۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
روزی به نام "مسجدسلیمان"

شهردار مسجد سلیمان گفت: یکی از دلایل شهرت این شهر به دلیل اکتشاف نخستین چاه نفت کشور در آن است که زمینه‌ساز تحولات زیادی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران شد.

نوید شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نامگذاری پنجم خرداد به عنوان روز مسجدسلیمان، اظهار کرد: مسجد سلیمان شاهراه ارتباطی استان خوزستان به چهارمحال و بختیاری است، وجود چندین ارگان خاص در منطقه مانند ارتش و کارخانجات تانک‌سازی، سایت هوانیروز، شرکت نفت، پتروشیمی، سد و نیروگاه، محیط مناسب برای مشارکت اقتصادی، این شهر را منحصر به فرد کرده است.

وی افزود: در آخرین سرشماری نفوس و مسکن در ۱۳۹۵ جمعیت شهر مسجد سلیمان ۱۱۳ هزار و ۴۱۹ نفر اعلام شد که از این تعداد ۵۷ هزار و ۶۵۹ نفر مرد و ۵۵ هزار و ۷۶۰ نفر زن بودند و مجموعاً ۳۰ هزار و ۱۱۵ خانوار در آن وجود دارد.

شهردار مسجدسلیمان با بیان اینکه مسجدسلیمان به شهر اولین‌ها و تپه‌ها مشهور است، تصریح کرد: اولین پارک‌وی کشور به شکل خاص در خیابان اصلی این شهر به صورت سرپوشیده در حال طراحی و تأمین اعتبار است که شامل بخش‌های بازار و پیاده‌رو است؛ همچنین المان مسجد سلیمان نیز که در شمار نخستین انواع در کشور است با تأیید استانداری و سازمان برنامه و بودجه بر روی تپه نمره یک با طولی معادل یکصد متر و ارتفاع حدود ۱۰ متر در حال مطالعات جهت اجرا و نصب است.

شعبانی با اشاره به افتتاح پل ماشین‌رو منطقه جانکی در سال جاری، افزود: عملیات احداث زیرگذر نمره یک، پل روگذر نمره دو به سمت باشگاه، آسفالت ۴۰ تا ۶۰ درصد معابر و محلات مختلف شهر، احیای ۱۷ بوستان و پارک محله‌ای و احداث آبنماهای سطح شهر با پیشرفت ۳۰ درصد، اجرای پروژه‌های اصلاح هندسی و ترافیکی و ایستگاه‌های تاکسی و حمل و نقل عمومی و سیتی سنتر ورودی شهر با مشارکت فروشگاه رفاه در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۸ شهرداری مسجدسلیمان بر اساس رقم ۴۵ میلیارد تومان تنظیم شد که هنوز تفریغ آن انجام نشده است؛ بودجه سال ۹۹ نیز بر اساس رقم ۶۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده، اما با توجه به مسائل پیش آمده ناشی از شیوع کرونا احتمالاً تا دو ماه آینده تغییراتی در آن اعمال شود.

شهردار مسجدسلیمان با اشاره به سرانه فضای سبز این شهر، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، میزان بارندگی منطقه و استاندارد کشور در این زمینه که بین هفت تا ۱۲ مترمربع است، مساحت فضای سبز این شهر با دو دهم افزایش به ۳.۹ تا چهار مترمربع افزایش یافته است که باز هم با سرانه استاندارد فاصله دارد.

شعبانی تصریح کرد: برای بزرگداشت روز مسجد سلیمان برنامه‌های متعددی در نظر داشتیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های پی در پی و فلج کننده پروژه‌ها اجرا نشد.

وی اضافه کرد: حدود ۱۱ پروژه عمرانی و ۲۷ پروژه جاری که ۱۰ طرح آن در شمار بزرگترین طرح‌ها است در دست اقدام است.

شهردار مسجدسلیمان ادامه داد: برای اولین بار در شهر واحد مشارکت‌های بخش خصوصی با تضمین برگشت سود برای سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شده که مطالعات این کار در مدت سه ماه انجام شده و در دو ماه آینده در قالب بسته جامع منتشر می‌شود.

به گزارش ایمنا، در پنجم خرداد ۱۲۸۷ نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجدسلیمان کشف شد که به سبب اهمیت این رویداد تاریخی، این روز به عنوان روز مسجدسلیمان نامگذاری شده است.

کد خبر 425440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • Mr. amin IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    7 1
    عشق مسجدسلیمان. ...
  • سهیل نصیری IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    8 1
    بله بعد جلو همان روز مسجدسلیمان بنویسند ثروتمندترین شهر فقیر نشین کم توسعه یافته و منبع پر کردن جیب خیلیها .