سناریوهای مختلف برگزاری امتحانات دانشجویان

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سناریوهای مختلفی در مورد امتحانات مدنظر است و با توجه به اینکه کلاس‌های ترم ۱۱ تیرماه به اتمام می‌رسد، امیدوار هستیم بر اساس آخرین شرایط موجود جامعه و دانشگاه، تصمیم گیری مناسب را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا تابان در برنامه زنده اینستاگرامی با دانشجویان دانشگاه، که از صفحه رسمی دانشگاه صنعتی اصفهان پخش شد، اظهار کرد: در آغاز ترم دوم ۹۹-۹۸، ما با مسئله بزرگ بیماری کرونا در کشور مواجه شدیم و شیوع و گسترش آن به حدی بود که به سرعت تمام دنیا را فرا گرفت.

وی افزود: این مسئله به غیر از سلامت، ابعاد مختلف زندگی افراد را نظیر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر قرار داده و آسیب‌های زیادی به طبقات و مشاغل مختلف جامعه وارد کرده است.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان کرد: جامعه دانشگاهی از جمله دانشجو، عضو هیئت علمی و کارمندان نیز از این بحران بی بهره نبودند و با شرایط به وجود آمده هر طبقه جامعه سعی دارد که خود را کمتر در معرض آسیب‌ها قرار دهد.

تابان با بیان اینکه دانشجوها و جامعه دانشگاهی از شرایط به وجود آمده ناراحت هستند و دوست دارند زودتر وضعیت بهتر شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها با این معضل جدی مواجه است و ما باید نهایت تلاش خود را بکنیم تا از این مسئله و شرایط به وجود آمده با کمترین آسیب مواجه شویم؛ در این شرایط برخی از دانشجوها درخواست‌هایی از جمله حذف ترم تحصیلی دارند که در صورت اجرای آن آسیب جدی به سیستم دانشگاهی وارد می‌شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: مسئولان از روزهای آغاز پیدایش ویروس کرونا، با انرژی زیاد سعی در گرفتن تصمیماتی داشتند که مسائل با حداقل آسیب به پیش برود.ما اثرات بیماری را چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ تبعات اجتماعی آن دنبال می‌کنیم و سعی داریم برنامه‌ریزی‌های ما با در نظر گرفتن بهترین اطلاعات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه در حال برنامه ریزی است که کمترین آسیب به بدنه دانشگاه و دانشجویان وارد شود؛ به دلیل مسئله به وجود آمده به برخی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها آسیب جدی و اساسی وارد شده است.

تابان ادامه داد: گاهی اوقات دانشجو به ناچار ترم خود را حذف بدون سنوات می‌کند؛ دانشجویی که در این خصوص اقدام می‌کند، ترم حذف شده جز سنوات تحصیلی او حساب نمی‌شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دانشجویانی که فعالیت تئوری دارند، می‌توانند کار خود را در منزل پیش ببرند و به اساتید خود به صورت مجازی در تماس باشند. استاد موظف است پشتیبانی لازم را به آنان ارائه بدهد؛ البته کیفیت ارتباط مجازی و حضوری متفاوت است، اما ۹۸ درصد از درس‌هایی که بدون ریاضی یا همراه با ریاضیات پیشرفته، در حد تحقیق است، در حال حاضر به صورت مجازی ارائه می‌شود.

امکان حذف ترم برای دانشجویان ترم ششم کارشناسی ارشد وجود ندارد

تابان افزود: تلاش داریم بحران را با کمترین آسیب پشت سر بگذرانیم و ارتباطات بین دانشجویان، اساتید مشاور و راهنما به صورت مجازی انجام شود، اما برای دانشجویان کارشناسی ارشد به خصوص ترم ۶، در نظر داریم به جای اینکه تا دهم تیرماه فرصت دفاع از پایان نامه داشته باشند، نزدیک به سه ماه فرصت اضافه دریافت کنند و برای این مدت نیز شهریه اضافی گرفته نشود؛ نیازی نیز به ثبت نام ترم تابستان و پرداخت شهریه نیست.

وی تاکید کرد: طبق آئین نامه مدت زمان تحصیلی کارشناسی ارشد چهار ترم است، البته برخی در این بازه زمانی موفق به دفاع نمی‌شوند و بنا بر این است که دانشگاه یک ترم اضافه نیز به آنان بدهد که پنج ترمه بشوند. با این حال در بعضی‌ها از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه صنعتی، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا چنانچه دانشجو دچار مشکل شد، برای ترم شش ثبت نام کند و شهریه‌ای برای این تأخیر داشته باشد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: پیش فرض ما این است که دانشجوی کارشناسی ارشد ترم شش، تقریباً تمامی کارهای پایان نامه را انجام داده و چنانچه پایان نامه آزمایشگاهی بوده باشد، تمامی اطلاعات آزمایشگاهی را فراهم کرده و ترم شش به جمع بندی و نوشتن رساله مشغول باشد.

