رعایت اصول بهداشتی برای تیم‌های لیگ برتری چقدر آب می‌خورد؟

باشگاه‌ها برای کاهش ریسک ابتلای بازیکنانشان به کرونا، باید مخارج سنگینی را متحمل شوند. از ۱۴۵ میلیون تومان برای خرید ماسک N-95گرفته تا هزینه‌های میلیاردی برای چارتر کردن پرواز و گرفتن اتاق یک نفره به جای اتاق‌های دو تخته هتل‌ها، هزینه های اضافی است که کرونا به باشگاه‌ها تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت بازی‌های معوقه لیگ نوزدهم را برگزار کند. اتفاقی که سر و صدای تیم‌ها و بازیکن‌های مختلفی را در آورد، اما در نهایت ستاد مقابله با کرونا در ورزش پروتکل سخت‌گیرانه‌ای را برای تمرین باشگاه‌ها و مسابقات جاری تدوین کرد تا از احتمال ابتلای بازیکنان به کرونا کاسته باشد. با وجود کامل بودن پروتکل ابلاغی، موانع بسیار زیادی بر سر اجرای آن در عمل وجود دارد. یکی از همین موانع، خرج‌های سنگین و مازادی است که رعایت اصول بهداشتی در این شرایط سخت اقتصادی بر گردن باشگاه‌ها می‌اندازد. در ادامه به معرفی برخی از هزینه‌های اضافی برگزاری لیگ در شرایط کرونا می‌پردازیم:

پرواز چارتر!

یکی از معضلات و مکان‌های شلوغی که کادر تیم‌ها را در معرض ویروس کرونا قرار می‌دهد، فرودگاه‌ها هستند. بهترین راه حل برای این مشکل استفاده تیم‌های لیگ برتر از پرواز چارتر است تا از تشریفات پرواز و تجمع در هواپیما جلوگیری کرده‌باشند.

در حال حاضر تنها باشگاه سپاهان که اسپانسر آن یک ایرلاین است، از پرواز اختصاصی برای سفر به نقاط مختلف کشور استفاده می‌کند. البته تراکتوری‌ها گاه و بی‌گاه از پروازهای چارتر شرکت هواپیمایی مالک خود، یعنی محمدرضا زنوزی استفاده می‌کنند. از طرفی نساجی که متعلق به ایرلاینی در شمال کشورمان است شاید تا حدی شرایط چنین کاری برایش فراهم باشد.

اما سوال اصلی این جاست. آیا سایر باشگاه‌ها امکان چارتر کردن پرواز برای دیدارهای خارج از خانه خود را دارند؟

در همین خصوص علی وشمه، استاد گردشگری دانشگاه هنر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: ما یک چارتر کننده کل داریم که یک پرواز را به طور کامل و ساعتی اجاره می‌کند و آن را برای فروش در اختیار چارتر کنندگان جز قرار می‌دهد. اگر یک باشگاه ورزشی قدرت و اجازه این کار را داشته باشد، می‌تواند به عنوان چارتر کننده کل یا جز وارد عمل شود.

این استاد دانشگاه درباره‌ی اختلاف قیمت میان چارتر پرواز اختصاصی با خرید بلیط خطوط هوایی عمومی، خاطرنشان کرد: به طور معمول بین ۲۰ الی ۳۰ درصد بسته به مسیر بهای بلیت با چارتر شدن آن کاهش می‌یابد. اما این هزینه به هیچ عنوان از نظر اقتصادی برای باشگاه‌ها توجیهی ندارد و منطقی نیست که برای ۳۰ نفر، کل صندلی‌های هواپیمای ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفره را چارتر کنند!

با این توصیف می‌توان به راحتی با یک حساب سرانگشتی هزینه لازم برای چارتر پرواز اختصاصی را محاسبه کرد. برای مثال هفته بیست و هفتم، شهرخودرو برای رقابت با صنعت نفت باید راهی آبادان شود. قیمت پرواز رفت بین مشهد و آبادان از حدود ۳۶۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین قیمت برگشت در این مسیر، بین ۳۶۰ هزار الی ۴۷۰ هزار تومان تغییر می‌کند.

اگر سایر پروازها را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که رنج کلیه مسیرهای پروازی استان‌های لیگ برتری به صورت رفت و برگشت، از حداقل ۷۰۰ هزار تومان تا حداکثر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. ظرفیت هواپیماها را نیز چیزی میان ۷۰ الی ۲۵۰ صندلی می‌توان درنظر گرفت. با این حساب قیمت تمام شده برای چارتر یک پرواز با در نظر گرفتن ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش قیمتی که استاد گردشگری دانشگاه هنر اصفهان به آن اشاره کرده‎‌بود، بین ۳۴ میلیون تا ۲۸۰ میلیون تخمین زده می‌شود.

