وظایف هنرمند در بحران از نگاه آغداشلو

هنر مجموعه‌ای از آثار ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف و و هوش انسانی و برای انتقال یک مفهوم خلق می‌شود و هنرمند کسی است که به آفرینش آثار هنری می‌پردازد؛ با توجه به این تعاریف هنر در بحران نیز کارکرد خاص خود را پیدا و رسالت هنرمند نیز تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تعاریف گوناگونی دارد که فعالیت مبتکرانه و قوه خلاق بشری از ویژگی مشترک همه تعاریف است. هنر محرک نوآوری در اشکال زیبایی شناسی است. هنر را بسیاری نشان دادن زیبایی‌ها تعریف کردند.

هنرمند با خلق اثر خود سرگرمی و آموزش برای مخاطب خود به همراه دارد که به علت شهرت هنرمند و علاقه مخاطب به آن‌ها باعث الگو پذیری از هنرمندان می‌شود. رسالت هنرمند در شرایط بحرانی سنگین‌تر می‌شود، زیرا مخاطب از او انتظار سرگرمی و نشان دادن زیبایی‌ها در شرایط سخت است.

در بحران که وضعیتی خطرناک و ناگهانی است، هرکس برای خود وظایفی را مشخص می‌کند. در بحران‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف را هنرمندان دارند، آن‌ها با ذهنی خلاق و شهرت خود می‌توانند کمک بسیاری به فروکش کردن بحران داشته باشند.

کارکرد هنر در بحران از نگاه هر هنرمند متفاوت است، یک بازیگر نشان دادن زیبایی در زشت‌ترین شرایط را وظیفه هنرمند عنوان می‌کند، هنرمندی دیگر وظیفه خود را رساندن صدای مردم به مسئولین می‌داند و یک عکاس خبری رسالت خود را در رسیدن و عکاسی به موقع از یک سوژه خلاصه می‌کند؛ درحالی که یک کارگردان وظیفه هنرمند را برقراری ارتباط با مخاطب حتی در سخت‌ترین شرایط می‌داند.

آیدین آغداشلو یکی از هنرمندانی است که درباره کارکرد هنر در بحران نظرات جالبی دارد. او که از با تجربه‌ترین هنرمندان ایران است در نقاش، نویسنده، سینما و طراحی دستی بر آتش دارد. دو مجموعه خاطرات انهدام و سال‌های آتش و برف وی از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های هنر نوگرا در ایران به شمار می‌روند.

آغداشلو در لایو اینستاگرامی درباره کارکرد هنر و نقش هنرمند در بحرات اظهار کرد: هنرمند جزئی از جامعه بوده و اصلی‌ترین نکته وظایف کلی هنر است، زیرا به نظر می‌رسد در بحران وظیفه هنرمند جهت‌دارتر می‌شود. برخی هرمندان با شروع بیماری کرونا واکنش نشان دادند، اما این وظیفه هنرمند نیست که در هر بحران واکنش مستقیم نشان دهد.

وی افزود: به طور ناخواسته تصور بسیاری این است که وظیفه هنر تصحیح جهان موجود است، اما در اصل وظیفه هنر چنین چیزی نیست. البته هنرمندانی هستند که به قصد تصحیح جهان قدم برمی‌دارند، اما این وظیفه خاص را نمی‌توان جز رسالت‌های اصلی هنرمند عنوان کرد.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: در هنر درست و غلط وجود ندارد. نقش و وظیفه هنرمند در دوران معاصر را مردم یکی می‌دانند. خیر و شر و بهشت و جهنم همیشه به تصویر کشیده می‌شود، اما اینکه هنرمند را موظف به تصحیح جهان بدانیم اشتباه است. به عنوان مثال پیکاسو تنها یک اثر سیاسی ماندگار دارد، زیرا او در زمان جنگ فرانسه زندگی شخصی خود را داشت و نمونه بارز هنرمند تصحیح‌گر غیرمستقیم جامعه خود است.

آغداشلو خاطر نشان کرد: بنابراین اگر این‌گونه نگاه کنیم که کار هنر، تصحیح جهان به صورت غیرمستقیم است، سپس باید بررسی کنیم که هنرمند این کار را انجام می‌دهد یا نه. تا زمانی که هنرمند خوب باشد، این وظیفه اجرا می‌شود و حتی اگر بلافاصله هم نتیجه آن نشان داده نشود، در طول زمان معلوم می‌شود که چگونه جهان را تصحیح کرده است.

به گفته آغداشلو زندگی اجتماعی و سیاسی هنرمند اگرچه می‌تواند آرام باشد، اما هنرمند با خلق یک اثر گاهی تأثیر بسیاری در جریان‌های اجتماعی و سیاسی خواهد داشت. هنرمند مانند دیگر اقشار جامعه زندگی شخصی دارد که به علت شهرت مخاطب خود را متوقع می‌سازد. هنرمند برای بیان زیبایی‌های شرایط سخت نیاز به زمان دارد تا بتواند شرایط بحرانی به وجود آمده را درک کند و دست به خلق اثری جدید بزند.

کد خبر 424712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.