۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
کیفیت نامطلوب، کرایه‌های گزاف

دسترسی به حمل و نقل ایمن، راحت و کم هزینه حق طبیعی هر شهروندی است و همین موضوع کیفیت زندگی در مناطق شهری را مشخص می‌کند؛ اگر امروز با رشد روز افزونی که در شهرها شاهد هستیم مدیران شهری پاسخگوی نیاز شهروندان به حمل و نقل مناسب نباشند نتیجه آن افزایش خودروهای شخصی و آلودگی هوا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه‌های مدیران شهری است چراکه در صورت نارضایتی شهروندان از آن عواقب دارد و شهرداری‌ها را با معضلات و مشکلات مختلف روبرو می‌کند.

این روزها با افزایش قابل توجه نرخ کرایه حمل و نقل شهری در یزد شهروندان گلایه‌ها و درخواست‌های زیادی از مدیران شهری داشته‌اند چراکه در برخی نقاط کیفیت نامطلوب و کرایه‌های گزاف بیش از بیش خبرساز شده است.

با تصویب شورای شهر یزد نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری با کارت شهروندی از ۶۰۰ تومان به یک هزار تومان و بدون کارت از یک هزار و ۲۰۰ تومان به دو هزار تومان افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این مقدار افزایش که معادل ۶۶ درصد قیمت‌های قبلی است در این زمان برای شهروندان علاقه‌مند به حمل‌ونقل شهری تا حد زیادی غیر قابل پذیرش باشد.

خدمات بی‌کیفیت

رضا دهقان، از شهروندانی است که هر روز برای رفتن سرکار از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند او از دغدغه‌های خود اینگونه می‌گوید: به این ایستگاه نگاه کنید در هوای گرم یزد حتی یک سایبان برای آن نزده‌اند، مردم مجبور هستند در زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس‌ها زیر آفتاب سوزان و روی صندلی‌های سیمانی که از دهه‌های گذشته به ارث رسیده بنشینند.

او ادامه می‌دهد: هنگامی هم که سوار اتوبوس می‌شویم هوای داخل اتوبوس آنقدر گرم است که تفاوتی چندانی با هوای محیط بیرون ندارد؛ در مقابل خدمات بی‌کیفیت توقع زیادی است که بخواهیم بیش از ۶۰ درصد کرایه بیشتری بدهیم.

ایستگاه‌های مکانیزه‌ای که هیچ وقت رنگ واقعیت نگرفت

الناز رضایی که از کارمندان دولت است از وعده‌های محقق نشده می‌گوید: بارها از اجرای ایستگاه‌های مکانیزه برای حمل و نقل شهری از سوی شهرداری و شورای شهر صحبت شده ولی تا به حال کاری انجام نشده است.

او ادامه می‌دهد: حتی در شبکه‌های اجتماعی خواندم که یکی از معاونان شهرداری گفته بود ایستگاه‌های اتوبوس به اینترنت وای فای مجهز می‌شوند ولی همین طور که می‌بینید حتی یک سایبان هم برای این ایستگاه وجود ندارد.

احسان توکلی یکی دیگر از شهروندانی است که مجبور بوده مسیر دانشگاه را هر روز با اتوبوس‌های شهری طی کند با ابراز نگرانی از افزایش هزینه‌ها می‌گوید: اگر قرار باشد در ترم آینده دانشگاه با این مبلغ کرایه از اتوبوس‌های شهری استفاده کنم ترجیح می‌دهم وسیله دیگری جایگزین کنم.

او می‌افزاید: باید ساعت‌ها منتظر اتوبوس بمانیم و حتی زمانبندی اتوبوس‌ها مشخص نیست برای اینکه به موقع در دانشگاه حاضر شوم همیشه با زمان حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه و زمان رسیدن به دانشگاه مشکل دارم و حال اگر قرار باشد برای این درجه کیفیت هزینه بیشتر بدهم، تصمیم دیگری می‌گیرم.

افزایش نرخ قطعات خودرو عامل افزایش کرایه است

داوود زارع، معاون فنی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در خصوص گلایه‌های شهروندان می‌گوید: از ۱۵ خردادماه هیچ اتوبوسی بدون کولر در سطح شهر تردد نکرده است و در این راستا برای جلب رضایتمندی شهروندان تلاش می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: با توجه به کولر دار شدن اتوبوس‌های خط واحد و اضافه شدن اتوبوس‌های دو در کولر دار به ناوگان، خدمت رسانی و از همه مهم‌تر افزایش قیمت بی‌رویه قطعات یدکی خودرو به ناچار تصمیم بر افزایش نرخ اتوبوس‌ها گرفته شد.

معاون فنی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان اینکه گران شدن کرایه‌ها اتفاق جدیدی نیست که قابل توجه باشد؛ اضافه می‌کند: کرایه اتوبوس و مینی بوس داخل شهری مانند سال‌های گذشته افزایش یافته است و موضوع جدیدی نیست و اگر در قیمت سوخت تغییری نداشته باشیم این نرخ در ادامه سال ۹۹ تغییر نخواهد داشت.

زارع تصریح می‌کند: تصمیم داریم بر مبنای عرضه اوراق مشارکت، اتوبوس‌های جدید خریداری کنیم که هر اتوبوس حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد.

او اظهار می‌کند: سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری یزد به هر مالک بخش خصوصی اتوبوس‌های فرسوده مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ارائه کیفیت مطلوب خدمات ارائه کرده است که منجر به تعویض ۳۳ دستگاه اتوبوس فرسوده با اتوبوس‌های جدید شده است.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 425187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.