امنیت زنان در فضاهای عمومی چگونه محقق می‌شود؟

زنان در سراسر دنیا خواهان امنیت و احترام در فضاهای عمومی هستند. در این راستا زنان سازمان ملل متحد طی یک مأموریت جهانی به زنان سایر نقاط جهان کمک می‌کنند تا بتوانند در اماکن عمومی فضای شخصی خود را داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متأسفانه در بعضی از نقاط جهان، چه در مناطق توسعه‌یافته و چه درحال‌توسعه، زنان بسیاری هستند که در اماکن عمومی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و شهرهای هوشمند از این قاعده مستثنی نیستند. این واقعیت احساس آزادی بسیاری از زنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و از جمله اصلی‌ترین عواملی است که باعث می‌شود آن‌ها نتوانند با خیالی آسوده در فضاهای عمومی حاضر شوند. در این میان مواردی هم‌چون کمبود روشنایی خیابان‌ها در طول شب، قابل رؤیت نبودن بعضی مناطق، فاصله زیاد از وسایل نقلیه‌عمومی، نبود نظارت بر شهرها و حضور نداشتن مردم در یک ناحیه منجر به تشدید این مشکل می‌شود.

زنان در سراسر دنیا خواهان امنیت و احترام در فضاهای عمومی هستند و سعی می‌کنند آن را به دست آورند. در این راستا زنان سازمان ملل متحد طی یک مأموریت جهانی به زنان سایر نقاط جهان کمک می‌کنند که بتوانند در اماکن عمومی فضای شخصی خود را داشته باشند. بدین‌ترتیب برخی از معماران زن فضای جوامع خود را با در نظر گرفتن نیازهای امنیتی زنان متحول کردند. آنها بر این باورند که مشارکت زنان در طراحی فضاهای عمومی و ایجاد اماکن بر اساس دیدگاه آن‌ها نقش بسزایی در برطرف کردن محدودیت‌ها و ترس‌هایشان برای حضور در جامعه دارد. برای مثال با توجه به این‌که زیرساخت‌های هوشمند نقش بسیار زیادی در بهبود ایمنی در پارک‌ها دارد این گروه در بعضی از کشورها با تغییر مکان قرارگیری سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها به قسمت پرنورتر اقدام به تأمین روشنایی بیشتر و درنتیجه ایمنی بالاتر برای آن‌ها کردند. علاوه بر این تخصیص بخشی از پارک‌ها به‌عنوان باغ بانوان توانست امکانی برای زنان این مناطق فراهم آورد که آزادانه از هوای تازه لذت ببرند و احساس امنیت کنند.

در بعضی از مناطق نیز زنان شاغل در بازارها در تلاش برای تغییر فرهنگ محل کار خود که در بسیاری مواقع آن‌ها را در برابر سوءاستفاده و آزار و اذیت وادار به سکوت می‌کرد، با یکدیگر متحد شدند. این زنان با دریافت کمک و حمایت از سوی صندوق اعتماد و انجمن زنان سازمان ملل متحد با تشکیل جلسات جلوگیری از خشونت‌های جنسی و اقتصادی تاکنون شاهد تغییرات مثبت بسیاری در وضعیت پیشین خود بوده‌اند.

یک شرکت اجتماعی هندی با عنوان "Safetipin" که وظیفه آن ارائه راهکارهای نوآور برای ایمن‌سازی شهرها برای زنان و سایر اقشار جامعه است به همراه شبکه تحقیقاتی شهرهای هوشمند و تیم تحقیقاتی گسترده خود در تلاش برای ترویج حمایت از بانوان دست به اقدامات چشمگیری زده است. هدف این شرکت مقابله با آزارهای موجود در فضاهای عمومی و شناسایی تمامی عواملی است که در این فضاها منجر به ایجاد احساس ناامنی برای زنان می‌شود و در این راستا از حمایت‌های بسیاری از سازمان‌ها جهانی در قاره‌های مختلف برخوردار است.

شرکت مذکور برنامه‌های خود را با جمع‌آوری اطلاعات واقعی و تعامل با افراد گوناگون طراحی می‌کند و پس از تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری‌شده در مقیاسی بزرگ، راهکارهای خود را ارائه می‌دهد. در این شرکت هندی به‌منظور درک شناختی بهتر از موارد ایمنی، داده‌های به‌دست‌آمده از مناطق شلوغ سراسر دنیا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. آن‌ها در حال مطالعه و تلاش برای بهبود ایمنی شهری در مناطق گوناگون کشور هند هستند و امیدوارند که بتوانند یافته‌های خود را به سایر نقاط جهان تعمیم دهند.

ازجمله اولین اقدامات شرکت مذکور راه‌اندازی یک برنامه کاربردی تلفن همراه است که امکان مشخص کردن مناطقی از امکان عمومی را که نیاز به ارتقا سطح ایمنی دارد، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. درخواست‌ها می‌تواند شامل افزایش روشنایی، قابل‌رویت بودن، ایمنی مرتبط با حمل و نقل و غیره باشد. افزایش مشارکت کاربران نقشه موجود در این برنامه را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند و بدین‌ترتیب عناصر منفی طراحی‌های شهری برای زنان را نشان می‌دهد. در حال حاضر این فن‌آوری در ۳۰ شهر گوناگون جهان قابل دسترس است. از آنجایی‌که هوش مصنوعی و داده در کنار هم می‌توانند امنیت و ایمنی شهرهای هوشمند را بهینه کنند، پیشرفت‌های دیگری شامل شناسایی مکان‌های استراتژیک برای دوربین‌های مداربسته و پیاده راه‌های جدید برای دسترسی بهتر نیز در برنامه‌های این شرکت قرار گرفته است.

کد خبر 425153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.