بازگشت به پوپولیست

آغاز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فاصله ظاهری احمدی نژادی‌ها با پایداری‌ها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۷ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش‌های اعتدال در بهارستان اصولگرایی» به بررسی آغاز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: امروز بالاخره مجلس یازدهم فعالیت خودش را آغاز می‌کند و یازدهمی‌ها که اکثریت از جریان اصولگرایی هستند همچنان همراه با حواشی در رابطه با تعیین رئیس و هیئت رئیسه هفت خرداد آغاز به کار می‌کنند. شاید در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس قبل از شروع به کار تا این حد بهارستانی‌ها حواشی نداشته‌اند. درواقع منتخبان مجلس یازدهم از ماه‌ها قبل درگیر مسائلی بودند که معمولاً بعد از آغاز به کار در ‫مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شد. اما قسمت اصلی و مهم مجلس تمام اصولگرای یازدهم چگونگی تعامل آن با دولت حسن روحانی است که رقیب آنها به شمار می‌رود.

ماجرای تعامل قوه مقننه با قوه مجریه از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که مدعیان کسب صندلی ریاست از جمله محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم از رقبای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ بوده‌اند. همچنین جبهه پایداری که همیشه بیشترین حملات را به دولت داشته حالا دارای کرسی‌های بیشتری در مجلس یازدهم است.

بنابراین چگونگی تعامل بین این دو قوه مهم اهمیت بالایی در آینده سیاسی و اقتصادی کشور دارد. مجلس یازدهم شورای اسلامی در شرایطی فعالیت خودش را امروز آغاز می‌کند که به گفته اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از مهمانان ویژه این افتتاحیه هستند و حسن روحانی سخنران ویژه این مراسم خواهد بود.

هرچند دولت پیش از این برای بهبود رابطه قوه مقننه و مجریه در آستانه آغاز به کار مجلس، دست دوستی به سمت یازدهمی‌های اصولگرا دراز کرده و اعلام کرد برای پیشبرد برنامه‌ها و مقاصد کشور دخالتی در امور داخلی مجلس نخواهد داشت و راه تعامل را پیش خواهد گرفت. دولتی که یک سال دیگر به پایان عمرش باقی مانده، یک سال چالشی که گفته می‌شود احتمالاً یازدهمی‌های اصولگرا به این راحتی با دولت تدبیر و امید وارد تعامل نخواهند شد و حتی برخی احتمال استیضاح و یا از حد نصاب انداختن دولت در این مجلس خبر می‌دهند.

البته با نگاهی به گذشته و ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که نگرانی‌های دولت یازدهم چندان بی‌مورد نیست. با نگاهی به تقابل و رفتار مجالس پنجم و هفتم شورای اسلامی با دولت در آن مقطع، متوجه اهمیت این موضوع می‌شویم که احتمالاً دوباره همان رویکردها در دو قوه مهم کشور در پیش گرفته شود.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت به پوپولیست» به بررسی فاصله ظاهری احمدی نژادی‌ها با پایداری‌ها پرداخت و نوشت: طیف جبهه پایداری که بر سر اختلاف با احمدی‌نژاد و حلقه نزدیکانش دوپاره شده بود، در مواجهه با قالیباف و حامیانش دوباره حامی جریان احمدی‌نژاد شده است.

به نظر می‌رسد این ائتلاف نه صرفاً برای اثرگذاری درون مجلس در برابر شهردار سابق، بلکه حتی با چشم‌دوختن به افق ۱۴۰۰ انجام شده است؛ آن‌هم درحالی‌که شواهد و قرائن حاکی از این است که احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری فعال شده‌اند. تشکل جبهه پایداری در سالگرد یک‌سالگی خود به دو شاخه قم و تهران تقسیم شده بود و محل اصلی اختلاف این دو طیف هم، دولت احمدی‌نژاد بود. پایداری‌ها از همان ابتدا بدنه حمایتی احمدی‌نژاد در سیاست محسوب می‌شدند؛ اما بعد از خانه‌نشینی و حاشیه‌سازی برخی اطرافیان رئیس‌جمهور اسبق، فاصله‌ای بین خود و احمدی‌نژاد ایجاد کردند.

