فلز زرد رکورد ۷.۵ ساله خود را جا به جا کرد

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت تا سوم خردادماه مصادف با ۱۸ تا ۲۳ ماه می میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد با دستیابی به ارقام بالاتر از ۱۷۶۰ دلار بر ازای هر انس، رکورد ۹۱ ماهه خود را جابه جا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران هنگام بحران بوده و است. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بوی بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت هر اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت تا سوم خردادماه مصادف با ۱۸ تا ۲۳ ماه می میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد با دستیابی به ارقام بالاتر از ۱۷۶۰ دلار بر ازای هر انس، رکورد ۹۱ ماهه خود را جابه‌جا کرد. این فلز گرانبها اگرچه در ادامه معاملات هفته با کاهش قیمت مواجه شد اما همچنان در عبور از کف قیمتی ۱۷۰۰ دلار مقاومت می‌کند.

در اولین روز معاملاتی هفته پیشین، قیمت طلا به دلیل افزایش تنش میان آمریکا و چین و همچنین انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا به عنوان غول اقتصادی جهانی، به بالاترین رقم خود از ماه اکتبر ۲۰۱۲ تاکنون رسید. قیمت هر اونس طلا در این روز با کمی بیش از یک درصد رشد به ۱۷۶۱ دلار و ۸۷ سنت و قیمت طلای آتی ماه ژوئن نیز به ۱۷۷۲ دلار رسید.

افزایش تنش میان دو غول اقتصادی جهانی یکی از مهمترین عوامل رکوردشکنی جدید طلا محسوب می‌شود. جمعه هفته گذشته در حالی که مشاور اقتصادی کاخ سفید، آمریکا را مقید به اجرای فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین دانست اما دونالد ترامپ گفت در مورد این توافق "هیجان زده" نیست.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی چین نیز دو روز بعد (یکشنبه) اعلام کرد به شدت مخالف وضع مقررات جدید از سوی آمریکا علیه شرکت هوآوی است و برای حمایت از حقوق و منافع شرکت‌های چینی تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهد؛ مسئله‌ای که محرکی برای طلا شده و افزایش قیمت آن را به دنبال داشت.

در این میان میزان خرده فروشی طلا آمریکا در ماه گذشته برای دومین ماه متوالی افت داشت. اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند، اقتصاد این کشور بیشترین رشد منفی سه ماهه از زمان رکود بزرگ تاکنون را ثبت خواهد کرد.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو نیز در همین روز گفت: «ترمیم اقتصاد این کشور ممکن است به سال آینده موکول شود و ترمیم کامل نیز بستگی به تولید واکسن کرونا خواهد داشت.» وی همچنین از ضرورت تداوم سه تا شش ماهه کمک‌های دولت به شرکت‌ها و خانواده‌ها سخن گفت.

روز سه‌شنبه _۳۰ اردیبهشت‌ماه_ اما طلا روند متفاوتی را نسبت به روز گذشته خود تجربه کرد. قیمت هر اونس طلا در اوایل معاملات این روز با ۰.۰۳ درصد افت به ۱۷۳۲ دلار و ۱۱ سنت و طلای آتی ماه ژوئن نیز به ۱۷۳۳ دلار رسید. انتشار خبرهای امیدوارکننده در مورد احتمال تولید واکسن کرونا مهم‌ترین عامل کاهش قیمت طلا در این روز محسوب می‌شود. روز دوشنبه شرکت داروسازی مودرنا اعلام کرد که واکسن کرونای آزمایشی ساخت این شرکت نتایج مثبت و مناسبی را در مرحله آزمایش اولیه نشان داده است.

استفن اینز، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه آکسی کورپ، درباره کاهش قیمت طلا گفت: «با وجود انتشار خبرهایی در مورد تولید احتمالی واکسن کرونا که موجب رشد شاخص‌ها در بازارهای بورس شده است، قیمت طلا همچنان در ارقام بالا باقی مانده و این ناشی از ترازنامه بسیار قابل توجه فدرال رزرو آمریکا است.»

