واکسن کرونا چه زمانی تولید می‌شود؟

محققان معتقد هستند که ساخت واکسن بیماری کووید ۱۹، فرایندی زمان‌بر است و بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‎کشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تلاش برای ساخت واکسن کووید ۱۹، دغدغه بسیاری از شرکت‌های داروسازی جهان است. از دیرباز روش‌های مختلفی برای ساخت واکسن وجود داشته که بعضی از این روش‌ها قبلاً استفاده شده و بعضی دیگر کاملاً جدید است. در ادامه به بررسی انواع واکسن‌ها و روش‌های ساخت آن‎ها می‌پردازیم:

واکسن‌های زنده

واکسن‎های زنده از شکل ضعیف‎ شده میکروب‌های بیماری‌زا استفاده می‎کند. این نوع واکسن‌ها، بدون ایجاد بیماری، باعث واکنش ایمن‌ساز می‌شوند. اصطلاح تضعیف‌ شده به معنی کاهش توانایی میکروب‌های موجود در واکسن در ایجاد بیماری است. از واکسن‌های زنده برای محافظت در برابر سرخک، اوریون، سرخچه و آبله مرغان استفاده می‌شود. تولید این نوع واکسن‌ها اغلب به آزمایشات ایمنی گسترده‎ای نیاز دارد.

واکسن‌های غیرفعال

در تولید واکسن‎های غیرفعال‎شده از یک نسخه کشته ‎شده (غیرفعال) میکروب بیماری‌زا استفاده می‌‏شود. این نوع واکسن‌ها علی‌رغم ایجاد پاسخ ایمنی به عفونت منجر نمی‎شود. از واکسن‎های غیرفعال برای جلوگیری از ابتلای آنفلوآنزا، هپاتیت A و هاری استفاده می‌شود. با ‎این‎حال، محافظت ایجادشده توسط واکسن‎های غیرفعال ممکن است به اندازه واکسن‎های زنده نباشد. واکسن‎های غیرفعال برای ایجاد ایمنی طولانی‎مدت باید با دوزهای متعدد و به‌دنبال آن دوزهای تقویت‌کننده تزریق شود. تولید این نوع واکسن‌ها ممکن است مستلزم دستکاری مقادیر زیادی ویروس‎ عفونت‎زا باشد.

واکسن‌‎های مهندسی ژنتیک‌شده

در این نوع واکسن‌ها، از RNA یا DNA مهندسی ژنتیک‌شده که حاوی دستور‎ ساخت نسخه‎های پروتئین S است، استفاده می‎شود. این نسخه‌ها باعث ایجاد پاسخ ایمنی به ویروس می‌شود. با این رویکرد نیازی به دستکاری ویروس عفونی نیست. اگرچه واکسن‎های مهندسی ژنتیک در حال بررسی بیشتر است، اما هیچیک از آن‌ها برای استفاده‎های انسانی مجوز نگرفته ‎است.

جدول زمانی ساخت واکسن‌ها

ساخت واکسن ‎ممکن است سال‎ها طول بکشد، به‎ویژه هنگامی‎که تولید واکسن‎ به فناوری‎های جدیدی نیاز داشته باشد که از لحاظ ایمنی آزمایش نشده‎ است. علت طولانی ‌بودن فرایند ساخت واکسن این است که ابتدا واکسن برای بررسی نحوه تأثیر و ایمنی روی حیوانات آزمایش می‌شود. این آزمایش باید از دستورالعمل‌های دقیق آزمایشگاه پیروی کند. این فرآیند به‎طور کلی سه تا شش ماه طول می‌کشد؛ همچنین ساخت واکسن باید آیین‎‌نامه‌های کیفی و ایمنی را نیز از سر بگذراند.

مرحله بعدی آزمایش واکسن روی انسان است. ابتدا کارآزمایی‌های بالینی، ایمنی واکسن را روی انسان ارزیابی می‌کند. در ادامه این روند، فرمول و دوزهای واکسن برای اثبات اثربخشی آن تعیین می‎شود؛ سرانجام، ایمنی و اثربخشی واکسن بر گروه زیادی از افراد تأیید می‎شود. به دلیل جدی‎ بودن بیماری همه‎گیر کووید ۱۹ ممکن است بعضی از این مراحل سریع‎تر طی شود، اما احتمال بسیار کمی دارد که واکسن کووید ۱۹ زودتر از شش ماه پس از شروع آزمایشات بالینی در دسترس عموم قرار گیرد.

واقع بینانه می‌توان گفت که فرآیند ساخت واکسن ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‎کشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا ساخت واکسن مؤثر برای این ویروس امکان‎پذیر است؟ در صورت تأیید واکسن، تولید، توزیع و تجویز آن در سطح جهانی، پروسه‌ای زمان‎بر خواهد بود. از آنجا که افراد در برابر ابتلای بیماری کووید ۱۹ هیچ مصونیتی ندارند، به احتمال زیاد به دو واکسیناسیون با فاصله سه تا چهار هفته از هم نیاز دارند؛ ایمنی نسبت به ابتلای کووید ۱۹ احتمالاً یک تا دو هفته پس از واکسیناسیون دوم ایجاد خواهد شد. اگرچه مطالعات زیادی برای ساخت واکسن کووید ۱۹ نیاز است، اما تحقیقات مداوم شرکت‎های دارویی، دولت‌ها و مؤسسات، نور امید را در دل مردم جهان زنده نگه می‌دارد.

کد خبر 424743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.