تصویر روز ناسا/ کهکشان "ناحیه پوچ"

سازمان فضایی ناسا به تازگی عکسی از یک کهکشان کوتوله نامنظم منتشر کرده است که به نظر می‌رسد تنها ساکن ناحیه عظیمی از فضا موسوم به Local Void باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلسکوپ هابل در یکی از رصدهای خود از یک کهکشان کوتوله نامظم بزرگ در منطقه وسیعی از فضای خالی موسوم به Local Void یا "ناحیه پوچ" تصویربرداری کرده است؛ این ناحیه حداقل ۱۵۰ میلیون سال نوری وسعت دارد. کهکشان‌های کوتوله به انواعی از کهکشان‌ها گفته می‌شود که تنها چند میلیارد ستاره دارند، کم‌نور و کم‌جرم هستند و آزمایشگاه طبیعی ماده تاریک محسوب می‌شوند، چرا که می‌توان با مطالعه آن‌ها به چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های بزرگ و اتصال آن‌ها به یکدیگر پی برد که به کمک ماده تاریک انجام می‌شود.

کهکشان رصدشده هابل که KK 246 نام گرفته، برخلاف دیگر کهکشان‌های شناخته‌شده که اشکال مارپیچی، بیضی و یا کروی دارند، هم‌چون پولک‌های تزئینی و پر زرق و برق است که روی یک پارچه مخمل سیاه و سفید ریخته شده باشند و به نظر می‌رسد تنها کهکشان موجود در Local Void باشد؛ Local Voidها، فضای خالی گسترده در کیهان محسوب می‌شود که در میان رشته‌های کهکشانی واقع شده و می‌تواند تا یک میلیارد سال نوری وسعت داشته باشند.

این فضا به دلیل اتصالات خوشه‌ای و گروهی کهکشان‌ها به یکدیگر و پیوندهای مستحکم و نزدیک که تمامی آن‌ها را در کنار هم متمرکز می‌کند، باعث می‌شود بخش عمده‌ای از فضا خالی بماند. حفره‌های کیهانی درون ساختار تارعنکبوتی یا شبکه‌مانند فضا قرار داشته و معمولاً میزبان کهکشان‌های بسیار اندک هستند و یا هیچ کهکشانی در آن‌ها وجود ندارد. ظاهراً KK 246 که با نام ESO 461-036 نیز شناخته می‌شود، تنها ساکن این عظمت بی‌انتها است که در مجاورت "گروه محلی" قرار دارد.

گروه محلی نام یکی از خوشه‌های کهکشانی موجود در فضا بوده که از چندین کهکشان از جمله راه شیری، آندرومدا، مثلث و کهکشان‌های کوتوله تشکیل شده است. البته ناسا از وجود احتمالی ۱۵ عضو دیگر در این فضا نیز خبر می‌دهد که هنوز شناخت و اطلاعات کافی از آن‌ها در دست نیست، اما حضور KK 246 کاملاً به اثبات رسیده و تصویر این کوتوله نامنظم زیبا که هم‌چون یک اثر هنری باشکوه و چشمگیر در دل تاریکی فضا قرار گرفته، توسط دوربین‌های هابل به ثبت رسیده است.

کد خبر 425683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.