فاصله‌ای که به نظر می‌رسد ظاهری بوده و پایداری‌ها بدشان نمی‌آید از احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت استفاده کنند. گمانه‌ای که اگر واقعیت پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد با مخالفت احمدی‌نژاد و یارانش روبه‌رو شود. چشمه نخست این همسویی و همراهی را در انتخابات اخیر مجلس و بعد کشمکش‌های انتخابات رئیس مجلس شاهد بودیم که این دو جریان برای کنار زدن قالیباف یکی شدند. صراط‌نیوز سال ۹۲ درباره اختلاف جبهه پایداری دراین‌باره نوشته بود: اعضای شاخه قم، اعلام کرده‌اند حمایت از کاندیدای مدنظر حامیان دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ در تضاد با شعارهایی است که تاکنون مطرح کرده‌اند.

از افراد این شاخه می‌توان به آقا تهرانی، روانبخش، سقای بی‌ریا، نبویان و حسین جلالی اشاره کرد. گفته می‌شد شاخه قم در پی کاندیداتوری سعید جلیلی، کامران باقری‌لنکرانی و غلامعلی حدادعادل بودند؛ اما از دیگر سو شاخه تهران که اکثراً از اعضای سابق کابینه و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم و نهم بودند، معتقدند باید از نامزد مدنظر حامیان احمدی‌نژاد حمایت کرد. به باور این افراد با این اقدام راه احمدی‌نژاد ادامه پیدا می‌کرد و فردی از جنس محمود احمدی‌نژاد جایگزین او می‌شد؛ اتفاقی که البته نیفتاد و فردی از نزدیکان احمدی‌نژاد اقبال ورود به عرصه انتخابات را پیدا نکرد. محتمل‌ترین گزینه‌ها در آن زمان نیکزاد و غلامحسین الهام بودند که هیچ‌کدام نامزد نشدند.

الهام که این سال‌ها در سکوت به حمایت از احمدی‌نژاد ادامه داده و همچنان در انتظار بازگشت به قدرت در کنار احمدی‌نژاد است و به‌عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه جریان احمدی‌نژاد در ۱۴۰۰ مطرح است، آن زمان هم در مصاحبه با ویژه‌نامه روزنامه ایران به دفاع تمام‌قد از دولت پرداخته و گفته بود: «مردم از این وضعیت به عقب برنمی‌گردند که به دنبال کسی مخالف احمدی‌نژاد باشند!»

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولین تقابل احمدی نژادی‌ها با قالیباف» به بررسی آغاز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: بالاخره صبح چهارشنبه از مجلس یازدهم رونمایی می‌شود و اصولگرایان رسماً به مدت چهار سال کلیددار بهارستان خواهند بود. این در حالی است که همه چیز تحت‌الشعاع رقابت میان محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی برای تصاحب کرسی ریاست است. گرچه سیدمصطفی آق امیرسلیم نیز نامزد تصاحب این پست محسوب می‌شود. به هر صورت چهارشنبه زنگ آغاز مجلس یازدهم نواخته خواهد شد و با استقرار هیأت رئیسه سنی جلسه آغاز خواهد شد.

اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم می‌گوید: «مدعوین به‌دلیل رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت محدود هستند و افرادی نظیر رؤسای قوای سه‌گانه، رؤسای مجالس گذشته تاکنون و دبیر شورای نگهبان حضور خواهند داشت.» از چهارشنبه پایانی مجلس دهم تا چهارشنبه آغازین مجلس یازدهم یک هفته فاصله کافی بود تا خانه ملت خود را برای مستاجرین جدیدی که قرار است به مدت چهار سال در بهارستان سکنی گزینند آماده کند. با این حال هر چه مجلس دهم در فضایی آرام کار خود در ۷ خرداد ۹۵ را آغاز کرد اما مجلس یازدهمی‌ها با انواع حواشی مختلف مواجه بوده و هستند. از مساله کرونا و تأثیرات آن بر جامعه گرفته تا ماجرای انتخاب هیأت رئیسه و رئیس مجلس هر کدام به‌نحوی بر مجلس یازدهم و عملکردش پیش از آغاز تأثیر گذاشته است.