 تحقیقات آزمایشگاهی دانشجویان ارشد از ۱۷ خرداد 

تابان گفت: متأسفانه امکان حذف ترم برای دانشجویان کارشناسی ارشد ترم شش وجود ندارد؛ در عوض تا آخر شهریور شرایط دفاع برای آنان فراهم می‌شود. چنانچه بعضی از اقدامات تحقیقاتی دانشجویان آماده نشده باشد، تمهیداتی فراهم می‌شود تا از ۱۷ خرداد طبق برنامه‌ریزی‌ها و پروتکل‌های مدیریت بهداشت دانشگاه و دانشکده، از امکانات دانشگاه استفاده کنند.

حذف ترم منوط به تصمیم کمیته منتخب تحصیلات تکمیلی است

وی اظهار کرد: برخی دانشجویان پروژه آزمایشگاهی دارند، اما با وجود داشتن درس تئوری یا اختیاری، اجازه حذف ترم به آنان داده نمی‌شود. این دسته از دانشجویان چنانچه درس اجباری داشته باشند و ترم بعد نیز این درس برای آنان ارائه نشود، در صورت حذف ترم با مشکل مواجه می‌شوند، اما چنانچه درس اختیاری باشد و هر ترم نیز ارائه شود، دانشجو می‌تواند درخواست خود را به کمیسیون ارسال کند تا دانشکده این موضوع را بررسی کند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: نکته مهم این است که چنانچه دانشجویان درخواست حذف ترم بدهند، دانشکده و استاد راهنما باید تأیید کند تا به کمیته منتخب تحصیلات تکمیلی برود. تا زمانی که این کمیته رأی خود را صادر نکرده باشد، تکلیف حذف ترم مشخص نمی‌شود.

تابان با بیان اینکه کمیته منتخب معمولاً ماهی یک بار تشکیل می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر نیز تعدادی درخواست به دست ما رسیده است. هفته بعد در جلسه کمیته اولین درخواست‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بلافاصله بعد از تشکیل کمیته، نتیجه مشخص و به دانشجو اعلام می‌شود.

وی افزود: ابعاد این بیماری کاملاً ناشناخته است و ما بر اساس حدس نمی‌توانیم برنامه ریزی کنیم بنابراین چنانچه بعد از ۱۷ خرداد با وجود خدمات بهداشتی که دانشگاه در نظر گرفته است، شرایط بحرانی بیماری در دانشگاه ایجاد شود، با توجه به اینکه سیاست و هدف مسئولان دانشگاه، حفظ سلامتی دانشجو است، امکان دارد پیش بینی‌ها بر هم بخورد.

زمان اعلام اسامی دانشجویان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به بخشنامه پذیرش دانشجو بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: درصدی از برگزیدگان دانشجویان دانشگاه صنعتی و درصدی دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هستند. فرآیند بررسی درخواست این دانشجویان به طور کامل انجام و به دانشجویان دانشگاه ما اعلام شده است.

تابان ادامه داد: قبول قطعی برخی از دانشجویان داخلی اعلام شده، اما ممکن است با اعلام نتایج کنکور، برخی دانشجویان در دانشگاه‌های دیگر قبول شوند و در این صورت دانشجویان رزرو می‌توانند از ظرفیت خالی آنان استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با دانشجویان دانشگاه‌های دیگر، بررسی انجام و اسامی مشخص شده است. فردا کارشناس مربوطه کارهای نهایی را انجام می‌دهد تا هرچه زودتر سایت دانشگاه لیست افراد قبول قطعی و افراد رزرو را اعلام کنند. یک بازه زمانی مشخص نیز برای قبول‌شدگان اصلی در نظر گرفته می‌شود تا چنانچه تا تاریخ مشخص برای ثبت نام مراجعه نکنند از افراد رزرو استفاده شود؛ اسامی این افراد پس از انجام کار کارشناسی تا روز شنبه بر روی سایت قرار می‌گیرد.

مهلت زمانی آزمون‌های آموزشی جامع و پژوهشی یک و دو دوره دکتری

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: دانشجویان دکتری تعداد ترم‌های بیشتری برای ادامه دارند. چنانچه آن‌ها دچار آسیب جدی شوند یا فعالیت‌های آزمایشگاهی داشته باشد و نتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند، می‌توانند ترم را حذف بدون احتساب سنوات کنند و ترم جاری جز سنوات آنان محسوب نمی‌شود.

تابان ادامه داد: دانشجویی که آسیب کمتری دیده به حدی که نتواند حذف بدون احتساب سنوات کند، طبق همان تعداد ترم سنوات حساب می‌شود اما ما امتیازی برای کلیه دانشجویان دکتری در نظر گرفتیم.

