کرونا با داروی سرطان درمان می‌شود؟

محققان در حال بررسی تاثیر داروی درمان سرطان بر بهبود افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "مولتیپل ملیوما" (Multiple myeloma)، شایع‌ترین تومور استخوان مجسوب می‌شود که منشأ آن از خود استخوان است. این نوع تومور به علت سرطانی شدن دسته‌ای از سلول‌ها به نام پلاسموسیت (plasma cells) ایجاد می‌شود؛ پلاسموسیت‌ها دسته‌ای از گلبول‌های سفید هستند که وظیفه آن‌ها ترشح آنتی بادی است.

زمانی که این سلول‌ها سرطانی می‌شوند، مقادیر زیادی آنتی بادی غیرطبیعی در بدن تولید می‌شود. این پلاسموسیت‌های سرطانی شده در تمام استخوان‌هایی که مغز استخوان دارند وجود دارد. مولتیپل ملیوما بیشتر در مردان سنین ۵۰ تا ۷۰ سال رخ می‌دهد. دارویی به نام "Selinexor" به منظور درمان سرطان مذکور مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفته است.

این دارو که با نام تجاری Xpovio شناخته می‌شود، موفق به درمان سرطان مولتیپل ملیوما شده است. در حال حاضر با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر دنیا، محققان در حال بررسی تأثیر این دارو بر بهبود افراد مبتلا به بیماری کرونا هستند که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند.

محققان معتقد هستند که داروی Selinexor، پروتئینی را که منجر به تکثیر ویروس در بدن می‌شود، مسدود می‌کند. این پروتئین که در تکثیر ویروس در بدن و پاسخ التهابی نقش مهمی دارد، "XPO1" نام دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی این موضوع است که آیا دوز کم این دارو می‌تواند باعث شود بیماران مبتلا به کرونا بدون نیاز به ونتیلاتور نفس بکشند.

تا کنون بیش از ۲۳۰ بیمار مبتلا به کرونا از آمریکا و اروپا برای بررسی تأثیر این دارو به صورت داوطلبانه ثبت نام کرده‌اند و کازآزمایی بالینی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد.

کد خبر 425329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.