لزوم اجرای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه در لنجان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان گفت: با توجه به نرخ بیکاری در شهرستان لنجان، پیگیری‌های لازم درخصوص اجرای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه به خوبی درحال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کریمی در نشست کارگروه اشتغال این شهرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حفظ و ایجاد اشتغال جدید، اظهار کرد: طی روزهای اخیر مباحثی در خصوص جذب نیرو توسط کارخانه ذوب آهن در فضای مجازی مطرح شده است، باید توجه داشت که بر اساس ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه صنایع فعال در هر منطقه باید بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اقدام به جذب نیروی مورد نیاز خود کنند و بر همین اساس بکارگیری نیروهای بومی یک اولویت است.

وی افزود: شهرستان لنجان به لحاظ سرمایه انسانی_اجتماعی و همچنین نیروی متخصص و تحصیل کرده در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و استفاده صحیح از این سرمایه اجتماعی می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی این شهرستان را هموار سازد. با توجه به نرخ بیکاری در لنجان، پیگیری‌های لازم در خصوص اجرای قانون ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه به خوبی در حال اجراست.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان با اشاره به لزوم حرکت در مسیر ایجاد فرصت‌های شغلی برای کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان، تصریح کرد: ایجاد شغل‌های جدید خانگی برای فارغ‌التحصیلان و افراد جویایی کار یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش نرخ بیکاری به شمار می‌آید. بر همین اساس در سال ۹۷ مجموع مبلغ معرفی به بانک‌های عامل، بیش از دو میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان بوده که از این مقدار بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن به متقاضیان پرداخت شد.

کریمی با اشاره به جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ادامه داد: با توجه به اینکه نسخه توسعه مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال مؤثر واقع شد، در سال ۹۸ نیز بالغ بر ۶۷۵ میلیون تومان اعتبار در حوزه مشاغل خانگی به این شهرستان اختصاص یافت اما بیش از یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون تومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شد؛ این مسئله به دلیل پرداخت مابقی اعتبارات سال ۹۷ در سال ۹۸ است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تأثیر بسزایی در کاهش بیکاری استان‌ها دارد و عموماً بر بستر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و آی‌تی و آی‌سی‌تی شکل می‌گیرد از این رو در سال ۱۳۹۸ اعتبارات مشاغل خانگی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص پیدا کرد زیرا با اجرای طرح‌های گردشگری علاوه بر ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد. همچنین با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی بیش از ۷۵ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی در قالب پشتیبان پرداخت شد و این مسئله ثمراتی چون پایداری بیشتر، سرعت جذب و انحراف کمتر در اجرای طرح دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان به شیب مثبت به کارگیری افراد جویای کار در این شهرستان، خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال قطعی ایجاد شده در شهرستان لنجان نیز بر اساس آمار کسب شده از سامانه کاریابی‌ها در سال ۹۷، هزار و ۹۲۸ به کار گمارده قطعی در شرکت‌ها داشته‌ایم و در سال ۹۸، این تعداد به دوهزار و ۳۷۹ نفر افزایش یافت.

کریمی با اشاره به اجرای طرح کارورزی در شهرستان لنجان، گفت: در سال ۹۷، سهم شهرستان لنجان ۱۴۴ نفر بود که از این تعداد ۱۱۳ نفر جذب شدند این روند در سال ۹۸ نفر ادامه یافت و از سهمیه ۷۱ نفر، ۸۷ نفر جذب شدند که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

کد خبر 424940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.