حالا ممکن است یک تیم از ۹ دیدار باقی مانده، ۴ یا ۵ بازی را میهمان باشد، این البته در صورتی است که بازی با تیم‌های همشهری را در نظر نگیریم. با این توصیف، کل هزینه‌ی لازم باشگاه‌ها برای چارتر پرواز خود به مقصد دلخواه، بین ۱۳۶ میلیون تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر همین تیم در بازی‌هایش از پرواز معمولی برای کادری که معمولاً حدود ۳۰ نفر است استفاده کند، باید از ۸۴ میلیون تومان تا ۲۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌کرد. با این توصیف، کل هزینه‌ی لازم باشگاه‌ها برای چارتر پرواز خود به مقصد دلخواه، بین ۱۳۶ میلیون تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر همین تیم در بازی‌هایش از پرواز معمولی برای کادری که معمولاً حدود ۳۰ نفر است استفاده کند، باید از ۸۴ میلیون تومان تا ۲۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌کرد.در نتیجه اختلاف پرواز اختصاصی با استفاده از پروازهای زمان بندی شده‌ی ایرلاین‌ها، بین ۵۲ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان خرج اضافی بر گردن باشگاه‌ها می‌گذارد. هر چند بازه‌ی گسترده این اختلاف به ما نشان می‌دهد که شاید بهتر باشد میانگین این دو مبلغ، یعنی چیزی حدود ۶۲۱ میلیون تومان به حساب آورد.

اتاق یک نفره!

هتل‌ها، نقطه بعدی برای به صدا در آوردن آژیر خطر کرونا در مسیر تیم‌های لیگ برتری هستند. جایی که بازیکن‌هایشان باید شب را به صبح برسانند و در اردوها، وعده‌های غذایی را صرف کنند. بهترین راه برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در هتل، تخصیص اتاق‌های یک نفره به بازیکنان و کادر تیم است؛ اتفاقی که علاوه بر هزینه‌بر بودن، با چالش‌های دیگری بر سر راهش مواجه است.

هتل‌ها و مراکز اقامتی که پس از مدت‌ها فعالیت را از سر گرفته‌اند، در بسیاری از استان‌ها تنها حق استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اتاق‌های خود را دارند. در واقع پس از اجاره یک اتاق به شخص اول، نمی‌توانند آن را بلافاصله و چند ساعت پس از تخلیه، در اختیار نفر بعدی قرار دهند. موضوع بعدی اینجا است که در بسیاری از نقاط کشور و به جز از کلان شهرها، عملاً ۳۰ اتاق یک نفره خالی در شرایط عادی نیز برای اختصاص به کادر تیم‌ها وجود ندارد و حالا با قانون استفاده از حداقل ظرفیت، این معضل دو چندان هم خواهد شد.

بحث بعدی که سنگ دیگری را در گرفتن اتاق‌های یک نفره پیش پای باشگاه‌ها می‌گذارد، هزینه متفاوت آن نسبت به استفاده از اتاق‌های دو نفره است. برای مثال هتل آسمان اصفهان که میزبان متداول باشگاه‌هایی است که به این شهر می‌آیند، یک شب اتاق دو نفره را با نرخ ۴۷۰ هزار تومان اجاره می‌دهد. این در حالی است هتل المپیک تهران اتاق دو نفره را به قیمت ۶۸۰ هزار تومان به مشتریان ارائه می‌کند. با وجود تغییرات گسترده مبالغ اجاره هتل‌ها، می‌توان هزینه اقامت در یک اتاق دو تخته در کشور را به طور میانگین چیزی حدود ۵۵۰ هزار تومان تخمین زد. با این اوصاف رزرو ۱۵ اتاق دو نفره برای کاروان یک باشگاه که تیم‌ها در شرایط عادی به آن رو می‌آورند، مبلغی حدود ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خرج می‌برد.

اتاق‌های یک نفره گران‌تر پای تیم‌ها در خواهد آمد. برای مثال دو هتلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، برای اجاره اتاق‌های یک تخته به ترتیب ۳۳۶ هزارتومان و ۵۳۲ هزارتومان را از مشتریان دریافت می‌کنند و می‌توان، ۴۳۰ هزار تومان را میانگین نرخ اتاق‌های یک نفره در نظر گرفت. با این اوصاف، یک باشگاه اگر بخواهد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به اختصاص اتاق‌های یک خوابه به هر نفر از کادر خود انجام دهد، به طور تقریبی به ۳۰ اتاق نیاز دارد و این، هزینه‌ای برابر با ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان روی دست‌اش می‌گذارد.

