کاهش ۱۷ درصدی تولید کربن بر اثر بحران کووید-۱۹

تداوم تولید روزانه ۹۰ تن پسماند بیمارستانی در تهران، مشاهده دومین ۲۲۲گروه از یوزپلنگ ها در توران، کمک مالی دی کاپریو برای حفاظت از گوریل های آفریقایی،عامل مرگ ۳۲ لاکپشت در جاسک و کاهش ۱۷ درصدی تولید کربن بر اثر کرونا را در بسته خبری محیط زیست ایمنا می خوانید.‌

به گزارش ایمنا، یک گروه بین‌المللی از محققان دریافتند قرنطینه عمومی در واکنش به شیوع کووید ۱۹، میزان تولید کربن روزانه را در جهان ۱۷ درصد کاهش داد، اما این تأثیر پایدار نخواهد بود.

گاردین نوشت بر اساس این تحقیقات در زمان اوج شیوع کووید ۱۹ در ماه آوریل ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با ماه آوریل سال گذشته، میزان تولید کربن روزانه در جهان ۱۷ درصد معادل ۱۷ میلیون تن کاهش یافته است. سیاست‌های دولتی برای قرنطینه عمومی در ۶۹ کشور جهان عامل ۹۷ درصد از کاهش تولید دی اکسید کربن بوده است.

کاهش ۴۳ درصدی کربن تولید شده در اثر حمل و نقل زمینی، نقش مهمی در کاهش کلی تولید کربن در این دوره داشته است. کاهش کربن تولیدی صنایع و نیروگاه‌ها نیز حدود ۴۳ درصد از این ۱۷ میلیون تن را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه صنایع هوایی بیشترین آسیب را در اثر شیوع کووید ۱۹ متحمل شدند، تنها به میزان ۱۰ درصد در کاهش کربن نقش داشته‌اند.

افزایش تولید کربن ناشی از قرنطینه شدن مردم در ساختمان‌های مسکونی و فعالیت‌های خانگی در مقایسه با کربن تولید شده در سایر بخش‌ها، قطره‌ای در برابر دریاست.

لئوناردو دی‌کاپریو برای حفاظت از گوریل‌های آفریقا دست به جیب می‌شود

پارک ملی ویرونگا پس از حمله ماه آوریل گذشته نیازمند دو میلیون دلار (۱.۸ میلیون یورو) بودجه برای ادامه فعالیت است.

طبق گزارش‌های منتشر شده یک گروه شبه نظامی روآندایی مظنون به کشتن ۱۲ محیط‌بان این پارک ملی در آوریل گذشته هستند. از آن زمان تاکنون به دلیل فقدان گشت‌های امنیتی، جمعیت گوریل کوهستانی در معرض خطر قرار دارند.

با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، گوریل‌ها با مشکلات بیشتری روبرو شده‌اند. دانشمندان نگرانند که بحران فعلی سلامت برای بقای این گونه‌ها «تهدید جدی» باشد.

دی‌کاپریو گفت: "ویرونگا برای محافظت از جمعیت گوریل‌های کوهستانی در معرض خطر، نیازمند تأمین اعتبار است تا از محیط‌بانان و خانواده‌های آن‌ها که در حال انجام وظیفه هستند حمایت کند."

دی‌کاپریو اعلام کرده است که از طریق سازمان خود، با نام «اتحاد زمین» به صندوق پارک ملی ویرونگا کمک مالی می‌کند.

به نوشته یورونیوز، کمیسیون اروپا، مؤسسه حفاظت از حیات وحش و مؤسسه امرسون کالکتیو سایر مشارکت‌کنندگان در صندوق حمایت از پارک ویرونگا هستند.

پارک ملی ویرونگا جزو قدیمی‌ترین ذخایر طبیعی در آفریقا است.

امیدها برای احیای یوز آسیایی بیشتر شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پس از مشاهده مستقیم و تصویر برداری از پنج فرد یوزپلنگ آسیایی در محدوده پارک ملی توران که در ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر شده بود، حضور دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی را دوربین‌های تله‌ای نصب شده در همان محدوده ثبت کردند.