وی افزود: «سرمایه گذاران بازار طلا همچنان امیدوار هستند زیرا جنگ تجاری خود به تنهایی یک عامل ریسک بسیار بزرگ برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود و این یکی از عوامل اصلی بالا ماندن قیمت طلاست.»

چهارشنبه _۳۱ اردیبهشت‌ماه مصادف با ۲۰ ماه می میلادی _ قیمت هر اونس طلا با رشد اندک ۰.۲ درصدی به ۱۷۴۷ دلار رسید. دانیل هاینس تحلیلگر مؤسسه ان زد در یادداشتی نوشت: «آنچه فدرال رزرو در چند ماه آینده انجام می‌دهد خیلی مهم است و مطمئناً نرخ بهره در ماه‌های آتی همچنان در نزدیکی صفر باقی می‌ماند.» این صحبت به دنبال انتشار سخنان جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، مبنی بر تلاش برای فراهم کردن دسترسی بیشتر مردم به تسهیلات اعتباری بود که در کمیته بانکی سنا مطرح شد.

روز پنجشنبه و با نزدیک شدن به پایان هفته، قیمت طلا تحت تأثیر خوشبینی به درمان کرونا و احتمال در نظر گرفتن بسته حمایتی جدید از سوی فدرال رزرو، افت ۰.۴۱ درصدی را تجربه کرد و به ۱۷۴۱ دلار رسید.

بدیهی است که اقدامات محرک اقتصادی گسترده و تزریق نقدینگی به اقتصادهای ملی رشد قیمت طلا را در پی خواهد داشت زیرا طلا محل امنی برای در امان ماندن سرمایه‌ها از افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ارزهای ملی محسوب می‌شود.

روز جمعه اما فلز زرد در ابتدای معاملات تنها موفق به رشد ۰.۱ درصدی و دستیابی به نرخ ۱۷۲۷ دلار و ۴۳ سنت شد تا ۰.۳ درصد از افت روز گذشته خود عقب باشد. افزایش تنش میان آمریکا و چین و انتشار اخباری از آزمایشات مثبت داروی کرونا در کنار امیدواری و خوشبینی سرمایه‌گذاران به رونق اقتصادی در دوران پساکرونا از جمله عواملی است که در این روز مانع از نوسانات شدید نرخ طلا شدند. نکته قابل توجه در این میان جبران افت ۰.۴ درصدی روز پنجشنبه در انتهای معاملات روز جمعه است که نشان از افزایش عدم اطمینانی به آینده دارد.

تای وونگ، تحلیلگر بازار طلا و فلزات پایه در مؤسسه بی ام او، درباره وضعیت موجود بازار طلا گفت: «موضع تهاجمی چین در قبال امنیت هنگ کنگ می‌تواند روابط با آمریکا را بیش از پیش تیره سازد و مقابله احتمالی کشتی‌های جنگی آمریکا و محموله‌های بنزین اعزامی ایران به ونزوئلا نیز نگرانی‌هایی را در تعطیلات پایان هفته به دنبال خواهد داشت. همین مسئله سبب افزایش خرید طلا از سوی سرمایه گذاران شده است.»

از سوی دیگر، سوکی کوپی، تحلیلگر استاندارد چارترد، نیز اظهار کرد: «نگرانی‌های گسترده اقتصادی و سلامت جهانی احتمالاً باعث می‌شود قیمت طلا کماکان در ارقام بالا و فعلی خود باقی بماند. قیمت‌ها در سطح قیمت حدود ۱۷۶۵ دلار با مقاومت فنی (تکنیکال) روبرو است.»

آنچه در این بین محتمل به نظر می‌رسد، نوسان قیمت فلز زرد در بازه ۱۷۱۰ تا ۱۷۵۰ دلاری است. عبور از سقف ۱۷۵۰ دلاری یا سقوط به زیر کف ۱۷۱۰ دلاری احتمالاً تحت تأثیر افزایش تنش میان چین و آمریکا یا کشف قطعی دارو و واکسن بیماری کرونا خواهد بود با این حال تصمیمات سیاسی و سیاست‌های پولی نیز به شدت در تغییرات قیمتی این فلز گرانبها اثرگذار است.

کد خبر 425432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.