با تفریق دو نرخ محاسبه شده در شرایط عادی و کرونایی، به عدد ۴ میلیون و ۶۵۰ هزارتومان می‌رسیم. این یعنی هر باشگاه برای رعایت کامل اصول بهداشتی در محل اقامت خود، به ازای هر شب باید این مبلغ را بیشتر از روزهای عادی بپردازد. از طرفی تیم‌ها ممکن است در ۴ یا ۵ مسابقه آینده خود مجبور به حضور در خارج از خانه و نیاز به اقامت ۲۴ ساعته در هتل را داشته باشند. حتی بسیاری از باشگاه‌ها مثل سپاهان در شهر خودشان نیز، شب قبل از مسابقه را در هتلی اردو می‌زنند. در نتیجه می‌توان برآورد کرد که شرایط کرونایی می‌تواند بین ۱۸ میلیون و ۶۵۰ تا ۴۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، و به طور معادل ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان مخارج مربوط به اسکان در هتل را برای تیم‌ها سنگین‌تر کند! بسیاری از باشگاه‌ها مثل سپاهان در شهر خودشان نیز، شب قبل از مسابقه را در هتلی اردو می‌زنند. در نتیجه می‌توان برآورد کرد که شرایط کرونایی می‌تواند بین ۱۸ میلیون و ۶۵۰ تا ۴۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، و به طور معادل ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان مخارج مربوط به اسکان در هتل را برای تیم‌ها سنگین‌تر کند!

تجهیزات ضدعفونی

ضدعفونی یکی از رکن‌های اصلی پیشگیری از ویروس کوید -۱۹ است. طبق پروتکل‌های ابلاغی تیم‌ها موظف است محل‌های تمرین خود را قبل و پس از هر نوبت تمرینات گروهی به طور کامل و با گندزدایی کلر رقیق شده با آب سرد، ضدعفونی کنند. علاوه بر این گندزدایی ورزشگاه محل برگزاری مسابقه، بر عهده تیم میزبان خواهد بود و باید کلیه مخارج مربوط به این فرآیند بهداشتی را متقابل شود.

از سوی دیگر شاهد استفاده باشگاه‌ها از وسیله‌ای به نام تونل ضدعفونی در محل تمرین‌هایشان هستیم. این تونل‌ها که انواع بی‌شماری دارد، نمونه خارجی آن در سایت‌های بین‌المللی به طور میانگین حدود ۲۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده‌است. این یعنی چیزی در حدود ۴۲ میلیون تومان!

البته تبلیغات بسیاری از سوی شرکت‌های ایرانی وجود دارد که ادعای ارائه محصولی مشابه را با یک پنجم قیمت نمونه خارجی دارند. برای بررسی صحت این ادعا، خبرنگار ایمنا قیمت تمام شده‌ی تونل ضدعفونی ایرانی‌ای که با تازگی در ورزشگاه اختصاصی باشگاه پرسپولیس نصب شده‌است را از شرکت سازنده آن پیگیری کرد و مشخص شد این تونل که بدنه آن "کامپوزیت" است، برای این باشگاه ۲۹ میلیون تومان آب خورده‌است و خبری از قیمت یک پنجمی نیست. این فروشنده همچنین ادعا کرد تونل مشابه دیگری نیز با مبلغ ۲۶ میلیون تومان و بدنه "استونیت" موجود دارد که از نظر فنی و حجم مخزن کاملاً مشابه محصول فروخته شده به باشگاه پرسپولیس است و تنها از نظر ابعاد و زیبایی متفاوت است.

با این حال تمام هزینه‌های ضدعفونی به خرید تونل محدود نمی‌شود و می‌توان برآورد کرد که باشگاه‌های چیزی در حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان باید خرج تهیه مواد شیمیایی لازم کنند. یعنی به طور کلی تجهیزات ضدعفونی بین ۴۶ میلیون تومان تا ۷۲ میلیون تومان و به طور میانگین ۵۹ میلیون تومان هزینه بر گردن باشگاه‌ها می‌اندازد.

۱۴۵ میلیون تومان ناقابل برای N-95‌!

سهیل مهدی، سرپرست مسابقات سازمان لیگ چندی پیش بعد از درخواست چندین باشگاه لیگ برتری از این سازمان برای دریافت ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، ضمن مضحک خواندن درخواست آن‌ها، گفت: “یعنی باشگاه‌های ما نمی‌توانند چند ماسک N-95 را تهیه کنند!.” با این حال ماسک N-95 خیلی بیشتر از آنچه به نظر می‌آید هزینه بر است.

