با شروع دوباره لیگ برتر شاهد آسیب‌های زیادی خواهیم بود

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان گفت: اگر افت آمادگی جسمی ورزشکاران بیش از ۲۰ درصد باشد، قطعاً نمی‌توان افت عملکرد را جبران کرد و می‌توان پیش بینی کرد که در هفته‌های نخست میزان آسیب برای ورزشکاران بالا می‌رود.

جلیل رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که آیا زمان یک ماهه برای آمادگی ورزشکاران برای از سرگیری مجدد لیگ برتر فوتبال مناسب است یا خیر؟ اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید دو پیش فرض را در نظر گرفت. اول اینکه آیا همه تیم‌ها و ورزشکاران لیگ برتر، زمانبندی تمرینات سالانه خود را رعایت کرده‌اند؟ که از این موضوع اطلاعی نداریم. اگر زمانبندی تمرینات سالانه در گذشته رعایت نشده باشد، شاهد وضعیت وحشتناکی خواهیم بود و با این وقفه سه ماهه آسیب‌های ورزشی زیادی خواهیم داشت.

وی همچنین افزود: از آنجایی که اکثر تیم‌ها مربیان خوبی در اختیار دارند، مبنا را بر این می‌گذاریم که تیم‌ها زمانبندی تمرینات و آماده سازی پیش فصل خود را رعایت کرده‌اند، با وجود تعطیلی سه ماهه، اگر باشگاه‌ها وضعیت عمومی و روزانه ورزشکار را کنترل کرده باشند، امکانات لازم در منزل باشد و بدنسازها برنامه‌های مناسبی برای تمرین بازیکنان در منزل در نظر گرفته باشند، در سه یا چهار هفته می‌شود افت ۲۰ درصدی آمادگی جسمی ورزشکار را جبران کرد.

رئیسی همچنین ادامه داد: اگر افت آمادگی ورزشکاران بیش از ۲۰ درصد باشد، قطعاً نمی‌توان افت عملکرد را جبران کرد و می‌توان پیش بینی کرد که در هفته‌های نخست میزان آسیب برای ورزشکاران بالا می‌رود. به نظر من تقریباً ۹۵ درصد از ایده‌آل های ذکر شده برای بازیکنان لیگ ایران رخ نداده است و شاهد بروز آسیب‌های شدیدی خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ارتباط با فاصله پنج روزه میان مسابقات، افزود: در لیگ‌های بزرگ دنیا سه روز یک بار هم مسابقات برگزار می‌شود. فاصله پنج روزه میان مسابقات می‌تواند مناسب باشد، اما به شرط اینکه افت آمادگی جسمانی خیلی زیاد نباشد که بازیکنان تحت فشار قرار بگیرد و همه این عوامل به شرایط ورزشکار در سه ماه اخیر دارد.

وی در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از مصدومیت بازیکنان، ادامه داد: بازیکنان باید از روز اولی که مسابقات تعطیل شد فکری به حال شرایط خود می‌کردند، اما برای پیشگیری از مصدومیت باید روزانه از روش‌های ریکاوری مختلف در این چند هفته استفاده کنند.

رئیسی همچنین افزود: با توجه به سطح مسابقات و میزان اهمیت مسابقات برای یک تیم، تیم‌ها می‌توانند به تدریج آماده سازی ورزشکاران را در دستور کار خود قرار بدهند و باید فشارهای تمرین را کنترل کنند.

کد خبر 424950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.