اشرفی حتی اگر راه را خطا رفته باشد، نه قتلی مرتکب شده و نه مصداق توسعه فساد و جنایت روی زمین بوده است که مستحق کشته شدن باشد؛ وقتی در کلام الهی، کشتن یک انسان بی گناه به منزله کشتن همه انسان‌های روی زمین تلقی می‌شود، کسی که قتل را مرتکب می‌شود چگونه می‌تواند عمل ظالمانه خود را توجیه کند؟

آیا زنان قربانیان زیاده خواهی برخی مردان، تعصب برخاسته از جهل و خشونت برخی پدران و غفلت حاکمان و نخبگان از ترویج فرهنگ مدارا، دوست داشتن، مروت و انسانیت شده‌اند؟

به امید افزایش "ایمان، خرد و آگاهی" به حقوق انسانی زنان و حفظ منزلت و کرامت انسانی آن‌ها و پرهیز از خشونتی که منتهی به قتل یک انسانی بشود که خداوند به او حق حیات، عزت و زندگی بخشیده است، ان شاء الله."

کورش محمدی عضو شورای شهر اصفهان نیز در این باره در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "مادامی که نقش غالب رومینا در تفکر و نگاه حاکم بر جهان امروز، یک ضعیفه همواره بازنده ایست که همه آدم‌های پیرامونش تکلیف دارند در برابر جنس مخالف از او محافظت کنند و مادامی که بالاترین حمایت قانون برای رومینا عبارت از محکومیت یک مرد به پرداخت مهریه و اندکی نفقه است، مقتول همیشه رومینا و قاتل همیشه تفکرات غالب بر مردان جامعه است."

مهدیه سادات قافله‌باشی، عضو شورای شهر قزوین نیز لزوم تصویب قانون حمایت از کودکان در مجلس را یادآور شد و توییت زد: "قتل دلخراش رومینای ۱۳ ساله، در آستانه آغاز به کار مجلس یازدهم، آزمون جدی برای بهارستان نشینان در تسریع تصویب قانونی قوی، جامع و بازدارنده برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان است. "

کد خبر 425837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    5 5
    بی خود مردانه زنانه اش کنید همین چند وقت پیش خبر قطعه قطعه کردن پدر توسط دخترانش را چاپ کردن اون موقع این تفکیک جنسیتی نبود الان یه دفعه...
    • سما IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      1 0
      قشنگ معلومه مرد هستی، درضمن چه ربطی داشت؟ اون دخترا درقانون قصاص براشون هست اما برای ولی دم جانی چی؟؟ نه تنهاقصاص نمیشه بلکه راست راست هم میگرده
  • Zahra IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 0
    تقاص یک اشتباه سربریدن نیست