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان، با اشاره به طرح اجرا شده برای پایش سراسری زیستگاه‌های توران با دوربین‌های خودکار حساس به حرکت (دوربین تله‌ای) در محدوده پارک ملی توران گفت: اردیبهشت ماه همزمان با خروج دام از قشلاق و تخلیه تمام زیستگاه‌های منطقه از سگ‌های گله و دام‌های اهلی، کار دوربین گذاری آغاز شد و خوشبختانه در هفته دوم اجرای این طرح، یکی از دوربین‌های مستقر در محدوده پارک ملی موفق به ثبت یک خانواده متشکل از سه فرد یوزپلنگ آسیایی شده که با احتساب ۵ فردی که در ۲۵ اردیبهشت ماه تصویربرداری شده بودند و نیز یک فرد یوزپلنگ نر که تصاویر آن در تعدادی از دوربین‌های منطقه مشاهده می‌شود از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حضور ۹ فرد مختلف از این گونه در ذخیره گاه زیست کره توران مستندسازی شده است.

تداوم تولید روزانه ۹۰ تن پسماند بیمارستانی در تهران

درپی شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ میزان تولید پسماند بیشتر شد اما با وجود کاهش تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اردیبهشت ماه، رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران می‌گوید: میزان تولید پسماند در اردیبهشت ماه با همان روند تولید در اواخر فروردین ماه ادامه داشت و شاید حدود یک تا دو تن تغییر کرد اما اختلاف آن با فروردین ماه معنادار نبود.

فاطمه اکبرپور افزود: پسماندهای بیمارستانی همچنان حدود ۹۰ تن در روز و پسماندهای عادی بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن در روز است.

اعلام هشدارهای محیط زیستی در فصل گرما و زادآوری گاندو به روستاهای میزبان گاندو

وحیدپورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با شروع فصل گرما و فصل زادآوری تمساح پوزه کوتاه، هشدارهای لازم به روستاهای میزبان از طریق مجاری بومی منطقه اعلام شد.

وی بیان کرد: با شروع فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا و افزایش چشمگیر تبخیر آب در برکه‌های زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، تغییر رفتارهای این گونه به دلیل دمای بالای هوا و جابجایی‌های مکرر و اجباری بین برکه‌ها، یکی از دلایل تغییر رفتار در گاندوها می‌شود.

به گفته وی با شروع فصل گرما گاندوها فصل زاد و ولدشان هم شروع می‌شود و این عامل در کنار سایر عوامل ذکر شده موجب تغییر رفتار گونه و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی می‌شود.

صید ترال عامل مرگ لاک‌پشت‌ها در شهرستان جاسک

عملیات صیادی به‌ویژه صید ترال عامل مرگ لاک‌پشت‌های در طول ساحل از روستای ونک تا اسکله بیاهی اعلام شد.

مسئول محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان گفت: با توجه به مشاهده نشدن شکستگی در لاک لاک‌پشت‌های تلف‌شده در جاسک، احتمالاً عملیات صیادی به‌ویژه صید ترال عامل مرگ آن‌ها بوده است.

افشین عسکری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این لاک‌پشت‌ها در فاصله زمانی دست کم ۳۵ روزه پس از خفگی در تورهای صیادی به‌وسیله امواج دریا به ساحل آورده شده‌اند.

در همین خصوص دهیار روستای ونک جاسک پیش‌تر از تلف شدن ۳۲ لاک‌پشت دریایی در نوار ساحلی این روستا خبر داده بود.

عثمان آغنده افزود: لاشه لاک‌پشت‌های دریایی در طول ساحل از روستای ونک تا اسکله بیاهی شهرستان جاسک مشاهده‌شده است.

پنج شکارچی غیرمجاز در سردشت دستگیر شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: پنج شکارچی متخلف در این شهرستان در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست و حیات وحش منطقه دستگیر شدند.

خالد بایزیدی افزود: از افراد دستگیر شده یک قبضه اسلحه مجاز، یک قبضه اسلحه غیرمجاز، هفت لاشه و هفت پرنده زنده، مقداری ادوات شکار و ۴۵ عدد فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط شده‌است.
وی با اشاره به اینکه سردشت دارای ۸۰ هزار هکتار جنگل است که فقط ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار ان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است، بیان کرد: گونه‌های مختلفی مانند خرس قهوه‌ای، گراز وحشی، سنجاب ایرانی در آن زیست می‌کنند.

وی گفت: زیستگاه‌های آبی سردشت نیز مکانی برای زیست گونه نادر سمندر کردستانی است و گونه‌های وحشی جنگلی مانند پسته، بادام و بلوط ایرانی نیز در این منطقه روییده‌اند.

کد خبر 425106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.