به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، این مهم سبب فاصله معنادار دو شاخص اصلی بازار سهام شد، از این رو در برابر صعود ۴۳ درصدی شاخص کل، شاخص هموزن به رشد ۳۵ درصدی بسنده کرد. این در حالی است که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود ۴۹ درصدی در اردیبهشت ماه همراه شد.
برخی این آرایش در توزیع نقدینگی بین صنایع بورسی را ماحصل ایجاد یک تصور عمومی در بازار سهام نسبت به جاماندگی سهام کالایی قلمداد میکنند، حال این اصل جاماندگی بهانهای شده تا شاهد شتاب رشد قیمتی سهام کامودیتی محور بازار و ورود خیل گسترده نقدینگی به سهام مذکور باشیم.
در این میان با توجه به نقش بیش از ۶۰ درصدی صنایع کامودیتی محور از ارزش کل بازار، شاخص کل سهام نیز در این ماه به رکودی تاریخی دست یافت.
براساس آمار موجود، در دومین ماه بهار از ۳۹ صنعت بورسی ۳۸ گروه با رشد میانگین قیمتها همراه شدند و تنها یک گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شد.
بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۱۲۲ درصد در این ماه به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید. این صنعت در حال حاضر ۵ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد.
این گروه رشد شاخص صنعت خود در ماه مورد بررسی را مرهون بازگشایی دو غول خودروسازش بود. دو ماهی بود که بورس تهران در غیاب نمادهای بزرگ خودروساز به معاملات روزانه خود ادامه میداد.
در این راستا دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایرانخودرو از اواخر سال ۹۸ به سبب برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده برای تصویب افزایش سرمایه متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت سایپا پس از یک بار بازگشایی ناموفق در روز یکشنبه، سرانجام ۲۲ اردیبهشت با کشف قیمت ۱۲۶۷ ریالی که حکایت از رشد ۱۰۳ درصدی در مقایسه با قیمت قبل از توقف داشت، به گردونه معاملات بازگشت و تا پایان ماه در سقف قیمت روزانه دادوستد شد.
«خودرو» دیگر نماد زیرمجموعه این گروه نیز از دو ماه پیش به دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد و در نهایت ۲۷ اردیبهشت ماه با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت به بازار بازگشت.
نظر شما