روایت فیلسوف مشهور از زیدان و کلوپ

کتاب "وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم به چه فکر می‌کنیم" اثر سایمون کریچلی با ترجمه شایان صولتی منتشر شد؛ کریچلی داستان این کتاب را با استفاده از روایت شخصیت‌هایی چون زیدان، مارتین هایدگر و یورگن کلوپ پیش می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشارات گوتنبرگ کتاب "وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم به چه فکر می‌کنیم" اثر سایمون کریچلی و ترجمه شایان صولتی را با شمارگان هزار نسخه، ۱۹۸ صفحه و قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرد. مقدمه این ترجمه را بیژن ذوالفقارنسب، از مربیان فوتبال ایران نوشته است. این کتاب پیش‌تر با ترجمه‌ای از سیاوش آقازاده مسرور توسط نشر ققنوس منتشر شده بود.

کریچلی یکی از فیلسوفان مهم عصر حاضر است که اصالتی بریتانیایی دارد. آثار بسیار شاخصی از این فیلسوف در سراسر دنیا ترجمه و منتشر شده است که مهم‌ترین آن‌ها "فلسفه قاره‌ای" و "فیلسوفان مرده" هستند.

در کتاب "وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم به چه فکر می‌کنیم" کریچلی با تکیه بر مطالعات حرفه‌ای خود در فلسفه قاره‌ای و مشاهدات و تجربیات شخصی‌اش از مربیان فوتبال، بازیکنان و طرفداران نشان می‌دهد که چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش این کره خاکی است. او تحت عنوان سوسیالیسم، فوتبال را به سیاست گره زده و به‌قول خود به "بوطیقای فوتبال" می‌پردازد. او می‌نویسد "آنچه در یک تیم سازمان‌یافته رخ می‌دهد، دیالکتیک بی‌وقفه‌ای است بین فعالیت جمعی و مشترک گروه و فعالیت‌های حمایت‌گرانه و تکمیلی بازیکنانی که وجودشان تنها به‌واسطه تیم معنی می‌یابد. "

عمق و گستره دانش کریچلی شگفت‌آور است. روایت او را شخصیت‌هایی چون زین‌الدین زیدان، مارتین هایدگر فیلسوف و یورگن کلوپ مربی لیورپول پیش می‌برند. تفکرات دقیق فلسفی کریچلی به خوانندگان کمک می‌کند که دوباره درباره رابطه‌شان با فوتبال فکر کنند.

جدیدترین نوشته کریچلی ۱۶ فصل دارد که در آن‌ها به ترتیب به "سوسیالیسم"، "احساس شور و شعف"، "حذف سوژه از فوتبال"، "توپ بودن چه حالی دارد؟ "، "تکرار بدون ریشه"، "نمایش هویت و بی‌هویتی"، "وقتی موسیقی طنین انداز می‌شود"، "تئوری و پراکسیسگ، "حماقت"، "ذکاوت"، "زیزو"، "نوستالژی در مربیگری"، "زمان مخصوص کلوپ"، "تاریخ گرایی فوتبال"، "بازپس گرفتن" و "انزجار" هستند.

کد خبر 425548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.