وی افزود: دانشجویان دکترای ۹۸-۹۳ که بیشتر درگیر مسائل پژوهشی هستند، معمولاً زمان مشخصی برای آزمون جامع و پروژه پژوهشی یک و دو دارند. ما برای این دسته از دانشجویان یک ترم اضافه کرده‌ایم؛ یعنی دانشجوی ترم چهار که آخرین فرصت برای آزمون جامع آموزشی او این ترم است، یک ترم عقب می‌افتد. همچنین مهلت آخرین آزمون پژوهشی یک که ترم پنج بوده به ترم شش منتقل و آزمون پژوهشی دو که ترم هفت بوده به ترم هشت منتقل می‌شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: این ترم جز سنوات دانشجویان دکتری حساب نمی‌شود، اما در قبال سنوات اعطایی از سوی کمیته موارد خاص نیز سقفی داریم.

مسئله شهریه در حوزه اختیارات تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیست

تابان در این خصوص اظهار کرد: در کل بحث شهریه در اختیارات حوزه تحصیلات تکمیلی نیست؛ یعنی ما نمی‌توانیم برای تخفیف یا معافیت شهریه تصمیمی بگیریم. البته متوجه آسیب‌های مالی که به دانشجویان وارد می‌شود، هستیم و در این رابطه پیشنهاداتی به هیئت رئیسه ارائه می‌دهیم.

وی بیان داشت: شهریه مسئله‌ای است که در هیئت امنا بالاترین مرجع دانشگاه مصوب شده است و چنانچه بخواهد کوچک‌ترین تخفیفی برای شهریه صورت بگیرد، آنان باید تصویب کنند. هر کدام از دانشگاه‌های کشور، هیئت امنای خودش را دارد اما سیاست وزارت علوم این است که که وحدت رویه‌ای بین هیئت امنای دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بنابراین مسئولان مساعدت‌هایی را مد نظر دارند و پیشنهاداتی نیز تهیه شده و در دستور کار هیئت امنا قرار داده شده است. آن‌ها منتظر هستند تا ببینند چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود و تا زمانی که هیئت امنا در این خصوص تصمیم گیری نکند، هیچ قطعیتی در این زمینه وجود ندارد.

سناریوهای مختلفی برای نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه وجود دارد

تابان تاکید کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان از همان ابتدای وقوع این بحران، برای حل مسائل مختلف بر اساس اطلاعات دریافتی، برنامه داشته است. دلیل اینکه هنوز تاریخ نهایی مورد امتحانات اعلام نشده، این نیست که برنامه‌ای نداشته‌ایم، بلکه مسئله این است که امتحانات آخرین مرحله ترم است و ما فرصت لازم را داریم.

وی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی داریم که در حال کار بر روی آن‌ها هستیم، گفت: بهترین گزینه این است که دانشجویان حضوری در دانشگاه حاضر شوند و در امتحانات شرکت کنند، اما باید شرایط بیماری، دانشگاه و بیماران خوابگاهی در نظر گفته شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: سناریوهای مختلفی در رابطه با امتحان مدنظر است و با توجه به اینکه کلاس‌های ترم ۱۱ تیرماه به اتمام می‌رسد، امیدوار هستیم بر اساس آخرین شرایط موجود جامعه و دانشگاه، تصمیم گیری مناسب را داشته باشیم؛ کمیته‌ای نیز در این خصوص تشکیل شده است تا حالت‌های مختلف امتحان را بررسی کند.

فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری به تعویق افتاده است

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: ظرفیت فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری از ۱۰۰ نفر به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است و این موضوع موجب شده تا جنبه رقابتی بین دانشجویان ایجاد شود. ما فرآیند انتخاب دانشجویان را از اسفندماه انجام داده‌ایم و دانشجوها باید از اردیبهشت ماه اقدام می‌کردند تا در یک رقابت سالم و دقیق افراد دارای اولویت از این امتیاز استفاده کنند.

تابان ادامه داد: وضعیت کرونا که اوایل اسفندماه پیش آمد، مشکلات را دوچندان کرد زیرا این دانشجویان اکثراً تمایل دارند به کشورهای پیشرفته بروند تا به اندوخته‌های خود اضافه کنند و از شرایط آزمایشگاهی و اساتید توانمند بهره مند شوند؛ در حالی که بیماری کرونا بیشتر از ما گریبان کشورهای پیشرفته را گرفته است.

وی افزود: این کشورها در حالت قرنطینه هستند و پرواز ورود و خروج آن‌ها محدود شده است؛ دانشجویان سال ۹۵ که برای فرصت مطالعاتی به سایر کشورها رفته بودند، به شدت در این کشورها دچار مشکل شده و در حال حاضر به کشور بازگشته‌اند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه ما از سیاست وزارت خانه در قبال فرصت مطالعاتی خبر نداریم، تاکید کرد: با این وجود به منظور انجام فرآیند فرصت مطالعاتی، دانشجو باید ورودی سال ۹۶ بوده، دعوت نامه گرفته و آزمون پژوهش یک را نیز دریافت کرده باشد.

کد خبر 424685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.