با سرچی ساده در اینترنت می‌توان دریافت که فروشگاه‌های اینترنتی این ماسک فیلتردار را به قیمت ۱۳۵ هزار تومان می‌فروشند. از طرفی تمرینات تیم‌ها از ۲ خرداد آغاز شده و طبق صحبت‌های مهدی، احتمالاً ۱۱ مرداد فصل جاری تمام خواهد شد. این یعنی بازیکنان و کادرفنی ۷۲ روز در شرف این بیماری بوده و نیازمند ماسک هستند. کارشناسان مدت زمان کارآیی ماسک‌های N-95 را کمتر از ۴۸ ساعت می‌دانند اما حتی اگر فرض کنیم هر ماسک فیلتردار برای ۲ روز یک شخص پاسخگو باشد، در نتیجه هر نفر به ۳۶ ماسک N-95 نیاز دارد و یک تیم ۳۰ نفره برای ادامه مسابقات، ۱۰۸۰ عدد از این ماسک را باید تهیه کند. برای خرید این تعداد ماسک N-95 هر باشگاه باید مبلغ باورنکردنی ۱۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را هزینه کند! البته گفتنی است که الزامی به استفاده از ماسک‌های N-95 نیست، اما برای مقابله با کرونا، بهترین نوع ماسک است.

تست کرونا

تشخیص کرونا که به وسیله دو تست الایزا و PCR صورت می‌گیرد، طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌است. از طرفی در پروتکل ابلاغی به باشگاه‌ها ذکر شده‌است که پس از آغاز مسابقات لیگ، باید هر ۵ روز یکبار از کل کادر خود این تست را به عمل آورند. این یعنی ۹ بار در فاز مسابقات بازیکنان و سایر افراد از نظر سلامتی بررسی خواهند شد و یک بار نیز در ابتدا، عدم ابتلای آن‌ها به کرونا مورد تأیید قرار گرفت. با این حساب برای هر نفر، ۷ میلیون تومان هزینه انجام کلیه چکاپ‌های ویروس کرونا لازم است و با در نظر گرفتن کادر ۳۰ نفره، هر تیم ۲۱۰ میلیون تومان را باید صرف تست کوید -۱۹ کند!

برای هر نفر، ۷ میلیون تومان هزینه انجام کلیه چکاپ‌های ویروس کرونا لازم است و با در نظر گرفتن کادر ۳۰ نفره، هر تیم ۲۱۰ میلیون تومان را باید صرف تست کوید -۱۹ کند!

اتوبوس اضافی!

در پروتکل اصول بهداشتی معاونت بهداشت و درمان، به اتوبوسی که تیم‌ها برای رسیدن به استادیوم محل برگزاری مسابقه خود از آن استفاده می‌کنند نیز اشاره شده‌است و باید در هر ردیف تنها یک نفر و به صورت ضربدری روی صندلی‌های اتوبوس بنشینند؛ چنینی تمهیداتی نیازمند استفاده از ۲ وسیله نقلیه است!

اما این اتوبوس اضافی چقدر هزینه دارد؟ یکی از شرکت‌های اجاره دهنده اتوبوس ساعتی و درون شهری در تهران، به ازای در اختیار قراردادن این وسیله نقلیه برای ۸ ساعت که میزان تقریبی لازم برای یک تیم جهت رفت، برگزاری و بازگشت از ورزشگاه است را بین ۷۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان دریافت می‌کند. با توجه به ۹ مسابقه باقی مانده، تنها همین اتوبوس اضافی می‌تواند بین ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان هزینه را به فاکتورهای قبلی باشگاه‌ها سنجاق کند.

به گزارش ایمنا، با برآوردهایی که در بالا از هزینه‌ها صورت گرفت، باشگاه‌ها چیزی در حدود ۴۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان اضافه بر شرایط عادی و برای رعایت کامل اصول بهداشتی باید هزینه کنند. یعنی به طور میانگین هر تیمی که بخواهد راه‌های انتقال ویروس کوید -۱۹ را به حداقل برساند، باید حدود ۱ میلیارد تومان را به صورت مازاد هزینه کند!

هزینه‌ای که بسیاری از باشگاه‌های لیگ از عهده آن بر نخواهند آمد یا حداقل آن را منطقی نمی‌دانند. همچنین باید در نظر گرفت که لیگ ۱ نیز با تیم‌هایی با بودجه‌های بسیار پایین‌تر نیز ادامه خواهد یافت و قطعاً در چنین شرایطی، خرج‌های این چنینی برای‌شان غیرممکن خواهد بود. آیا در این شرایط جان انسان‌ها لیگ دسته پایین و بالا می‌شناسد؟ یا خون بازیکن باشگاه‌های متمول‌تر، رنگین‌تر است؟ سوال‌هایی که باید منتظر ماند و دید که سازمان لیگ چه پاسخی برای آن‌ها دارد.

گزارش از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 425350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.