کولرهای آبی زنگ خطری برای حوادث برق گرفتگی

استفاده نکردن از سیم اتصال زمین و فیوز مناسب، استفاده از نصابان غیرمتخصص و بکارگیری وسایل غیر استاندارد در کولرهای آبی، خطرات برق گرفتگی در فصل گرما را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز محمد هادی قانع در این باره گفت: سالانه موارد قابل توجهی مرگ بر اثر برق گرفتگی رخ می‌دهد، وقتی جریان برق وارد بدن می‌شود، مسیر خود را از راهی که کمترین مقاومت را دارد، انتخاب می‌کند و از نقطه‌ای نزدیک اتصال به زمین خارج می‌شود و این ورود و خروج سبب از بین رفتن بافت‌ها و ضایعات شدید مانند از بین رفتن عضو و حتی مرگ می‌شود.

محمد هادی قانع مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولرهای آبی را بدانند و رعایت کنند، شاید راه‌اندازی کولرها کار ساده‌ای به نظر برسد اما در واقع با خطر برق گرفتگی افراد در ارتباط است.

وی بیان کرد: با توجه به این مساله که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به علت عدم رعایت اصول ایمنی برق در کولرهای آبی دچار برق گرفتگی و حادثه می‌شوند، اما در بسیاری از موارد دیده شده که اغلب افراد به علت بی‌تجربگی قطع کردن برق را فراموش می‌کنند و متأسفانه دچار برق گرفتگی می‌شوند، لذا لازم است هنگام سرویس کولر حتماً کنتور برق قطع شود و شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق‌دار نبودن سیستم کولر نمی‌باشد.

قانع استفاده گسترده از سیستم سرمایشی و توجه به نکات ایمنی در سرویس‌های سالیانه را بسیار حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: بعضاً مناسب نبودن طراحی و جاسازی پمپ آب، عایق نبودن قطعات فلزی و نیز اتصال پوشال‌های خیس به بدنه، موجب انتقال برق به کولر شده و شرایط خطرناکی را پدید می‌آورد.

وی نصب فیوز مناسب و جداگانه در کولرهای آبی و گازی را ضروری دانست و عنوان کرد: شهروندان همواره این نکته را مدنظر داشته باشند، ریختن آب با شیلنگ بر روی پوشال‌ها می‌تواند حادثه ساز باشد، اما لازم است در نصب کولرها به منظور جلوگیری از آتش سوزی، کولرها در مکان‌های امن و با فاصله از دودکش‌ها نصب شوند.

کد خبر 425783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.