کاهش مشکل گرد و غبار به کمک محققان اصفهانی

محققان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان موفق به ارائه نوآوری در ساخت نوعی مالچ رسی دوستدار محیط زیست شدند که ظرفیت بالایی برای مقابله با فرسایش بادی و کاهش مشکل گرد و غبار و بیابان زدایی دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از مالچ‌ها یکی از راهکارهای مهم برای تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در هنگام وزش باد است. مالچ‌های نفتی به طور سنتی از دیر باز و به طور وسیع در مناطق بیابانی و باد خیز که دارای فرسایش زیاد است، استفاده می‌شوند؛ هر چند این مالچ‌ها زیان‌های فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند.

احمد جلالیان، مجری پروژه تولید مالچ‌های رسی بنتونیت گفت: سال ۹۵ اجرای این پروژه در مهمترین کانون فرسایش بادی اصفهان یعنی منطقه سجزی آغاز و در مساحت ۶۵ هکتاری اجرایی شد؛ استفاده از مالچ‌ها در این وسعت باعث کاهش فوق‌العاده فرسایش بادی شد، به گونه‌ای که بعد از اجرای طرح علیرغم وزش بادهای تند گرد و غباری در محدوده طرح مشاهده نشد.

وی ادامه داد: این مالچ‌ها از رس بنتونیت کلسیم دار تهیه می‌شود که با نوآوری خاص میزان آهک و سدیم در آن‌ها تنظیم و پایداری می‌شود.

جلالیان درباره مزیت مالچ‌های رسی در مقایسه با مالچ نفتی گفت: مالچ‌های رسی جذب رطوبت بالایی داشته و هیچ گونه آسیبی برای محیط زیست ندارد. همچنین نفوذ آب از آن‌ها به خوبی انجام می‌شود و به دلیل این نفوذپذیری مناسب ایجاد روان آب نمی‌کند، اما مالچ‌های نفتی نفوذپذیری ندارد یا اگر داشته باشد، باعث انتقال آلاینده‌ها به آب زیر زمینی می‌شود.

وی با اشاره به سایر مزیت‌های این محصول افزود: مالچ‌های نفتی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار با توجه به منطقه عملیاتی باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد؛ در صورتی که هزینه مالچ رسی برای هر هکتار حدود پنج تا ۶ میلیون تومان است.

مجری پروژه تولید مالچ‌های رسی بنتونیت اظهار کرد: نکته جالب دیگر تقویت پوشش گیاهی و گیاهان بومی منطقه با مالچ‌های رسی است؛ همچنین استفاده از این نوع مالچ، باعث عدم تولید گرد و غبار در بادهای با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: در حال حاضر پس از چند سال تحقیق و توسعه و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری و ستاد ملی گرد و غبار کشور این طرح از مرحله پایلوت عبور کرده است؛ این طرح از طرفی قابلیت کاربرد و توسعه در سایر نقاط مشابه بیابانی کشور برای تثبیت خاک را دارد.

وی درباره این موضوع که این محصول با چه نوع بافت خاکی سازگاری دارد گفت: عمده گرد و غبارهای کشور در سه نوع بافت خاک لومی شنی، لومی و سیلتی لومی ایجاد می‌شود که این محصول با موفقیت روی این سه نوع بافت آزمایش شده است.

کد خبر 424960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.