تعطیلی دائمی ۱۳ درصد موزه‌های دنیا

بر اساس تحقیقات ایکوم و یونسکو ۱۳ درصد موزه‌های دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا برای همیشه تعطیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از آرت‌نیوز، به مناسبت روز جهانی موزه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) یونسکو و شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) نتایج دو مطالعه درباره تأثیرات ویروس کرونا بر موزه‌ها و مؤسسات هنری سراسر دنیا را منتشر کردند. این یافته‌ها آینده تاریکی را برای برخی موزه‌ها پیش‌بینی می‌کند. بر اساس این گزارش برخی موزه‌های دنیا به دلیل مسائل بهداشتی برای همیشه تعطیل خواهند شد.

یافته‌های یونسکو نشان می‌دهد که ۹۰ درصد موزه‌های جهانی (۸۵ هزار موزه) به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت موقت تعطیل شده‌اند. برای برخی مؤسسات هنری و موزه‌ها این تعطیلی دائم می شود و در حدود ۱۳ درصد آن‌ها به دلیل مشکلات مالی برای همیشه درهای خود را خواهند بست. یونسکو گزارش داده که تنها پنج درصد از موزه‌های آفریقایی موفق به ارائه محتوای آنلاین شدند.

آدری آزولای، مدیرکل یونسکو در بیانیه‌ای گفته است: "موزه‌ها نقش مؤثری در افزایش تاب‌آوری جامعه دارند، باید به آن‌ها کمک کنیم تا با این بحران کنار بیایند و با مخاطبان خود در ارتباط باشند."

ایکوم نیز تحقیقاتی درباره کاهش درآمد موزه‌ها و لطمه‌هایی که به حرفه موزه‌داری پس از پاندمی کرونا وارد آمده، داشته است. در همین رابطه سوای آکوسی، رئیس ایکوم، در بیانیه‌ای اعلام کرده "از سختی کار متخصصان موزه آگاه هستیم و به آنها اطمینان داریم. با این حال، موزه‌ها نمی‌توانند به تنهایی و بدون حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی پابرجا بمانند. ضروری است که صندوق‌های امدادرسانی شکل گیرد و سیاست‌هایی برای محافظت از صاحبان و کارکنان موزه‌ها اعمال شود".

تحقیقات دیگری درباره تأثیرات کرونا بر وضع مراکز هنری در ماه‌های گذشته نیز انجام شده بود. یک تحقیق در آمریکا نشان داد که ۶۰ درصد هنرمندان این کشور به دلیل پاندمی کرونا بیکار شده‌اند. بررسی‌های دیگر نشان داد که گالری‌های آمریکا با ضررهای مالی گسترده روبرو شدند و مؤسسات هنری غیرانتفاعی میلیاردها دلار ضرر دادند.

کد خبر 424949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.