از همین رو پس از آنکه طی هفته گذشته سیدشمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد از نامزدی ریاست مجلس انصراف دادند، کاندیداهای باقی مانده یعنی محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی‌بابایی و سیدمصطفی میرسلیم برای تصاحب کرسی رئیس به تکاپو افتاده‌اند. به همین جهت روز گذشته قالیباف و حاجی‌بابایی جلسات جداگانه‌ای با حامیان خود داشتند و به تبیین برنامه‌ها و مواضع خود پرداختند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «شوک کرونا به روایت بنگاه‌ها» نوشت: ۹۵۱ فعال اقتصادی در یک نظرسنجی ابعاد شوک کرونایی تولید را روایت کردند. بر این اساس، ۵۹ درصد از مشارکت‌کنندگان اعلام کردند ناگزیر به کاهش ظرفیت تولید شده‌اند و ۹۰ درصد نیز به ناچار تعدیل نیرو کرده‌اند. جالب اینکه ۲۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به دلیل ناامیدی از نهادهای تصمیم‌گیر، هیچ‌گونه خواسته حمایتی نداشته‌اند. این نظرسنجی که از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران انجام شده است، نشان می‌دهد در میان موانع مختلف، صاحبان بنگاه‌ها بیشترین رأی را به مشکلات «تولیدی» داده‌اند و کمترین رأی را به مشکلات «ارزی». فعالان اقتصادی در میان دستگاه‌های مختلف بیشترین اعتراض را به وزارت «صمت»، «سازمان امور مالیاتی» و «سازمان تأمین اجتماعی» داشته‌اند که بالغ بر ۵۰ درصد دغدغه بنگاه‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

آن بخش از پاسخ‌دهندگان که خواستار حمایت بوده‌اند در صدر مطالبات خود «ارائه تسهیلات»، «تامین مواد و لوازم بهداشتی»، «کنترل و مدیریت بیماری»، «رسیدگی به مشکلات بانکی» و «رسیدگی به مشکلات مالیاتی» را قرار داده‌اند. پنج چالش نیز به عنوان مشکلات آتی از سوی بنگاه‌ها مطرح شده است. «تشدید مشکلات بیان‌شده»، «مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی»، «تعطیلی و ورشکستگی»، «تعدیل نیرو» و «تشدید بحران کرونا» چالش‌های آتی پیش‌روی بنگاه‌ها عنوان شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آموزش دیپلماسی با نفتکش‌های تحریم‌شکن» به بررسی انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا پرداخت و نوشت: تاکنون سه نفتکش با نام‌های فارست، فورچون و پتونیا از پنج فروند نفتکش جمهوری اسلامی ایران که فرآورده‌های نفتی خود را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند، وارد آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی این کشور شدند. نفتکش سوم به نام پتونیا دیشب به موقعیت اسکورت در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا در دریای کارائیب وارد شد. نفتکش‌های ایرانی پس از ورود به آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا از هوا و دریا توسط جنگنده، بالگردها و رزم ناوهای این کشور اسکورت می‌شوند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی به ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا اشاره کرد و نوشت: ایران بیخ گوش آمریکا، بر تحریم‌های نفتی غلبه کرد.

همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ایران برای فروش بنزین، قطعات پالایشگاهی و مواد افزودنی پالایشگاه‌ها به مبلغ «۷۰۰ میلیون دلار» از بانک مرکزی ونزوئلا دریافت کرده است. مرکز امنیتی سوفان مستقر در نیویورک با اشاره به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به قلمرو ونزوئلا گزارش داد که ایران و ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیدند.

در مقدمه این گزارش به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اشاره شد و نوشته شد، که از ۲۵ ماه مِی (پنجم خردادماه)، پنج نفتکش حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین (۶۰ میلیون گالن) و مشتقات نفتی ورود به آب‌های ونزوئلا را آغاز کردند و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که این نفتکش‌ها را به سوی بنادر اسکورت و همراهی می‌کند.

این مرکز امنیتی سپس با این مقدمه ادامه داد که این محموله‌های سوخت نمایانگر اقدام مشترک ایران و ونزوئلا برای به چالش کشیدن سیاست دولت ترامپ است که تا حد زیادی متشکل از وضع تحریم‌های سخت علیه هر دو کشور ایران و ونزوئلا است.
 

کد خبر 425704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.